Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laillista maksaa enemmän palkkaa tupakoimattomalle?

Vierailija

Samat työtehtävät, tupakkaa polttava ja enemmän taukoja pitävä saa pienempää palkkaa.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Samat työtehtävät, tupakkaa polttava ja enemmän taukoja pitävä saa pienempää palkkaa.

Jos molempien palkka täyttää alan tes:n minimimääräykset ja molempien palkka on muiden tes-määräysten perusteella esimerkiksi taulukon mukainen, tilanne on ok. Jos työnantaja haluaa maksaa toiselle enemmän, hän voi tehdä sen - sitä ei estä mikään laki. Työehtosopimus ei nimittäin määritä palkkakattoa millekään alalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos molempien palkka täyttää alan tes:n minimimääräykset ja molempien palkka on muiden tes-määräysten perusteella esimerkiksi taulukon mukainen, tilanne on ok. Jos työnantaja haluaa maksaa toiselle enemmän, hän voi tehdä sen - sitä ei estä mikään laki. Työehtosopimus ei nimittäin määritä palkkakattoa millekään alalle.

Eikös ihan ekaks kannattais yhtenäistää tuo työaika.

Vierailija

Itse olen myös ollut työpaikassa, jossa sai peruspalkan päälle extraa kun oli tupakoimaton ja harrasti liikuntaa 3 kertaa viikossa. Ja tällainen on täysin laillista sekä jokaisella mahdollisuus tuohon. Liikunnaksi riitti 30 min kävelylenkki. Yksikin vaihtoi autolla töihin tulon muutaman kerran viikossa ja sai sillä liikunnan kasaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No diabestä sairastaville sitten palkan alennus, itse aiheutettu syömällä kaikkea paskaa!

Ei se diabetes vaikuta taukoihin. Tupakointi vaikuttaa. Lisäksi monilla on diabetes synnynnäisesti, ei liity ravintoon. :)

Plus diabeetikko kuolee, jos ei saa piikkiä, tupakoitsija sen sijaan ei kuole ilman tupakkaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No diabestä sairastaville sitten palkan alennus, itse aiheutettu syömällä kaikkea paskaa!

Ei se diabetes vaikuta taukoihin. Tupakointi vaikuttaa. Lisäksi monilla on diabetes synnynnäisesti, ei liity ravintoon. :)

Plus diabeetikko kuolee, jos ei saa piikkiä, tupakoitsija sen sijaan ei kuole ilman tupakkaa. 

No ei se tupakointikaan vaikuta taukoihin jos se ei ole työpaikalla hyväksyttävää. Mulla ainakin on ihan sama määrä taukoja kuin tupakoimattomillakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minun työnantajani maksaa ekstraa niille, jotka kalenterivuoden aikana tekevät tietyn määrän liikuntaa.

Eli toisin sanoen työnantajasi käänteisesti rankaisee esimerkiksi liikuntarajoitteisia tai muita jotka eivät pysty urheilemaan pienemmällä palkalla.

Diabeetikko, ykköstyyppi

Vierailija kirjoitti:

Sairastan ykköstyypin diabetestä, sairastuin kolmevuotiaana. En syö paskaa, miksi söisin? Kerros nyt vielä että miksi minulle pitäisi maksaa vähemmän palkkaa? etä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mitä vittua..

1-luokan diabetes puhtaasti synnynnäinen

2-luokan diabetes geenit+elintavat -> voi tulla vaikka eläisi himo terveellisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työnantajani maksaa ekstraa niille, jotka kalenterivuoden aikana tekevät tietyn määrän liikuntaa.

Eli toisin sanoen työnantajasi käänteisesti rankaisee esimerkiksi liikuntarajoitteisia tai muita jotka eivät pysty urheilemaan pienemmällä palkalla.

Laiska kääntää tietysti asian aina noin päin. :=)))

Vierailija

Miten se tupakointi taukoihin vaikuttaa? Minulla on tasan samat kahvi- ja lounastauot, kuin kaikilla muillakin ja niiden puitteissa hoidan myös tupakointini.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä vittua..

1-luokan diabetes puhtaasti synnynnäinen

2-luokan diabetes geenit+elintavat -> voi tulla vaikka eläisi himo terveellisesti.

2-luokan diabeteksen ehkäisy:

Liikunta, terveellinen ruoka, painonhallinta ja tupakoimattomuus.

Vierailija

Kuten moni muukin on jo kommentoinut, niin ihan laillista tuollainen on. Samoin esimerkiksi urheilusta palkitseminen. Aikanaan muistan nähneeni lehtijutun Pekkaniska Oy:stä, jossa sai bonusta esim. kun tuli pyörällä töihin tai ei ollut sairauspoissaoloja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiska kääntää tietysti asian aina noin päin. :=)))

Niin ja sinä käännät liikkumattomuuden laiskuudeksi. Ei intohimoinen liikkuja välttämättä työssään ole yhtään sen ahkerampi, kuin liikkumatonkaan. Itse olen aktiivinen liikkuja ja työssäni ahkeruudelta ehkä keskitasoa. Työmaamme työhullu on läski tupakoitsija, joka inhoaa kaikenlaista liikuntaa.

Nykyiset työtehtävät on pääosin sellaisia, että niissä ei tarvi fysiikkaa juuri lainkaan. Siis täysin liikkumaton voi suoriutua niistä aivan yhtä hyvin kuin himoliikkujakin.

Olen lainaamasi kirjoittajan kanssa hieman samoilla linjoilla. On erittäin arveluttavaa työmotivaation kannalta, jos ihmisiä aletaan eriarvoistamaan työmaalla sen mukaan, mitä he vapaa-aikanaan harrastavat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat