Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työstressi ja uniongelmat. Miten pääsee uniongelmista?

Vierailija
22.10.2015 |

Minulla on nuoresta asti ollut taipumus, että jos seuraavana päivänä on jotain jännää, ei tule illalla uni. Lukiossa meillä oli koeviikot, enkä tainnut nukkua kuin muutaman tunnin yössä koko viikolla. Olin aina niin poikki, että harrastukset jäi väliin, ja välttelin kavereidenkin tapaamista, kunnes olin taas saanut nukuttua univelat pois. Nyt aikuisena työstressi tekee unettomia öitä. Toki myös lapsia odottaessani olen valvonut monta yötä raskauden lopussa, kun on ollut niin kova jännitys synnytyksestä ja vauvan terveydentilasta. 

Olen nyt kotona, koska viime yönä valvoin työasioiden takia vielä klo 2.30, ja senkin jälkeen heräilin monta kertaa. Kun kello soi 05.50, oli aivan järkyttävä migreenipäänsärky. Siis sellainen, että pää räjähtää ja oksettaa ja valot sattuu sieluun asti. Nyt olen saanut päänsäryn hiukan kuriin, mutta uniasia huolettaa. Miten saa hyvät yöunet? Olen kokeillut kahta nukahtamislääkettä, ja kumpikaan ei sopinut. Niiden kanssa sai unta, mutta oli aamulla todella väsynyt olo. Olen kokeillut luontaistuotteita, ei auta. Viime vuonna kävin joka ilta juoksulenkillä klo 18, kesto 30-45 min. Työterveyslääkäri sitö ehdotti. Ei mitään vaikutusta, jos oli stressi päällä. Päin vastoin jos oli nukkunut huonosti, juoksu tuntui paineensa rintakehässä ja syke huiteli tosi korkealla. Nyt olen uinut ja juossut vuorotellen noin 4 kertaa viikossa, en tietenkään migreenin kanssa, mutta normaaleina päivinä.

Neuvoja??? Mistä apua?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Ei se mitään auta, kun aivot työstää työasioita. Välillä tuntuu kuin aivot olisi kone, joka jauhaa ylikierroksilla.

-ap

Sun on opittava rauhoittamaan ne aivot/ajatuksesi. Et ala työstää työasioita omassa sängyssä yöllä; siitä ei ole hyötyä. Opettele joku itsellesi sopiva meditaatiotekniikka -yksinkertaisimmillaan keskityt ja ajattelet vain sisäänhengitystä ja uloshengitystä. - Niin kauan kun annat itsesi nostaa kierroksia ja paniikkia ajatus ajatukselta; uni karkaa varmasti. Joitakuita auttaa ”huolihetki” eli istut alas ennalta määräämäsi ajan, vaikka 20min joka ilta; kirjoitat ylös kaikki huolesi ja mitä niille teet seuraavaksi (pieni, yksinkertainen tehtävä/tavoite seuraavalle päivälle) tai sitten kyseeessä on asia, johon et voi vaikuttaa millään tavalla. Ja sitten päälle kävely/rentoutusharjoitus tai meditaatiohetki. Ja niitä huolia et anna aivojesi vatvoa; sitä varten on se 20-30min/pv mutta ei koko yötä.

Aamupäivälle/ alkuiltaan jotain fyysisesti rankkaa aivojen nollausta/muun ajattelua josta pidät vaikka ohjattu tanssitunti tms.

Ongelmaannon ratkaisu mutta se vaatii sinulta ajatusratojen muuttamista ja uudenlaista suhtautumista stressaamiseesi. Se ominaisuutesi ja piirre josta on hyötyä mutta vähempikin stressaaminen riittää.

Vierailija
22/22 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla