Miten köyhäillään tyylikkäästi?

Vierailija

"Haluan kunnon White trash -blogin, jossa eletään oikeaa elämää. Haetaan Tallinnasta viinaa, kutsutaan naapurin Pena kylään ja grillataan sähkögrillillä Campingia parvekkeella." http://www.vauva.fi/keskustelu/4585063/ketju/wt_blogeja?changed=1445433412

Tuosta se ajatus lähti. Kun keskiluokkaiset makutottumukset omaava henkilö köyhtyy esimerkiksi työttömyyden tai avioeron seurauksena, miten hän hoitelee tilanteen? Ruokaa on saatava halvalla, mutta Camping ei ole ratkaisu? Entä kutsuuko Tallinna, kun kuohuvahammasta pakottaa? Pystyykö köyhimys säilyttämään entisen keskiluokkaisen tuttavapiirinsä, vai onko hierottava ystävyyttä naapurin Penan kanssa?

Kommentit (8)

Vierailija

Köyhyyshän itsessään on tyylikästä! Jos haluaa olla köyhä ja tyylikäs, kannattaa korostaa omaa köyhyyttään. Tyylittömintä on yrittää näyttää rikkaalta. Voi pitää siistejä vaatteita, mutta köyhyydestään tulee olla ylpeä.

Vierailija

Ent. köyhä, nyk. ihan kivasti toimeentuleva vastaa:

- ei viinaa

- eikä tupakkia

- harvakseltaan herkkuja (tätä en itse niinkään aina noudattanut)

- ei lehtiä/ravinteli-iltoja/jne

- kirpparit koluntaan jos tarvitsee vaatetta, kengät/sukat/alkkarit alennuksesta

- oikein köyhille pahan päivän kori jossa on vaikka shampoon+hoitoaineen+hammastahnan jämä tai vaikka koko purkki + muuta mikä loppuu. Olin joskus itsekin tilanteessa jossa ei ollut rahaa hoitoaineeseen.

- köyhäinruuan ei tarvitse olla paskinta paskaa (makaronia) vaan voi hyvin käyttää porkkanaa, perunaa, lanttua, sipulia, kaalia, linssejä, papuja.  Noista kun tekee ison kattilan (sose)keittoa ja laittaa joukkoon vielä purkin kermaa niin hyvä tulee. Ja puuroja. Kananmunia. Kalleimmat hedelmät voi jättää kauppaan, mutta esim banaanit on täyttävyys-hintasuhteeltaan hyviä.

- kaapissa on myös hyvä olla aina jotain jauhoja, kuivahiivaa ja maitojauhetta, myös jotain öljyä. Öljy tietty maksaa kerralla jos on pieni budjetti mutta kestää pitkään.

- jugurtit ym litran paketeissa. Rahkat ym on yllättävän kalliita.

- jos suinkin mahd niin alle pyörä ja jalat, eli luonnollisesti autoilu minimiin (mulla ei edes ko. vekotinta ole)

- pakkasessa on hyvä olla aina jotain tarjousmakkaraa, josta laittaa köyhimpänä päivänä vaikka pyttipannun.

- ennakoi: ostaa seuraavan talven kengät jo kevään alesta jne.

Vierailija

En ole rutiköyhä, mutta rahat on aika tiukilla. Omat niksit ei ole mitään uusia: ostan mahdollisimman ison osan tarjouksesta, olen vähentänyt lihan syöntiä (ennemmin odotan että tulee hyvää lihaa tarjoukseen ja ostan sitä vähän kuin 1,5 kg paketin halvinta jauhelihaa), suosin kirppiksiä joita tosin pitää kiertää ahkerasti jos jotain meinaa löytää, korjaan ja teen itse sen mitä voin jne.

Koska en elä ihan kädestä suuhun (=nämä konstit ei toimi niille kaikista köyhimmille), on varaa ostaa esim. reilun kaupan luomu-kahvia, -teetä ja -suklaata mutta tämä myös tarkoittaa että en juo kahvia kuin kerran päivässä mukillisen ja suklaata syön ehkä kerran viikossa pari palaa. Alkoholia käytän, mutta jälleen ennemmin kohtuuhintainen viinipullo viikonlopuksi kuin samalla rahalla halvinta kaljaa.

Yleisesti ottaen yritän suosia eettisempiä ja ympäristöystävällisempiä tuotteita ja palveluja, mutta taloudelliset syyt rajoittavat mahdollisuuksia. Siksi olen esim. opetellut tekemään itse siivousaineita, käytän kaiken kotiin tulevan mahdollisimman loppuun (esim. just tein vanhoista t-paidoista itselle pipon käytettäväksi pyöräilykypärän alla) jne mutta ennen kaikkea rajoitan kulutusta, eli lyhyesti sanottuna minulle vähemmän on enemmän. Se että pystyn venyttämään penniä monissa asioissa mahdollistaa esim. luomutuotteiden suosimisen.

Vierailija

"1. Syö kaurapuuroa aina kun kaverit ei nää. 2. Pölli instaan kuvat joltain lifestyle-bloggaajalta." - Anteeksi miksi pitäsi syödä kaurapuuroa kavereiden näkemättä? - Jos minä syös kaurapuuroa ja joku ajattelee vain siksi, että olen köyhä,nni jollakin taitaa olla kyllä "köyhää" jossain kohtaa korvien väliä. Ja huomaan, että olen varmaan itseltäni salaa köyhä, kun syön kaurapuuroa -puolustuksena voin kyllä sanoa, että vielö on ollut varaa muuhunkin, mutta vielä ei ole tarvinnut pölliä mitään Instaan, kun elämäni on ollut joko niin köyhää tai rikasta ilman sinne hankkiutumistakin. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat