Onko totta että Norwegianin lentäjillä on tosi vähän lentotunteja takanaan kuten muillakin halpalentoyhtiöiden lentäjillä?
Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen, missä vaaditaan niitä suoritettuja lentotunteja enemmän kuin halpalentoyhtiöillä.
Luin yhden artikkelin jokunen päivä sitten, missä joku lentokapteeni selitti lähteneensä jollekin halpalentoyhtiölle lentäjäksi, sillä hänen lentopisteensä ei riittäneet että olisi rekrytoitu isompiin lentoyhtiöihin. Tää kyseinen lentäjä oli jollain tosi pienelle lentoyhtiöllä töissä, siis hyvin paljon pienemmällä kuin nää meidän eurooppalaiset halpalentoyhtiöt mutta selitti vaan siinä jutussa että pakko kartuttaa lentopisteitä ensin noissa halpalentoyhtiöissä että voidaan palkata isompien lentoyhtiöiden palvelukseen ja koneiden tyyppikoulutuksiin.
Kommentit (21)
Olikohan se artikkeli hesarissa tai jossain hesarin liitteessä, missä käsiteltiin työn perässä muualle maailmaan muuttamista..?
Luotatteko näiden untuvikkolentäjien ammattitaitoon halpalentoyhtiön koneilla lentäessä yhtä paljon kuin niihin, joilla niitä lentotunteja ja kokemusta on kertynyt roppakaupalla enemmän?
Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.
Mä valitsen itse mielummin jonkun kalliimman lentoyhtiön kun lentäisin millään halpalentoyhtiön koneella.
Vierailija kirjoitti:
Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.
Ei sellaista konetta olekaan, mitä ei voisi lentää mäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.
Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.
Eipä oo varaa eikä tarvetta lennellä halpalentoyhtiöidenkään koneilla.
Vierailija kirjoitti:
Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.
Sellaista softaa ei nyt olekaan, joka pystyy estämään itsemurhalennon. Kuitenkin airbussia on softat jotka pitävät koneen ilmassa, jos lentäjä perseilee. Boeingissa ei ole.
Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia.
On siellä myös paljon entisiä ilmavoimien pilotteja. Ei koulun suoraan kapteeniksi pääse, vaan joutuvat olemaan pitkän perämiehenä kokeneen kapteenin vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia.
Kyllä niitä lentotunteja finskilläkin vahdataan ennen kuin pääsee heidän koneiden puikkoihin kiinni.
Jos näin on, niin ihme, että kaikki Norwegianin koneet ovat pysyneet ilmassa tähän asti.
Itse lennän melko turvallisin mielin myös halpalentoyhtiöiden koneissa. Sen sijaan kokemattoman autokuskin matkaan en mielelläni lähde. Kaksikin kaveriani ovat ajaneet kolarin, joten koen sen suurempana riskinä. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut.
Onnettomuustilastot eivät halpisyhtiöillä ole yrmy-yhtiöitä huonommat.
Jostakihan se on kaikkien uransa aloitettava. Monesta vikkelästä polkupyörälähetistä tulee ajanmittaan hyviä lentäjiä.
Ei haisuakaan, miten näiden isompien halpalentoyhtiöiden kanssa menee että kuinka paljon vähemmän niitä lentotunteja vaaditaan versus isot lentoyhtiöt.
Kovasti vaan on nuoren näköistä ja finninaamaista kapteenia ja/tai co-pilottia ollut joillain lennoilla ohjaamossa. Välillä oikein mietityttää että tuollaisten nuorten jullien kyydissä sitä vaan lennetään. Joka kerta kyllä lennot ovat sujuneet hyvin, oli ohjaamossa sitten nuorempi tai vanhempi kapu ja perämies.
Halppisyhtiöistä mulla ei ole kokemusta vaan lennän monesti kertyneillä lentopisteillä isompien allianssien koneilla.
No jaa, kloppi on ehkä rutiinilennoilla skarpimpi, konkari hätätilanteessa taitavampi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen
Ei, tilanne on itse asiassa aivan päinvastainen. Laatuyhtiöillä kuten Finnairilla ja Lufthansalla on omat opistonsa, joissa lentäjät koulutetaan. Nämä siirtyvät perämiehiksi suoraan koulun penkiltä. Niinpä Finnairin perämiehenä voi olla lentäjä, jolla on lentokokemusta kaikilla koneilla (siis myös yksimoottorisella koulutuskoneellakin) vain 200 tuntia, mikä on hyvin vähän.
Sen sijaan halpalentoyhtiöissä vaaditaan lujaa kokemusta. Niissä aloittavalla perämiehelläkin saattaa olla jo tuhansia tunteja takanaan. Tämä on seurausta siitä, että lentäjät, jotka eivät tule valmiista koulutusohjelmista, keräävät kokemusta siellä ja täällä ennen kuin heillä on mahdollisuus saada työpaikkaa.
No eiköhän se asia ole jo nimestä pääteltävissä. Halpalentoyhtiö haluaa halpaa työvoivaa ja halvempia lentäjiä ovat sellaiset, joille ei ole vielä karttunut niin paljon kokemusta ja lentotunteja.