Hoitolapsen ongelmakäytös

Vierailija

Olen ulkomailla lastenhoitajana. Perheen poika on temperamenttinen, välillä melko vihaisen oloinen 11-vuotias ja nyt alkanut päivä päivältä enemmän sanomaan ilkeitä/kamalia asioita, esimerkiksi "haluan tappaa sinut". Tänään hän kouluun kävellessä sanoi "Haluan tappaa koko ihmiskunnan, mutta se ei ole mahdollista, joten täytyy aloittaa vain sinusta" ja sitten hän yritti töniä minua autotielle. 
Hän puhuu enemmän noita asioita, kun vanhemmat eivät ole paikalla, mutta on myös vanhempien aikana sanonut minulle, että haluaa tappaa minut, ja kun sanon, että et voi sanoa noin, se ei ole hauskaa. Niin poika vastaa "se on vitsi". Isänsä vastasi _naurahtaen_, että se ei ole hauska vitsi. 
Perheen äiti on neljä päivää viikosta töissä muualla. Isä on paljon kotona tekemässä töitä. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Kumpikaan vanhemmista ei ole nyt kotona, isä on kaksi viikkoa pois ja äiti tulee perjantaina, jolloin ajattelin antaa hänelle paperin, mihin olen kirjoittanut asioita, joita poika sanoo. Pakkohan heidän on ottaa tämä tosissaan?!

Mitä tekisitte, jos poika ei usko sinun puhettasi eikä vanhempiaan? (vanhemmille toki esittää olevansa kunnolla, mutta käytös muuttuu taas kun olen yksin lasten kanssa)

Kommentit (10)

Vierailija

Oletko jutellut asiasta pojan kanssa? Onko poika muuten ok, koulussa jne?

Pojalla voi olla ongelmia (esim kiusataan koulussa), eikä osaa ottaa asiaa esille. Jos vaikka kiusaajat on uhanneet, että tapahtuu jotain kamalaa jos kertoo jollekin.

Taustalla voi olla vaikka mitä. Juttelisin ihan ensin pojan vanhempien kanssa, mutta varo, ettet ole vahingossakaan syyttävä. Tuo esiin huolesi pojasta, että kaikki ei nyt ehkä ole hyvin.

Kysy myös pojalta suoraan miksi sanoo niin. Yritä löytää hyvä, rauhallinen hetki jolloin voitte jutella rauhassa. Älä syytä, yritä olla ymmärtäväinen. Mutta toki saat ja sinun pitääkin tuoda esiin, että nuo sanomiset tuntuu sinusta todella pahalta. Voit mielestäni sanoa pojallekin, että olet huolissasi hänestä koska hän puhuu tuollaisia.

Voi olla ihan jonkinlaista huomionhakuisuutta tai rajojen testaamistakin.

Vierailija

Todella hankala tilanne.

Olen itsekin ollut au pairina nuoruudessani ja siellä moni au pair koki perheen lasten taholta monenlaista kiusantekoa (uhkailua, väkivaltaa, huonoa käytöstä, valehtelua jne). Pahimpia olivat tilanteet, missa vanhemmat uskoivat valehtelevaa lasta ja au pair leimattiin syylliseksi. Yhden perheen lapsi mm. valehteli au pairin tekevän hänelle vaikka mitä. Ja perhe uskoi. Jopa lavastettiin rahan valehteluun syylliseksi.

Se on selvää, että lapselle on ongelma. Mistä se johtuu tai miten lasta auttaa on vaikeampi asia. Viestissä 1/1 on hyviä ohjeita siihen että vyyhtiä yrittää avata.

Vaikkei tämä ole hyvä neuvo niin kehottaisin sinua äänittämään salaa lapsen pahimpia tempauksia. Ei siksi että olisit nauhoja vanhemmille näyttämässä, mutta turvaamaan sinun selustasi mikäli joudut pahemman terrorisoinnin kohteeksi tai sinua syytetään turhaan jostain.

Mieti myös omaa jaksamistasi.

Monella on au pair -vuodeta ja lapsista myös lämpimiä muistoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Todella hankala tilanne.

Olen itsekin ollut au pairina nuoruudessani ja siellä moni au pair koki perheen lasten taholta monenlaista kiusantekoa (uhkailua, väkivaltaa, huonoa käytöstä, valehtelua jne). Pahimpia olivat tilanteet, missa vanhemmat uskoivat valehtelevaa lasta ja au pair leimattiin syylliseksi. Yhden perheen lapsi mm. valehteli au pairin tekevän hänelle vaikka mitä. Ja perhe uskoi. Jopa lavastettiin rahan valehteluun syylliseksi.

Se on selvää, että lapselle on ongelma. Mistä se johtuu tai miten lasta auttaa on vaikeampi asia. Viestissä 1/1 on hyviä ohjeita siihen että vyyhtiä yrittää avata.

Vaikkei tämä ole hyvä neuvo niin kehottaisin sinua äänittämään salaa lapsen pahimpia tempauksia. Ei siksi että olisit nauhoja vanhemmille näyttämässä, mutta turvaamaan sinun selustasi mikäli joudut pahemman terrorisoinnin kohteeksi tai sinua syytetään turhaan jostain.

Mieti myös omaa jaksamistasi.

Monella on au pair -vuodeta ja lapsista myös lämpimiä muistoja.

Ja korjaus siis ei rahan valehteluun vaan varastamiseen. 

Vierailija

Osasi ei ole helppo. Itselle tulee mieleen että hän on saanut aiemmin häädettyä lastenhoitajan pois ja ehkä saanu olla vanhempien kanssa silloin enemmän. Ehkä tarkoitus on saada sut lähtemään. Juttele pojan kanssa. Kysy miksi hän käyttäytyy siten, haluaako hän sinun lähtevän ja miksi.

Kerro vanhemmille suoraan pojan käytöksestä ja sano että et siedä sellaista. Jos vanhemmat ei puutu siihen ota yhteyttä yhteyshenkilöösi ja pyydä tulemaan paikalle. Jos tilanne ei muutu niin pyydä perheen vaihtoa tai tule pois. Itse en sietäsi tuollaista käytöstä keneltäkään.

Vierailija

Minä en olisi tuollaista kersaa ja tuollaisia puheita kuunnellut montakaan päivää. Jos vanhemmat eivät ymmärrä, miten surkeasti he ovat kasvattaneet mukulansa, niin en alkaisi heidän virheitään korjaamaan, vaan kääntyisin kannoillani ja häipyisin takavasemmalle aika vikkelästi.

Vierailija

Ap tässä

Olen siis perheessä vuoden, nyt olen ollut kaksi kuukautta. Minulla on oma asunto, joten yleensä vietän lasten kanssa n. 4-5 h/päivä, mutta nyt on tilanne kun olen tosiaan perheen talolla kaksi viikkoa. 

Itse koen, että suurin ongelma taitaa olla, kun vanhemmat ovat paljon pois ja sen jälkeen lahjovat lapsiaan tavaroilla ja kivalla tekemisellä. 

Joku sanoi, että ei katselisi montaakaan päivää tällaista. No, en minä noin vaan voi lähteä ja tämä pojan käytös on ainoa ongelma, muuten kaikki on täydellisesti eli en edes haluaisi vielä lähteä. Ei ole myöskään koko aikaa käyttäytynyt noin, se alkoi selvästi olemaan jokapäiväistä n. kaksi viikkoa sitten. 

Jos pojalta kysyy, miksi hän sanoo tuollaisia asioita, vastaus on; se on vitsi. 

Kun sanon, että se ei ole hauskaa, hän vastaa; siksi sanonkin niin. 

Tänään laitoin pojan äidille viestin, että mitä tänään aamulla tapahtui ja että meidän olisi hyvä puhua pojan käytöksestä, hän pahoitteli ja kertoi soittavansa meille tänään, jolloin puhuu pojan kanssa. Saa nähdä saadaanko asioita yhtään parempaan suuntaan. 
Perheen tytön kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa ja hän on erittäin hyvin käyttäytyvä ja kiltti. 

Kiitos kuitenkin neuvoista kaikille, yritän tänään jutella pojan kanssa, jos kuuntelisi hetken aikaa. 

Vierailija

AP jatkaa

Olen siis yksityisesti ja itse valinnut perheen, joten ei ole yhteyshenkilöä tai ns. perheenvaihtomahdollisuutta. 
Kuten silti jo sanoin, kaikki muu on täydellisesti ja myös pojan kanssa on hyviä hetkiä, mutta viimeaikoina nämä ilkeät puheet ovat nousseet suureen rooliin. 

En myöskään ole ihminen, joka haluaa paeta tilannetta, vaan oikeasti yritän auttaa poikaa ja saada vanhemmatkin ymmärtämään, että jotain on tehtävä.

Vierailija

Perheen äiti jutteli pojan kanssa puhelimessa eilen illalla. Pyysi kyllä aidon oloisesti anteeksi tappouhkaus -"vitsejään". Aamulla meinasi sanoa jotain tappamisesta, mutta korjasi äkkiä, että se ei ole kyllä hauska juttu. 

Edelleen silti vähän silmillehyppivä asenne, mutta hyvä jos tajusi (edes hetkeksi), että tappamisesta ei voi vitsailla..

AP

Vierailija

Tsemppiä! Kuulostaa tosiaan jonkinlaiselta rajojen testailulta. Toivottavasti menee ohi kun vaan vedätte vanhempien kanssa yhtä köyttä, ettekä siedä tuollaisia puheita yhtään.

Joskus näistä "hankalista tapauksista" tulee ajan myötä kaikkein rakkaimpia ja läheisimpiä, kokemusta on :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat