Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen kaverin ei saa antaa hävitä missään pelissä

Vierailija

Tai leikissä, tyttö (9v) alkaa heti itkeä ja suuttuu.pelinappulat lentää ympäri huonetta. Oli lapsille sanonut että antakaa *Essin voittaa niin on helpompi pelata. Eivät sitten tästä syystä halua häntä enää pelikaveriksi. Nyt lapsen äiti sanoi minulle eilen kun leikkivät pihalla piilosta että le

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Leikkiin oli antanut semmoisen ohjeen että hänet pitää löytää viimeisenä vaikka oikeasti olisi jo löytynyt.

Vierailija

Älä pelaa tollasia pelejä. Jos häviää niin sitten häviää. Kyllä pettymyksiä pitää (tietyssä määrin) osata oppia sietämään.

Vierailija

Sitten vielä tuossa puistossa ihmetteli miksei naapuruston muut lapset enää pyydä tyttöä leikkimään. Ap

Vierailija

Mä anatisin erilaiset ohjeet esim. lasten leikkiessä meillä tai missä tahansa jossa olen itse sitä ohjaamassa. (Tosin en juurikaan enää ohjaa 9 vuotiaden tyttöjen leikkejä/tekemistä, erimielisyyksien ratkaisemiseen tarvitsevat silloin tällöin ohjeita).

Vierailija

No johan siinä on äiti onnistunut kasvattamaan tyttönsä pumpulissa, mutta että kaikkien muidenkin pitäisi osallistua siihen? Juuei. Mites koulussa sitten? Äiti varmaan syyttää opettajaa, jos tyttö saa huonon numeron? Nopeasti ainakin tyttö joutuu koulukiusaamisen kohteeksi, jos vetää itkupotkuraivarin kun liikuntatunnilla "palaa" polttopallossa. Hirveä karhunpalvelus lapselle, ettei olla kotona opetettu sietämään pettymyksiä, ja sitten sen joutuu koulussa oppimaan kaikkien muiden katsellessa. Vähemmästäkin päätyy peruskoulussa silmätikuksi.

Vierailija

Juu, periksi ei pidä kyllä antaa, vaan ihan reilusti pelata ja lopputulos on se mikä on.

Siitä olen eri mieltä, että tuo johtuisi yksinomaan kasvatuksesta. Olen itse seurannut hyvinkin läheltä erästä perhettä, jossa on kaksi tyttöä. Taatusti on kasvatettu molemmat samalla lailla, mutta silti toiselle tytöistä tuo häviäminen on edelleen jotain aivan katastrofaalista. Tyttö on nyt 12 ja viimeeksikin kun hävisi lautapelissä itseään nuoremmalle kaverille, heitti suutuspäissään puhelimensa seinään, ei siis riitä, että nappulat lentelisivät!!! Muissa tilanteissa ei esiinny minkäänlaista viitettäkään moiseen toimintaan, mutta nuo häviöt on jostain syystä hänelle tosi vaikeita. Eiköhän tuossa vaikuta lapsen persoona myös, eikä pelkkä kotikasvatus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa vaikuta lapsen persoona myös, eikä pelkkä kotikasvatus.

Lapsen persoona pitäisi mielestäni vaikuttaa siihen kasvatukseen. Totta toisille häviäminen on helpompaa ja toisille se vaatii hurjasti enemmän opettelua.

Vierailija

ARGH! Tuli niin elävästi mieleen vastaava tapaus lapsuudesta. Tyttö ei kestänyt häviämistä lainkaan, vaan alkoi aina itkemään ja juoksi kotiinsa kertomaan kuinka häntä kiusataan. Otti siis missä tahansa pelissä tai leikissä häviämisen jonain henkilökohtaisena simputuksena. Yllätys, hän ei ollut kovin haluttua seuraa koska jo pelkkä hippaleikin ehdottaminen saattoi johtaa siihen että hänen äitinsä marssi huutamaan kuinka tytärtään taas sorsitaan.

Myöhemmin kyseinen tyttö on avautunut paljonkin itsetunto-ongelmistaan ja syyttää siitä kiusaamista ja syrjimistä. Ei voi kuin ihmetellä, mikä on muna ja mikä kana.

Vierailija

Turbulentti persoonallisuus vaikeuttaa pettymysten käsittelyä. Juuri siksi tähän pitäisi kasvatuksessa kiinnittää erityistä huomiota, ja auttaa lasta löytämään keinoja käsitellä tunteitaan. Ilman niitä keinoja lapsen turvattomuuden tunne vain kasvaa, eikä tosiaan ole hauskaa opetella niitä mahdollisesti vasta aikuisena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai leikissä, tyttö (9v) alkaa heti itkeä ja suuttuu.pelinappulat lentää ympäri huonetta. Oli lapsille sanonut että antakaa *Essin voittaa niin on helpompi pelata. Eivät sitten tästä syystä halua häntä enää pelikaveriksi. Nyt lapsen äiti sanoi minulle eilen kun leikkivät pihalla piilosta että le

Miehen veljen vanhin lapsi on myös tällainen raivotarprinsessa, on nyt tokaluokalla. Hänen ei saa antaa hävitä tai hänelle ei saa tuottaa pahaa mieltä tai saa kauheat raivarit tai hengenahdistuskohtauksen. Uskomatonta mutta totta on se, että kouluun vanhemmat ovat vieneet lääkärintodistuksen siitä että tyttö voi tukehtua, jos saa sen raivokohtauksensa ja siksi kaikkien muiden pitää käyttäytyä niin, ettei raivareita tule. Esim. pelit ja leikit ovat mahdottomia koska niissä aina joku joutuu häviämään tavalla tai toisella. Kauhean rasittavaahan tuo on ja hirvittää, millainen aikuinen tytöstä kasvaa. Tai teini!

Vierailija

Pettymyksen sietokyky! Sitä opetellaan 3- ja 4-vuotiaana.

Mistä tiedän? Koska meidän 4-vuotias on pettymyksen siedon kanssa yksi jäärä. Mutta sitä opetellaan. Se kohdataan. Sitä ei ikinä opi, jos sitä välttelee. Vaikka olenkin lukemattomia kertoja päivässä "TYPERÄ ÄITI!", niin olen ja kiellän. Totean tyynesti, että äitien tehtävä on joskus olla typerä. :D

Ei tuollaisesta normaalia aikuista tule, jos ap:n kertomuksen lasta noin kasvattaa.  Valtava karhunpalvelus lapselle.

Vierailija

Meillä tuttavilla samanlaista. Pelien säännöt muutettiin sitä mukaan, kun peli eteni, että ko tyttö olisi aina voittanut.

Meidän lapset ei kyllä halunneet heidän kanssa pelata ollenkaan.

Vierailija

Tunnen tämmöisen. Pärjäsi joten kuten siihen asti kunnes kaverit meni naimisiin. Unelmamiehiä ei riitä jokaiselle, eikä äiti voi soittaa kaupungin pintapaikkoihin että pitäkää huoli että meidän erityislaatuinen tyttäremmekin saa oman lakimiehen, lääkärin tai lentäjän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat