Oman vartalon muuttuminen pelottaa

Vierailija

Hei,

olen parikymppinen, esikoistaan odottava nainen. Lapsemme laskettu aika on ensi keväänä. Tällä hetkellä minulla on tunne, että olen hyppäämässä tuntemattomaan ja minulla on monenlaisia tunteita, ajatuksia ja pelkoja pinnassa. Minun on kuitenkin myönnettävä, että niinkin pinnallinen asia kuin oman vartaloni muuttuminen mietityttää minua aika paljon. Miten voin oppia suhtautumaan vartaloni muuttumiseen ja muutoksen hallitsemattomuuteen raskauden aikana ja lapseni syntymän jälkeen? Ovatko lapsia saaneet naiset sinuja kroppansa kanssa, siitä huolimatta miten se on raskauden/synnytyksen ja imetyksen aikana muuttunut? Voiko vartaloni muuttumisella olla vaikutusta parisuhteemme seksiin?

Kommentit (6)

Vierailija

Ei sitä oikein voi ennustaa. Joku palautuu ennalleen, toinen saa raskausarvet, löllömahan ja riippurinnat. Monelle kuitenkin se lapsi on niin tärkeä että tuollaiset pinnalliset asiat jää toisarvoiseksi. Miehen suhtautuminen muutoksiin riippuu täysin miehestä itsestään ja hänen arvomaailmastaan.

Puhu muru
Seuraa 
Liittynyt9.10.2015

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit kirjoituksessasi raskauden vaikutuksia vartaloosi, kehonkuvaasi ja sen vaikutuksia seksiin.

On totta, että olet suuren muutoksen edessä. Äidiksi tulo ja ensimmäisen lapsen saaminen muuttaa sinua kokonaisvaltaisesti. Vartalon muutoksiin voi yrittää valmistautua henkisesti juuri niin kuin sinä teet eli pohtimalla omia pelkoja ja odotuksia.

Fyysiseen muutokseen voi valmistautua pitämällä kehosta hyvää huolta heti raskauden ensi metreiltä saakka. Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio, lantionpohjalihasten harjoittelu ja tarvittaessa ihon rasvaus tai öljyäminen ovat parasta ennaltaehkäisyä. Paljon määrää myös geenit, joten voit keskustella äitisi tai muiden sukulaisnaisten kanssa heidän raskauksistaan ja vartalon muutoksista.

Voit jo nyt raskausaikana opetella katsomaan kehoasi lempein ja rakastavin silmin. Kehon muutoksista voi opetella olemaan ylpeä ja omia parhaita puolia voi korostaa läpi raskauden. Kehosi tekee ihmeellisen työn kantamalla ja kasvattamalla pientä ihmistä huipentuen synnytykseen. Synnytyksen jälkeen keholle kannattaa antaa kiitosta ja suhtautua palautumiseen armollisesti. Jos imetys lähtee sujumaan kannattaa nauttia siitä ja sen tuomasta yhteydestä vauvaan. Silloinkin kehosi tekee hienoa ja arvokasta työtä.

Vartalon muutoksista ja vaikutuksista seksiin on myös vaikea sanoa etukäteen. Siihen vaikuttaa esimerkiksi sinä, kumppanisi, synnytys, tuleva vauva ja sinun yksilöllinen tahti palautua. Hormonitasot muuttuvat synnytyksen jälkeen ja estrogeenin ja testosteronin määrät voivat olla naisesta riippuen useamman kuukauden alhaalla. Silloin seksi ei välttämättä kiinnosta, seksuaaliset reaktiot, kuten kostuminen voi olla vaikeaa ja orgasmi laimeampi kuin yleensä. Pikku hiljaa, kun munasarjojen toiminta käynnistyy tilanne normalisoituu. Synnytyksen jälkeen on hyvä alkaa pikku hiljaa treenaamaan lantionpohjalihaksia, jotka ovat joutuneet koville synnytyksen jälkeen.

Puhu ja keskustelu aiheesta miehesi kanssa. Voit kirjoittaa itsellesi listaa esimerkiksi peloistasi ja kertoa ne miehellesi. Voitte yhdessä valmistautua jo etukäteen tuleviin muutoksiin ja pohtia miten voisitte olla toistenne tukena. Isän merkitys on vauvaperheessä tärkeä. Ja aktiivinen isä on parisuhteen kannalta tärkeässä asemassa. Seksuaalisuuteen vaikuttaa kehonkuvan lisäksi paljon myös vireystila, mahdollisuus omaan aikaan, arjen hellyys ja kumppanien välinen arvostus. Kannattaa myös äitiyden ja isyyden keskellä muistaa, että te olette edelleen nainen ja mies. Hyvinvoivasta parisuhteesta nauttii vauvakin.

Onnea odotukseen ja positiivista mieltä tuleviin muutoksiin. Tulet huomaamaan naiseuden viisauden ja voiman tulevina kuukausina. Anna sen vain vahvistaa naiseuttasi.

Vierailija

Kiitos 1 ja Marja vastauksistanne! 3: uskon että aikuisilla ihmisillä on aika monenlaisia pelkoja ja minua ainakin helpottaa puhua omistani! Tämä vartaloon liittyvä kysymykseni on sellainen jota en kuitenkaan uskaltaisi kysyä kasvotusten juuri ikävien kommenttien pelossa ja siksi tuntui hyvältä kysyä siitä täällä.

Mummu jo

Heips. Omat kokemukseni kolmen odotuksesta ja synnytyksen jälkeisistä ajoista:

Kun raskaudet alkoivat niin alkuu teki koko ajan mieli seksiä, ekat kolme kuukautta.Sitten halut loppuivat kuin seinään. Synnytyksen jälkeen halut tulivat heti takaisin ja meillä oli seksi ä usein,koska minä halusin. Koin vartaloni naiselliseksi ja kiihottavaksi vaikka vatsa vielä olikin löllö ja pönötti.Minulla on aina ollut älyttömän pienet rinnat, pienemmät kuin a.kuppi mutta imettäessä ne suurenivat kaksi kuppikokoa ja se tuntui mahtavalta. Ja ne rinnat olivat niin herkät kosketukselle. 

Alapää tietysti muuttui kun repesin eka synnytyksessä pahasti mutta mitää tuntopuutoksia ei jäänyt ja seksi oli yhtä hyvää kuin ennenkin. 

Ulkonäköpaineita aloin kokemaan vasta kun olin täyttänyt neljäkymmentä.

Vierailija

Hei ap, ymmärrän hyvin pelkosi, minäkin pelkäsin muutosta kun tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi. Jokainen raskaus ( 3) on tuonut minulle 23-28 kg lisäpainoa, muutoin olen pienikokoinen. Kyllä nämä raskauden aikaiset painonmuutokset ja rintojen kasvu ja taas kutistuminen näkyy. Nyt kolmen lapsen äitinä olen enemmän sinut itseni ja seksuaalisuuteni kanssa kuin koskaan, huolimatta raskausarvista, rumasta sektioarvesta ja ei enää niin kiinteistä rinnoista. Olen saanut tuntea mieheni kunnioittavan sitä työtä, jonka kehoni tehnyt kantaessaan ja ruokkiessaan lapsiamme ja haluavan minua kaikista muutoksista huolimatta.

Toivon onnellista odotusta sinulle <3 Arvosta itseäsi, silittele vaikka muuttuvaa kehoasi ja opettele hyväksyvää katsetta peilin edessä. 

PS. Meillä mies aina raskausaikana hoiti ihoni rasvauksen suihkujen jälkeen ja saanut näin kosketuksen kasvavaan vatsaan, vauvaan ja muihin muutoksiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat