Vierailija

Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen, missä vaaditaan niitä suoritettuja lentotunteja enemmän kuin halpalentoyhtiöillä. 

Luin yhden artikkelin jokunen päivä sitten, missä joku lentokapteeni selitti lähteneensä jollekin halpalentoyhtiölle lentäjäksi, sillä hänen lentopisteensä ei riittäneet että olisi rekrytoitu isompiin lentoyhtiöihin. Tää kyseinen lentäjä oli jollain tosi pienelle lentoyhtiöllä töissä, siis hyvin paljon pienemmällä kuin nää  meidän eurooppalaiset halpalentoyhtiöt mutta selitti vaan siinä jutussa että pakko kartuttaa lentopisteitä ensin noissa halpalentoyhtiöissä että voidaan palkata isompien lentoyhtiöiden palvelukseen ja koneiden tyyppikoulutuksiin.

  • ylös 4
  • alas 7

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

No eiköhän se asia ole jo nimestä pääteltävissä. Halpalentoyhtiö haluaa halpaa työvoivaa ja halvempia lentäjiä ovat sellaiset, joille ei ole vielä karttunut niin paljon kokemusta ja lentotunteja.

  • ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Olikohan se artikkeli hesarissa tai jossain hesarin liitteessä, missä käsiteltiin työn perässä muualle maailmaan muuttamista..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Luotatteko näiden untuvikkolentäjien ammattitaitoon halpalentoyhtiön koneilla lentäessä yhtä paljon kuin niihin, joilla niitä lentotunteja ja kokemusta on kertynyt roppakaupalla enemmän? 

Vierailija

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Vierailija

Mä valitsen itse mielummin jonkun kalliimman lentoyhtiön kun lentäisin millään halpalentoyhtiön koneella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Ei sellaista konetta olekaan, mitä ei voisi lentää mäkeen.

  • ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Norwegian käyttää vielä boeingia, joissa ei ole tietokoneita varmistamassa ettei koneella lennätä mäkeen. Itse en ainakaan boeingiä käyttävän halpalentoyhtiön koneeseen nouse, vaan sen pitää olla airbus.

Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.

  • ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Urpo! Se oli Airbus, jonka Germanwingsin perämies lensi mäkeen! Ei siinä paljon tietokoneet auttaneet.

Sellaista softaa ei nyt olekaan, joka pystyy estämään itsemurhalennon. Kuitenkin airbussia on softat jotka pitävät koneen ilmassa, jos lentäjä perseilee. Boeingissa ei ole.

Vierailija

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 

On siellä myös paljon entisiä ilmavoimien pilotteja. Ei koulun suoraan kapteeniksi pääse, vaan joutuvat olemaan pitkän perämiehenä kokeneen kapteenin vierellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Finnair on perinteisesti palkannut lentäjiä Suomen Ilmailuopistosta, suoraan koulun penkeiltä tulevia. 


Kyllä niitä lentotunteja finskilläkin vahdataan ennen kuin pääsee heidän koneiden puikkoihin kiinni.

Vierailija

Jos näin on, niin ihme, että kaikki Norwegianin koneet ovat pysyneet ilmassa tähän asti. 

Itse lennän melko turvallisin mielin myös halpalentoyhtiöiden koneissa. Sen sijaan kokemattoman autokuskin matkaan en mielelläni lähde. Kaksikin kaveriani ovat ajaneet kolarin, joten koen sen suurempana riskinä. Onneksi henkilövahinkoja ei tullut. 

Vierailija

Jostakihan se on kaikkien uransa aloitettava. Monesta vikkelästä polkupyörälähetistä tulee ajanmittaan hyviä lentäjiä.

Vierailija

Ei haisuakaan, miten näiden isompien halpalentoyhtiöiden kanssa menee että kuinka paljon vähemmän niitä lentotunteja vaaditaan versus isot lentoyhtiöt.

Kovasti vaan on nuoren näköistä ja finninaamaista kapteenia ja/tai co-pilottia ollut joillain lennoilla ohjaamossa. Välillä oikein mietityttää että tuollaisten nuorten jullien kyydissä sitä vaan lennetään. Joka kerta kyllä lennot ovat sujuneet hyvin, oli ohjaamossa sitten nuorempi tai vanhempi kapu ja perämies.

Halppisyhtiöistä mulla ei ole kokemusta vaan lennän monesti kertyneillä lentopisteillä isompien allianssien koneilla.

Vierailija

No jaa, kloppi on ehkä rutiinilennoilla skarpimpi, konkari hätätilanteessa taitavampi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja kartuttavat niitä lentotunteja, jotta voivat edes hakea isompien lentoyhtiöiden palvelukseen

Ei, tilanne on itse asiassa aivan päinvastainen. Laatuyhtiöillä kuten Finnairilla ja Lufthansalla on omat opistonsa, joissa lentäjät koulutetaan. Nämä siirtyvät perämiehiksi suoraan koulun penkiltä. Niinpä Finnairin perämiehenä voi olla lentäjä, jolla on lentokokemusta kaikilla koneilla (siis myös yksimoottorisella koulutuskoneellakin) vain 200 tuntia, mikä on hyvin vähän.

Sen sijaan halpalentoyhtiöissä vaaditaan lujaa kokemusta. Niissä aloittavalla perämiehelläkin saattaa olla jo tuhansia tunteja takanaan. Tämä on seurausta siitä, että lentäjät, jotka eivät tule valmiista koulutusohjelmista, keräävät kokemusta siellä ja täällä ennen kuin heillä on mahdollisuus saada työpaikkaa. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla