Koulukiusaaminen - ilmoitanko open lisäksi myös suoraan kiusaajan vanhemmille?

Vierailija

Tyttöni on kolmannella luokalla ja luokkakaveri on kiusannut kuulemma tässä pitkin syksyä. Asia tuli ilmi mulle vasta tällä viikolla :( Kertoi että tämä poika on töninyt ja nimitellyt tyttöä moneen otteeseen. Nyt vasta uskalsi mulle kertoa kun eilen oli liikunnan opettajakin nähnyt tilanteen kun hippaa leikkiessä poika oli tönässyt niin täysiä että tyttö kaatui maahan ja käteen tuli haava. Tyttö kuulemma aiemminkin ihan kaatunut tönäisyjen voimasta :( Lisäksi ilmeisesti tämä sama poika on heittänyt tytön ja tytön kaverin takit monesti naulakosta lattialle.

Vanhempainillassa halukkaat sai jakaa omat yhteystiedot, joten mulla olisi pojan äidin puhelinnumero tiedossa...

Haluaisitko itse saada tiedon kiusaamisesta mieluummin suoraan vai opettajan kautta?

Kommentit (9)

Vierailija

Ehdottomasti yhteyttä myös vanhempiin. Oman kokemukseni mukaan opettajan sanomiset eivät paljoa paina, mutta kun vanhemmat vähän läksyttävät niin johan loppuu kiusaaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti yhteyttä myös vanhempiin. Oman kokemukseni mukaan opettajan sanomiset eivät paljoa paina, mutta kun vanhemmat vähän läksyttävät niin johan loppuu kiusaaminen.

Tolla asenteella en kyllä lähtis soitteleen. ohis

Vierailija

Älä missään tapauksessa ota yhteyttä kiusaajan vanhempiin. Jos kyse on pitkäaikaisesta kiusaamisesta, joka varmaan pitäisi nyt sitten hoitaa pois päiväjärjestyksestä, niin on hirveän tärkeää, että lähdet liikkeelle kuten pitää ja kuten koulu on ohjeistanut. Jos menet itse ottamaan yhteyttä kiusaajan vanhempiin, saat pahimmassa tapauksessa myöhemmin itse niskaasi viranomaiset, jotka vähättelevät lapsesi kiusaamista ja vetoavat siihen, että olet itse "häiriköinyt" kiusaajan vanhempia. Tässä vaiheessa hoidat asian ehdottomasti opettajan ja rehtorin kautta. Jos asiat eivät heidän kauttaan etene, seuraava vaihe on puuttua asiaan uudelleen, sillä lastensuojelulaki EDELLYTTÄÄ JA VAATII koululta puuttumista. Seuraava aste ovat sitten poliisiviranomaiset jne.

Koulukiusaaminen.com -sivustolla on hyvät ohjeet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

paitsi että ei ole mitään takeita että kiusaajan vanhemmat edes uskovat aloittajaa, useimmiten kiusaajien vanhemmat eivät piittaa paskaakaan tai väittävät, että heidän lapsensa ei kiusaa

Vierailija

Kiusaajan vanhempiin tietenkin yhteyttä. Se vaan pitäusi osata tehdä provosoimatta ja suuttumatta. Suoralla syyttelyllä saat kaikki niskaasi..

Itse vaan en luota, että koulu oikeasti puuttuu tilanteeseen. Ne on niiiiiin nöhty.

Vierailija

No otat tietenkin yhteyttä vanhempiin!

Meillä keskimmäinen kiusasi vuosia luokkakaveriaan, eikä koulu kertonut meille vanhemmille asiasta ikinä! Saimme tietää siitä vasta, kun tämän pojan äiti otti yhteyttä. Sain tietää, että kiusaaminen oli alkanut jo esikoulussa.

Voitte uskoa, että oli nöyryyttävää ja noloa olla tuollaisesta asiasta auttamattoman tietämätön! Mitä olisin vanhempana voinut asian eteen tehdä, kun en edes siitä tiennyt! Kouluun oli useasti valitettu asiasta, mutta koulu ei ottanut meihin yhteyttä!!!!????

Tällä kokemuksella en luottaisi koulun tekemisiin.

Vierailija

Olen opettaja. Suosittelen, että otat yhteyttä kouluun, ja pyydät, että kiusaajan vanhemmat kutsutaan koululle, jos haluat käydä asiaa läpi heidän kanssaan. Ei kannata suoraan heille soitella, varsinkaan jos ei tiedä, mikä siellä on vastassa. Tiedätkö, että meidät opettajatkin ohjeistetaan huoltajatapaamisissa istumaan oven lähellä, jos tilanne kuumenee... 

Kyllä koulu puuttuu kaikkiin kiusaamistapauksiin. Se on vaan eri juttu, saadaanko niitä helposti koulun keinoilla loppumaan. Opetan yläkoulussa. Sanoisin, että jokainen oppilaani, joka tällä hetkellä kiusaa, on jotenkin persoonallisuushäiriöinen, ja tarvitsisi psykopuolen apua. Pahimmalla kiusaajan isä istuu vankilassa. Niin, että opettajan keinot ei vaan aina riitä, mutta epäilen, riittääkö tavallisen äidin/isänkään keinot. Kerro vaan, jos tulee jotain mieleen. Otan vinkit vastaan.

leila

Mikäli kiusaaminen tapahtuu koulussa niin silloin yhteys kouluun. Kiusaamisen tapahduttua koulun ulkopuolella yhteys vanhempiin.

Pitäisihän tämä jokaisen ymmärtää. Me vanhemmat emme ole koulussa näiden asioiden tapahduttua, joten emme voi tietää, että kuka kiusaa ja ketä.

Opettaja on se joka on vastuussa lapsista kouluajalla ja hän on se joka tuntee molemmat lapset ja heidän vanhempansa. Kenenkään ei ole pakko vastata puhelimessa esitettyihin syytöksiin asiasta jota ei ole ollut koskaan todistamassa ja asiasta johon ei ole voinut mitenkään vaikuttaa koulupäivän aikana. Helposti tulee ylilyöntejä ja loppupeleissä asia ei ollutkaan ihan niin kuin "kiusatun" vanhempi Asian koki. Näin kävi työkaverillemme ja lopulta tuo "kiusatun" vanhempi sai huomautuksen ja kehoituksen olla lähestymättä ketään puhelimitse asiasta joka olisi pitänyt hoitaa sen tahon kanssa jossa asia hänen mielestään oli tapahtunut.

Vierailija

Hold on! Käyko joku oikeasti niissä vanhempainilloissa? Minua ei kiinnosta lapseni koulunkäynti niin paljoa, että jaksaisin istua muiden vanhempien seurassa puiden keskinkertaisuuksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat