Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun ulosanti on surkea, ja mua luullaan tyhmäksi

Vierailija

En mä oikeasti ole. Mutta en vaan osaa puhua enkä enää jaksa keskittyä kirjottamiseenkaan. Mä en jaksa. 

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Valitettavasti kaikki ajatukset pään sisällä ovat sanoja.  Jos näitä sanoja ei osaa laittaa ymmärrettävällä tavalla jonoon ja järjestykseen, niin herää epäilys niiden pään sisäisten ajatusten muustakin yleisestä laadukkuudesta.  Toiset ihmiset eivät voi nähdä pääsi sisäpuolelle ja Sinun ajatuksiasi. Sanomasi sanat ja niiden esitystapa ovat Ainoa Tapa arvioida niitä ajatuksiasi pääsi ulkopuolella.

Omaa tyhmyyttään ei kukaan voi itse arvioida, se on asia, jonka arvioinnin tekevät ne muut ihmiset, jotka ovat kanssasi tekemisissä.

Vierailija

Ainakin yksi asia mistä kiikastaa on laiskuus: et "enää jaksa keskittyä kirjoittamiseen". Tai sitten sinulla on joku puutostauti.

Jos ilmaisuvaikeudet johtuvat köyhästä sanavarastosta, siihen on helppo ja kiva apu: lue. Kai se nyt on surkeaa ja rasittavaa, jos pitää joka paikkaan työntää "niinku" ja "tavallaan" ja "totanoin".. 

Vierailija

Minä olen kokenut burn outin, ja edelleen on lauseiden muodostaminen vaikeaa, erityisesti puhuessa. Unohdan myös sanoja, ja puhettani on varmasti ajoittain hankala seurata.

Pääasia, että tulet kuitenkin jotenkin ymmärretyksi ja pystyt kommunikoimaan.

Olen todella katkera että annoin pomoni ajaa minut niin loppuun, että psyykkinen- ja fyysinen terveyteni ovat vieläkin sekaisin. Olen FM, en siis mikään "tyhmä" sanan varsinaisessa merkityksessä. N29

Vierailija

Minulla on sama, tosin minä löin pääni kaatuessa ja sen jälkeen ulosanti on ollut todella heikkoa. Pään sisällä ajatukset ja sanat ovat todella selkeitä, mutta en vain saa muodostettua lauseita samalla tavalla kuin ne ajattelen :( Tämä näkyy vielä selkeämmin vieraissa kielissä: ymmärrän todella hyvin englantia mutta kun minulta kysytään jotain johon täytyy vastata, en kykene vastaamaan selkeästi vaikka ajattelen vastauksen selkeästi.

Vierailija

Seli seli. Minäkin olen pääni sisällä loistava muusikko ja taiteilija, se laulu ei vain tule ulos suusta samanlaisena kuin kuulen sen päässäni. Voithan sä kertoa ihmisille, että oikeasti olen nero, kuulostan vain tyhmältä. Älkää uskoko mua kun puhun tyhmiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikki ajatukset pään sisällä ovat sanoja.  Jos näitä sanoja ei osaa laittaa ymmärrettävällä tavalla jonoon ja järjestykseen, niin herää epäilys niiden pään sisäisten ajatusten muustakin yleisestä laadukkuudesta.  Toiset ihmiset eivät voi nähdä pääsi sisäpuolelle ja Sinun ajatuksiasi. Sanomasi sanat ja niiden esitystapa ovat Ainoa Tapa arvioida niitä ajatuksiasi pääsi ulkopuolella.

Omaa tyhmyyttään ei kukaan voi itse arvioida, se on asia, jonka arvioinnin tekevät ne muut ihmiset, jotka ovat kanssasi tekemisissä.

En minä ainakaan ensisijaisesti ajattele sanallisesti. Sanallistan asioita lähinnä silloin kun täytyy kommunikoida joidenkin kanssa. Joskus myös muuten vaan ei-sanallisella tasolla pyörivä ajattelu kiteytyy mielessä sanoiksi, ikään kuin sisäiseksi puheeksi, mutta harvemmin, ja varsinkin töissä käsittelen asioita mieluummin ilman sisäisiä sanoja koska se on tehokkaampaa niin.

Olen tosiaan huono sanallistamaan asioita ja lisäksi vielä ujo ja epäsosiaalinen, mutta tiedän ettei minua kyllä tyhmänä kukaan minut tunteva pidä. Päinvastoin, olen usein kuullut kommentteja että olisin huippuälykäs, mitä tosin myös pidän liioitteluna. Luultavasti luonteeni tietynlainen mystisyys ja eksoottisuus johtaa melko keskinkertaisen älykkyyden glorifiointiin. Työssäni, joka on matemaattis-loogista, olen kyllä oikeasti tosi hyvä.

Vierailija

Mua hävettää enää keskustella muiden kun mieheni kanssa. Sanat hukkuu, en saa niitä ulos ja sitten koetan tankata hukkuneita sanoja, mutta ne ei vaan muistu mieleen. Todella ikävä keskustella kenenkään kanssa. Mieheni osaa jo tulkita mitä sanaa haen ja auttaa sanomalla sen. Tosi noloa :(

Vierailija

Ulosannilla ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Luin muuten vajaa 10 v sitten tyttäreni yliopiston biologian pääsykirjaa niin siinä sanottiin että ihmiset jotka ovat hyviä puhumaan, ovat yleensä keskimääräistä tyhmempiä.

Vierailija

On ihmisiä, jotka eivät ajattele sanoilla, vaan kuvilla. Jotkut näkevät asioita jopa väreinä. Jotkut taas ymmärtävät asioita liikkeinä ja liikkeenä aika-avaruus-akselilla. Nämäkin ihmiset ovat/voivat olla ihan yhtä älykkäitä kuin sanallisesti tai kielellisesti ajattelevat.

Tällöinkin on totta, että se, välittyykö tämä älykkyys muille ihmisille, on aika paljon kiinni siitä, saako ihminen itse ilmaistua sen taitavasti. Ts. miten taiteliija saa kuvansa julki, tai saako se murahteleva kelloseppä kellon toimimaan vai ei. Se lohduttava puoli tässä toki on, että sitä omaa ajattelutapaansa parhaiten heijastavaa ilmaisutapaa voi etsiä ja harjoitella, siis kehittää. Sitä kautta muut alkavat tajuta sinua paremmin.

Toki voidaan kysyä myös, mitä väliä on sillä, pitävätkö muut sinua fiksuna vai tyhmänä? Koulussa sillä on väliä, mutta elämässä?

Vierailija

Älä huoli idiootteja on suurin osa niistäkin jotka vaikuttavat älykkäiltä. Amerikka valinta = hyväksy klovniutesi. Tämä on suomenkin linja meidän on kuuluuttava tähän riviin järjesty totttele hyppää ja muista olevasi klovni maailmankatsomukseen. Olet tärkeä vaikuttaja kuitenkin tälle maailmanmenolle. Valtaapitävien mielestä sinun ei kuulukkaan tuoda ajatuksiasi esille, jos tuot on se merkki että orjilla on liikaa aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan sosiaalista älyä sinulla ei ole, eikä sellaista joka olisi saanut opiskelemaan paykologiaa edes lukion oppimäärän vertaa. Kaikki ajatukset EIVÄT ole sanoitettuja (ks. ilmiön ääripää Temple Grandin), ja vaikka olisivatkin, aivojen suoritusteho ja kyky tulkata tämä verbaaliseksi kommunikaatioksi eivät ole yksi yhteen. Aivoista voi esimerkiksi vahingoittua puhetta tuottava osa sen vaikuttamatta muuhun kognitioon, ja lukihäiriöinen voi olla yhtä tyhmä tai älykäs kuin kuka tahansa muukin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokenut burn outin, ja edelleen on lauseiden muodostaminen vaikeaa, erityisesti puhuessa. Unohdan myös sanoja, ja puhettani on varmasti ajoittain hankala seurata.

Pääasia, että tulet kuitenkin jotenkin ymmärretyksi ja pystyt kommunikoimaan.

Olen todella katkera että annoin pomoni ajaa minut niin loppuun, että psyykkinen- ja fyysinen terveyteni ovat vieläkin sekaisin. Olen FM, en siis mikään "tyhmä" sanan varsinaisessa merkityksessä. N29

Itsellä ei ole edes burn outia takana, vaan olen aina ollut tuollainen :D Silti valmistunut yliopistosta ja kirjallisesti olen aina loistanut niin kielen rakenteen kuin sisällönkin puolesta. Osaan vain laittaa ajatukseni paperillaeparemmin esille, mutta kasvokkain jutellessa ilmaisuni typistyy auttamatta kun voin unohdella sanoja, livauttaa lauseisiin sellaisia hehkeitä täytesanoja kuten "niinku" ja muutenkin vaikuttaa idiootilta.

Vierailija

Itse katselin viime kevät-talvena elokuvan  Stephen Hawkingista. Hän on teoreettinen fyysikko ja kosmologi. Mutta hän on myös ALS-tautia sairastava ja hänelle on tehty enkitorveen avanne, minkä vuoksi hän on myös menettänyt puhekykynsä. - Hän kommentoi ja viestii sanallisesti kirjain kerrallaan pyörätuoliin kiinnitetyllä puhesyntetisaattorilla. Minusta Hawking on kaiken muun ohella elävä ihme, joka olemuksellaan ja tekemisillään viestii, että vaikka ulkoisesti vaikuttaa varmasti vähän sille kuin hän olisi "tyhmä" kun ilman ulkoisia apuvälineitä suurin osa hänen kehittämistään teorioista ja ajatuksista olisi jääny mahdollisesti kokonaan pimentoon. Oma johtopäätökseni onkin, jonka yritän aina pitää mielessä on, että vaikka ihminen puhuisi hyvinkin epäselvästi, niin en minä ainakaan heti ajattele, että siinäpä vasta tyhmä tai hävettävä yksilö. - Toki myönnän, että joskus olen sortunut näinkin käymään. Viimeksi silloin, kun kuuntelin puhujaa, jonka melkein jokatoisena sanana oli vittu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat