Saako kiltin vauvan äiti olla väsynyt?
Kysymys kuuluikin jo otsikossa. Eli meillä on 2kk:n ikäinen ihana tyttö, joka on syntymästään asti ollut tosi kiltti. Ei itke muuta kuin jos nälkä on liian kova tai väsyttää paljon eli aika harvoin.
Tyttö on alusta asti tiennyt milloin on yö ja tajunnut, että silloin nukutaan. Herää ainoastaan syömään 2 kertaa yössä ja nukahtaa yleensä heti syötyään. (Parina viime yönä tosin nukahtamiseen on mennyt n.1h)
Olen silti ihan väsynyt (raskauden puolivälistä asti en ole nukkunut yhtään kokonaista yötä) ja haluaisin nukkua edes yhden yön kunnolla! Ärsyttää kun kaikki sukulaiset ja tuttavat sanovat, että " sähän pääset helpolla kun sulla on niin kiltti vauva" . Ja kukaan ei usko kun sanon olevani väsynyt, " eihän vauva edes valvota sinua..."
Enkö siis SAA olla väsynyt, koska vauvani on kiltti???
väsynyt violet ja tyttönen 2kk
Kommentit (28)
Toivottavasti tässä pinossa ei aleta kilpailemaan siitä, kuka on väsynein. Väsynyt voi olla, vaikka vauva ei itkisi juuri koskaan. Jakaako sitä voimiaan jotenkin siten, että jos vauva on vaativampi, jotenkin sietokynnys on korkeammalla sen väsymisenkin suhteen. En tiedä.
Mutta minusta ei voi vähätellä kenenkään väsymystä. Kuka sitä voi mennä toiselle sanomaan, että et sinä _voi_ olla väsynyt, et ainakaan yhtä väsynyt kuin minä. Toisen väsymykseen kun ei pääse sisälle.
Ja jokainen tietää väsymyksensä vain itse. Mutta kuitenkin MINUSTA tuntuu älyttömältä jos kovasti valittelee väsymystä jos vauva nukkuu yöt 1-2 heräämisellä ja on päivisin hyväntuulinen ja viihtyy itsekseen.
Anteeksi vain mutta kyllä se minusta ainakin joskus tuntuu suoraan sanottuna PASKALTA kuunnella kun minulle valitetaan että hitto vie on rankkaa vaikka vauva nukkuu yöt ja on kuin enkeli. HUOH!
Nyt yksivuotiaan äitinä voin sanoa olevani usein väsynyt, mutta tyttären ollessa alle 4kk olisin sanonut elämän olevan yhtä helvettiä. Iltaisin varsinkin tuntui siltä, ettei ole valoa tunnelin päässä eikä mitään poispääsyä.
Väsymykseen vaikuttaa varmasti myös se, ettei elä kellon mukaan, vaan toisen ihmisen ehdoilla. Joinain aamuina, kun on ollut sovittu meno esim. neuvolaan ja on pitänyt tomerasti laittaa itsensä ja lapsi liikkeelle, olen huomannut piristyväni aivan toisella lailla kuin tavallisina kotona-olo-aamuina. Ja muuten niistä T-paidoista...tilasin tytön ollessa pieni " on niin helvetin vaikeeta" -paidan, kun tuntui että se piristäisi;) Ja kyllä aina nauratti kun paidan laittoi päälle. Tosin taitaa jäädä käyttämättä kun tyttö oppii lukemaan...
..hyvä keskustelun aihe!
Vaikka joku lapsi on 50% " helpompi" kun toinen, se ei tarkoita että vanhempien väsymys olisi 50% pienempi.
Vähän sama kuin pinnan palaminen. Joskus kun meinaa kaksosten kanssa pälli levitä, saan päähäni (aivan pieneksi hetkeksi!) että kyllä yhden lapsen hoito täytyy olla lapsen leikkiä. Onneksi saan äkkiä järjen käteen ja tajuan että tunteet ovat henkilökohtaisia ja aivan samanlaisia pällinleviämistunteita on ja saa ja pitää olla riippumatta siitä onko lapsia yksi tai useampia tai onko lapsi helppo tai ei..
J.
Huomauttaisin vain, että väsymys on tunnetilana täysin mahdoton vertailtava ja mitattava. Kent esimerkiksi ilmaisi asian tosi hyvin. Kukaan ei voi verrata, onko joku toinen väsyneempi/iloisempi/onnellisempi/turhautuneempi tai mitä tahansa kuin toinen. Kyseessä on täysin subjektiivinen asia. Jos koet olevasi väsynyt, myöskin olet sitä, ei kukaan voi vierestä sanoa ettei sua voi väsyttää!!!
Lainaus Meri76:n kommentista: " Anteeksi vain mutta kyllä se minusta ainakin joskus tuntuu suoraan sanottuna PASKALTA kuunnella kun minulle valitetaan että hitto vie on rankkaa vaikka vauva nukkuu yöt ja on kuin enkeli. HUOH!"
Voin sanoa, että tottakai jokainen saa olla väsynyt ja sitä on vaikea verrata keskenään. Mutta kyllä se tosiaankin meinaa saada savut korvista välillä kommentit: " Vauvamme herää kolmesti yössä. Olen totaalisen väsynyt.." , kun itse herää puolen tunnin - 2 tunnin välein ja välillä kantelee tuntitolkulla itkevää lasta öin päivin.
Itse yritän selvitä väsymyksestä ajattelemalla, että voisi asiat olla huonomminkin..
täytyy sanoa, että tuntui mukavalta lukea että meri76 ja esikoisenäiti oli ottaneet kantaa asiaan myös toisesta näkökulmasta, koska vaikka kyse ei ole kilpailusta tai muutenkaan riidanhakuisuudesta, niin kyllä tuntuu aika pahalta lukea kuinka kaikkia väsyttää pelkkä lapsen olemassaolo... itse kun yö toisensa jälkeen saa olla tyytyväinen jos unta saa lyhyissä pätkissä kokoon kolmisen tuntia ja siinä sivussa kantaa koliikkiaan rääkyvää lasta vähintään viisi tuntia ja hyssyttää huudon jälkeen pari tuntia kun vauva on levoton, ja sitten rupeaa valmistautumaan taas seuraavaan ihanaan päivään ja miettii pystyykö/kehtaako edes lähteä kauppaan vai huutaako lapsi koko senkin reissun vaunuissa.. voi kyllä antaisin mitä vaan jos poika nukkuisi edes yhden yön edes viisi tuntia. toisaalta onhan väsymys toki subjektiivista ja tottakai jokainen tuntee sen niin kovana kuin se omassa elämän tilanteessa on mahdollista. ei muakaan lohduta nälkäisenä ajatus siitä, että afrikassa ei moni saa ruokaa päiväkausiin jne... mutta hitsi että antaisin kaikkeni, että lapsi olisi " helppo" tai siis että lapseni olo helpottaisi, ja sitä myötä myös minun oloni.
Nyt varmaan saan teiltä lokaa niskaani...mutta mutta...
Kyllä minua vähän ihmetyttää nämä " samanlailla sitä on 24h valmiustilassa kuin sairaankin vauvan kanssa jne" , ja jos yöllä pitää herätä pari kertaa niin toki saa väsymystä valittaa mutta miettikää nyt vähän...
Meillä on 6kk pikkumies jolla on alusta asti ollut seurana koliikkia, vatsavaivaa, allergioita, korvatulehdus, ja luonnollisesti huonosti nukuttuja öitä mikä tarkoittaa sitä että pisin putki itsellä taitaa olla nukkumista pari tuntia... Ja meillä se 24h " valmiustilassa" tarkoittaa myös TOIMINTAA eli ei lepoa esim. 6 tuntia siitä valmiustilasta vaan TYÖTÄ. Ja huolta huolen perään kun lapsi ei ole kunnossa. Poika ei ole vieläkään ihan kunnossa, vaikkakin parempaan suuntaan ollaan menossa, onneksi.
Minä taidan olla sellainen ihminen joka vähän pyörittelisi silmiä jos JATKUVASTI väsymystä valittaisitte ;) Älkää siis ottako tätä kuitenkaan liaan vakavasti, siis jokainenhan on yksilö ja vaatii esim. enemmän unta mutta kyllä sairaan ja vaativan vauvan kanssa on PALJON VÄSYTTÄVÄMPÄÄ!!!