Kahden kuukauden palkan suuruinen puskurirahasto.

Seuraa 
Liittynyt27.3.2013

Taas oli lehdessä tämä kulunut amerikkalainen vinkki. Ja syynä tähän neuvoon oli että jos pesukone menee rikki, voi hakea uuden heti. 

Ihmetyttää että jos ihminen joka tienaa vaikka pari tonnia nettona kuussa, pitää aina tilillä sitä neljää tonnia siltä varalta että muutaman satasen arvoinen kone hajoaa, kun voisi ne rahat sijoittaa että ne tuottaisivat. Ja jos äkillinen meno tulisi joskus, kuten pesukoneen hajoaminen, voisi sen ostamiseen käyttää vaikka sitten sitä visaa joka on lähes kaikilla työssäkäyvillä ihmisillä, jopa 86v. anopilla oli se kortissa vaikka ei itse osannut edes kortilla maksaa tai nostaa käteistä automaatista, se visa oli tullut siihen pyytämättä.

Ja jos haluaisi puskurirahastoa pitää siltä varalta että jää yhtäkkiä vaikka työttömäksi, on sekin vähän liioittelua, jos on säästörahat sijoittanut vaikka rahastoon, ne saa sieltä varmasti pois siinä vaiheessa kun lopputili on mennyt ja jos jostain syystä ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ei ole vielä tullut tilille. Kaipa sitä työttömäksi joutuessa sitten voi vähän niitä menoja karsia, jos töissä ollessa on pystynyt rahaa säästämäänkin.

Kommentit (7)

av simo
Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

Eikö optimaalisin tilanne olisi, että on se puskurirahasto ja myös rahaa sijoitettuna? Siis jos on oikein fiksu.

mulla on joku 6kk puskuri ja sen lisäksi asuntosäästötili. Ei mitään sijoituksia. Ei ole myöskään visaa, mutta mä olenkin ihminen, joka on joutunut joskus elämään sillä puskurirahastollaan aika pitkään, kun en ollut oikeutettu mihinkään tukiin. Jäi päälle tämä varovaisuus.

ihan hyvä pointti sulla kyllä, mutta ehkä tää on niille, jotka ei pysty säästämään edes sitä 2kk palkkaa. Että on jotain mihin pyrkiä ja sit kun se 2kk palkka on kasassa niin on valmiina kaikkeen. Kunnes pesukone hajoaa ja talo palaa ja säästäminen alkaa alusta.

Vierailija

No mulla on ainakin niin että käyttötilillä on aina se parin kk palkka jolla voi ostaa ne kodinkoneet hajonneiden tilalle, säästötilillä 4kk palkka ja sijoituksissa (osakkeet) onkin sitten 1,5vuoden palkka. Tosin olen pienipalkkainen eli nettona 1500€/kk :D.

Vierailija

Visalla pyöritetään ihan normaalia nettiostos-arkea. Tililtä löytyy 4kk pakollisia MENOJA vastaava summa ja siltä tililtä ne pesukoneetkin sitten ostetaan. 

Erikseen sitten säästöt autonvaihtoon, reissaamiseen, talon remonttiin, vaatteisiin yms.

Sitten on sijoitukset... eläkepäiviin tähdätty, mutta tarpeen vaatiessa realisoitavissa.

Kummasti ne yllätykset tulee sarjoina. 2 viikon aikana meni tv, tiskikone ja talvimaiharit (tosin jo vanhat). Jos ei puskurit olisi riittävät olisi tullut ostettua ekana tv ja sitten tiskarin hajotessa harmitellut kun ilman töllöä olisi voinut olla muttei ilman tiskaria...

Tai kun oltiin tyhjennetty säästöjä vintin remppaan, niin eikös putkimies halunnut 1800 euroa uudesta vesipumpusta.

Vierailija

Itse ainakin olen tämän kahden kuukauden  puskurin mieltänyt niin, että olisi syytä olla noin kahden kuukauden nettopalkkaa vastaava summa helposti saatavilla tarpeen tullen. Eli ei välttämättä juuri käyttötilillä, vaan ylipäätään helposti saatavilla eli ei esim kiinteänä omaisuutena tai osakkeina, jotka sitten pakonedessä on myytävä vaikka pilkkahintaan. Jokaisen on sitten ihan itse punnittava, että onko se helposti otettavissa vaikka rahastoista vai jostain muualta. Moni pitää helpoimpana ratkaisuna käyttötiliä tuoton puutteesta huolimatta.

Vararahaston ideana itsellä on se, että en tarvitse juurikin Visalla maksaa vaikka auton remonttia (helposti 1000e ja ylikin nykypäivänä). Toki tämä ei varmasti ole se ainut ja oikea tapa hoitaa asioita, on vain oma tottumus ja kotoa opittu tapa vierastaa luottokortin käyttöä.  

Vierailija

Luotto-ominaisuus ei tule Visaan pyytämättä. Sellaistenkin korttien, joissa ei ole luotto-ominaisuutta lainkaan, nimi on ollut Visa (tai MasterCard) siitä lähtien, kun kotimaiset pankkikortit poistuivat markkinoilta. Visan voi ottaa joko luotto-ominaisuudella (credit) tai ilman (pelkkä debit).

Vierailija

Vähäriskisten korkorahastojen  tuotto on tällä hetkellä yhtä lähellä nollaa kuin käyttötilien korko. Lisäksi rahojen siirtely rahaston ja tilin välillä maksaa joka kerta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat