Voiko hapenpuute johtua huonosta hemoglobiinista?
Minulla on urheillessa usein tunne etten saa happea. Joudun siis haukkomaan henkeä. Kyse ei ole huonosta kunnosta, sillä olen harrastanut urheilua aina. Viime aikoina hemoglobiini on ollut erityisen huono, n.110, kun se aiemmin on ollut 120-130 välillä. Syön rautaa jatkuvasti, on tutkittu (kolonoskopia, gastroskopia), ei selviä syy. Voiko tuo punasolujen vähyys aiheuttaa sitä, etten saa happea vai onko enemmän astmatyyppistä? Onko muilla ollut samaa kuka kärsii anemiasta?
Kommentit (10)
Kiitos ChatGPT, tämä olikin oikein hyvä ja tyhjentävä vastaus. Huomattavasti parempi, mitä olen lääkäreiltä saanut. Jatkossa kannattaa ilmeisesti siis turvautua tekoälyyn lääkärin sijasta. Kun tekoäly vielä määräisi tarvittavat kokeetkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ChatGPT, tämä olikin oikein hyvä ja tyhjentävä vastaus. Huomattavasti parempi, mitä olen lääkäreiltä saanut. Jatkossa kannattaa ilmeisesti siis turvautua tekoälyyn lääkärin sijasta. Kun tekoäly vielä määräisi tarvittavat kokeetkin.
Ap
Saman huomannut miten älykäs tekoäly aika monen lääkärin voittaa. Joskus tulee vastaan hyväkin lääkäri mutta se on aina arpapeliä. Kun saisikin jatkotutkimukset eli useimmiten labrat ilman lääkäriä niin olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos haluat keskustella yksin, katso ensi kerralla vaan peiliin ja juttele peilikuvallesi.
Miksi sitten jotkut kilpajuoksijat kuitenkin pystyvät juoksemaan niin lujaa, vaikka kärsivät anemiasta?
Mulla on otettu kyllä vuosia labroja ja seurattu hemoglobiinia mutta yleensä lopputulos on ollut se, että syö rautaa. Siitä huolimatta, että syön sitä jatkuvasti ja olen kokeillut eri merkkejä, eri rytmiä (joka päivä / joka toinen päivä) jne. Nyt viime syksynä ensimmäisen kerran työterveyslääkäri sanoi että mitä järkeä on mitata ja todeta aina että on huonot arvot, jos ei selvitetä mistä johtuu. Siirto erikoissairaanhoitoon, mutta näyttää että siellä nostavat kädet pystyyn nyt noiden kahden tutkimuksen jälkeen, että ei selvinnyt, syö rautaa (vaikka se ei auta).
Jos haluat keskustella yksin, katso ensi kerralla vaan peiliin ja juttele peilikuvallesi.
Kiiros mutta en tarvitse neuvojasi. Voin avata täällä keskusteluja aivan kuten kuka tahansa muukin. En itse kysynyt ChatGPT;ltä, jos et tajunnut.
Kun minulla oli huonot rauta-arvot, lääkäri määräsi myös kilpirauhasarvojen ja B12-vitamiinin testit. Ne ovat jotenkin yhteydessä raudan puutteeseen. Ne voi testauttaa ilman lääkärin lähetettäkin.
110 hemoglobiinilla olisi kyllä aika ihme, jos ei hengästyttäisi. Luultavasti ferritiinisikin on tosi matala.
Anemiaan yleisiä syitä: runsaat kuukautiset, keliakia, puutteellinen ruokavalio (lihasta saa rautaa ja b12-vitamiinia, kasviksista folaattia).
Kysyin kaveriltani ChatGPT:ltä
Kuvaamasi oire hengenahdistus ja hapenpuutteen tunne liikunnan aikana on yleinen anemian yhteydessä, etenkin silloin, kun hemoglobiini ja punasolujen määrä ovat matalia. Tässä muutamia syitä, miksi anemia voi aiheuttaa kyseisiä oireita, ja mitä muita mahdollisuuksia kannattaa pohtia:
1. Anemia ja hapenpuutteen tunne
Miten anemia vaikuttaa? Hemoglobiini kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin. Kun hemoglobiiniarvosi (n. 110 g/l) on matala, hapen kuljetuskyky vähenee. Tämä voi aiheuttaa liikunnan aikana tunteen, ettet saa riittävästi happea, koska kehosi ei pysty täyttämään kudosten hapentarvetta tehokkaasti.
Vaikutus liikuntaan: Liikunnan aikana hapenkulutus nousee, mutta anemian takia hapensaanti jää vajaaksi. Tämä johtaa hengästymiseen ja voi pakottaa sinut hidastamaan.
2. Raudanpuute ja oireet
Olet maininnut, että syöt rautaa, mutta hemoglobiini pysyy matalana. Tämä viittaa siihen, että kehosi raudan imeytyminen tai hyödyntäminen voi olla heikentynyttä, tai menetät rautaa jatkuvasti (esim. pienet vuotavat verenvuodot, joita ei ole havaittu tutkimuksissa).
Ferritiini: Ferritiinisi on ollut erittäin matala (11 g/l), mikä viittaa raudanpuutteeseen. Vaikka syöt rautaa, voi olla tarpeen tarkistaa, imeytyykö rauta kunnolla tai riittääkö annostus.
3. Astma tai muut keuhkoperäiset syyt
Astma voi aiheuttaa samankaltaisia oireita, erityisesti hengenahdistusta ja haukkomisen tunnetta. Oireesi ovat kuitenkin kohdistuneet enemmän anemiaan liittyviin hemoglobiiniarvoihin, eikä astmasta ole viitteitä, ellet kärsi esim. hengityksen vinkunasta, yöllisestä yskästä tai hengenahdistuksesta myös levossa.
Voisit kuitenkin keskustella lääkärin kanssa keuhkojen toimintakokeista, kuten spirometriasta, jos epäilet astmaa.
4. Mitä tehdä seuraavaksi?
Jatkotutkimukset: Vaikka kolonoskopia ja gastroskopia eivät löytäneet vuotoja, joskus pienten verenvuotojen havaitseminen voi vaatia lisätutkimuksia (esim. kapseliendoskopia ohutsuolen alueelta).
Rautahoito: Tarkista rautavalmisteen tyyppi ja annostus. Jos suun kautta otettu rauta ei nosta arvoja, rautainfuusio voi olla tehokkaampi.
B12- ja foolihappotaso: Näiden vitamiinien puutos voi myös pahentaa anemiaa ja vaikeuttaa hemoglobiinin tuotantoa.
Sydämen toiminta: Joskus sydämen vajaatoiminta voi aiheuttaa hengenahdistusta, mutta tämä on epätodennäköistä, koska oireesi liittyvät liikuntaan.
5. Kokemuksia muilta?
Monet anemiasta kärsivät kuvaavat hengenahdistusta, heikkoutta ja vaikeutta selviytyä aiemmin helpoista liikuntasuorituksista. Yhteinen tekijä on hapenpuutteen tunne rasituksen aikana, joka usein paranee, kun anemia hoidetaan tehokkaasti.
Yhteenveto
Punasolujen vähyys ja matala hemoglobiini voivat hyvin selittää tuntemuksesi. Astma tai muu hengitystiesairaus on mahdollista, mutta oireesi vaikuttavat enemmän anemian aiheuttamilta. Kannattaa keskustella lääkärisi kanssa lisätutkimuksista ja hoitovaihtoehdoista (esim. rautainfuusio tai keuhkotutkimukset).
Onko sinulla tarkempia tietoja rautahoidosta tai siitä, miten anemia on vaikuttanut arkielämääsi? Autan mielelläni lisää!