Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolaina, miten tää nyt menee? :(

Vierailija

Hain siis elokuussa opintolainaa 3,5 vuoden opiskeluihin. Lainaa myönnetty 3600€ josta 1600€ maksettiin syyskuussa ja 2000€ maksetaan 2.8.2016

Laitoin sopimukseen että pankki maksaa lainan tilille automaattisesti, mutta käsitin että se tarkoitti sitä että saan kuukausittain pienen summan rahaa, en tuollaista kauheaa könttää.

Ja käsitin alun perin että tuo 3600€ olisi yhdelle vuodelle, mutta soitettuani pankkiin sanoivat että se on koko opiskelujen ajalle ja jos haluan niin voivat maksaa tuon 2000€ myöhemminkin.

Miksi saan noin vähän? o.o Ystäväni sai ammatilliseen koulutukseen yli 5000€, minulla ei ole edes mitään muita tuloja kuin opintoraha, vai vaikuttaako tuo?

Kommentit (11)

Vierailija

toi on kyl typerää. sain lainan aina 3kk kerralla eli 900€ tilille kolmen kk välein...pirun vaikea oli säästellä. :/

Vierailija

Ne maksetaan lukukausittain eli kaksi kertaa vuodessa. Tai sitten jos nostaa kerralla, se pitää tehdä kevätlukukautena. Pankista yleensä haetaan laina yhdelle vuodelle kerrallaan vaikka se takaus koskisi koko opintokautta.

Korkeakouluopinnoissa laina on kai 300 euroa kuukausi. Eli jos opiskelee kesätkin tuella, siihen saa rahaa, yhteensä siis 3600 euroa.

Vierailija

Lisäys 3/3. Se 2000 euroa pitää siis nostaa viimeistään 2.8., koska jälkikäteen ei voi nostaa edellisen lukuvuoden lainoja. Summan voi nostaa myös heti alkuvuodesta.

Vierailija

Miksi ihmeessä sen lainan sitten pitäisi tulla jotenkin tipottain sinne tilille? Eikö se ole ihan sama, että koko summa tulee kerralla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ne maksetaan lukukausittain eli kaksi kertaa vuodessa. Tai sitten jos nostaa kerralla, se pitää tehdä kevätlukukautena. Pankista yleensä haetaan laina yhdelle vuodelle kerrallaan vaikka se takaus koskisi koko opintokautta.

Korkeakouluopinnoissa laina on kai 300 euroa kuukausi. Eli jos opiskelee kesätkin tuella, siihen saa rahaa, yhteensä siis 3600 euroa.

Eli siis joka lukuvuodelle pitää hakea uusi laina? Eli saanko minä tuon lainan loppuosan tammikuussa, kun en itse sitä voi nostaa kun sovin pankin kanssa että pankki laittaa sen automaattisesti tilille..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis joka lukuvuodelle pitää hakea uusi laina? Eli saanko minä tuon lainan loppuosan tammikuussa, kun en itse sitä voi nostaa kun sovin pankin kanssa että pankki laittaa sen automaattisesti tilille..

Ei haeta. Sinulle on nyt myönnetty vain tuo 3800€ jostain syystä. Onko sinulla tai vanhemmillasi maksuhäiriömerkintöjä?

Pankin sivuilta näkee paljon sinulle on myönnetty luottoa kokonaisuudessaan. Minulle myönnettiin neljän vuoden opintoihin 7000€ ja nostettavissa on vielä 6300€

Vierailija

sulla ei ole nostosopimusta ( tai mikä se nyt on ).. itse haen joka kuukausi verkkopankista opintolainaa, saan sen summan minkä satun milloinkin haluamaan.  Nyt  tänä syksynä en ole nostanut opintolainaa vielä ollenkaan, kun kesätyörahat on riittäneet. Tutkippa verkkopankistasi laina asioitasi, tai soita. 

Vierailija

Siis sinä saat luultavasti tammikuussa tuon 2000€, ensivuodelle on sitten omat summansa jotka ilmoitetaan lainakauden alussa. Älä stressaa, soitteleppa sinne pankkiin huomenna ja kysy asiasta uudelleen.

Ja jos et jostain kumman syystä saa enempää lainaa, niin sossusta saat sitten toimeentulotukea. Rauhoitu.

Vierailija

Kai te ihmiset tajuatte, että pankin kanssa voi sopia tosta kaikesta!Pankki on lainanmyöntäjä, kela pelkkä takaaja. Voitte sopia hyvin pankin kanssa, nostatteko rahaa kuukausittain vai könttänä. Monesti pankeilla on oletussopimushjat joille heitetään könttämaksut, mutta PUHUKAA pankkivirkailijalle, ja sopimus muuttuu.

Toki mitä useampi nosto, sen useammin menee palvelumaksuukin, eli sikäli saatte vähemmän rahaa silloin kuin känttäsummissa saisitte.

Ja laina pitää hakea joka vuosi uudelleen. Ainakin oman pankkini kohdalla joka kesän lopussa piti täyttää ns. lisälainahakemus, jolla sai sitten taas vuodeksi lainaa haettua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat