Mies 29v + 1v miettii; vapaaehtoisesti lapsettomien olemus

Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Ajattelin tässä vasta yhtä aika herttaista naista, jonka tapasin yhdellä kurssilla. Hänellä on pehmeät ja lempeät kasvonpiirteet; ikään kuin lämpimän korvapuustin vastine kasvoissa. Hän ei ole myöskään kovin pitkä ja ylpeän oloinen. Tosin kun lähdimme harrastuksesta yhtaikaa, hän vähän mutristi suutaan sen näköisesti ettei oikein tiennyt mitä minusta ajatella, mutta kun aloin juttelemaan hän oli heti jutuissa mukana.

Tuli vain mieleen että minä olen jostain syystä visualisoinut lapsia kovasti haluavan tuollaiseksi; ei pitkä, pyöreät ja naiselliset kasvot, ei hirveän kunnianhimoinen eikä pelottavan älykäs, empaattinen jne.

Vapaaehtoisesti lapseton nainen taas voisi olla pitkä, androgyyni tai vähän kolho, sarkastinen ja kylmä jne.

Tämä on vähän provosoivaa ajattelua, mutta miettien joitakin tosielämän esimerkkejä olen tullut näihin ajatuksiin. Tuosta syystä minusta myös tuntuu kuin tuollainen perusnaisellinen ja lämmin nainen ei välttämättä silti sopisi minulle, koska en välttämättä itse haluaisi lapsia ja nainen hukkaisi sitten äitiysvuotensa minun kanssani. Ehkä sellainen keskitien nainen olisi hyvä.

-Mies 29v + 1v-

Sivut

Kommentit (17)

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

En siis tarkoita että vela-nainen olisi huonompi ihminen, mutta hänen vahvuutensa ovat muualla; jonkinlainen älykkyys, rationaalisuus ja tehokkuus varmaan kuuluvat niihin.

Ja on loogista ajatella vela-naisen olevan ulkoisesti maskuliininen, koska hänellä on myös miesmäisempi ajatusmaailma ja samat hormonithan näihin vaikuttavat.

-Mies 29v + 1v-

Norman Bates
Seuraa 
Liittynyt18.10.2015

Mies 29v kirjoitti:

En siis tarkoita että vela-nainen olisi huonompi ihminen, mutta hänen vahvuutensa ovat muualla; jonkinlainen älykkyys, rationaalisuus ja tehokkuus varmaan kuuluvat niihin.

Ja on loogista ajatella vela-naisen olevan ulkoisesti maskuliininen, koska hänellä on myös miesmäisempi ajatusmaailma ja samat hormonithan näihin vaikuttavat.

-Mies 29v + 1v-

Keskustellaanko välillä niistä miehistä, joita kukaan nainen ei huoli lastensa isäksi? Yksinäiset miehet, joilla ei ole edes sitä, että valittaisi haluttomasta vaimosta!

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Norman Bates kirjoitti:

Mies 29v kirjoitti:

-Mies 29v + 1v-

Keskustellaanko välillä niistä miehistä, joita kukaan nainen ei huoli lastensa isäksi? Yksinäiset miehet, joilla ei ole edes sitä, että valittaisi haluttomasta vaimosta!

Kyllähän meille yksinäisille miehille huomio kelpaa joten keskustellaan vain.

-Mies 29v + 1v-

Norman Bates
Seuraa 
Liittynyt18.10.2015

Mies 29v kirjoitti:

Norman Bates kirjoitti:

Mies 29v kirjoitti:

-Mies 29v + 1v-

Olen varma, että olet nainen.

Kyllähän meille yksinäisille miehille huomio kelpaa joten keskustellaan vain.

-Mies 29v + 1v-

HENRY LASSUKKANEN
Seuraa 
Liittynyt10.1.2015

Norman Bates kirjoitti:

Mielestäni olisi selkeämpää, että keskusteltaisiin ketjun otsikon aiheesta. Jos menee tunteisiin, niin mikään ei estä avaamasta omaa ketjua haluamallesi aiheelle.

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:

Ajattelin tässä vasta yhtä aika herttaista naista, jonka tapasin yhdellä kurssilla. Hänellä on pehmeät ja lempeät kasvonpiirteet; ikään kuin lämpimän korvapuustin vastine kasvoissa. Hän ei ole myöskään kovin pitkä ja ylpeän oloinen. Tosin kun lähdimme harrastuksesta yhtaikaa, hän vähän mutristi suutaan sen näköisesti ettei oikein tiennyt mitä minusta ajatella, mutta kun aloin juttelemaan hän oli heti jutuissa mukana.

Tuli vain mieleen että minä olen jostain syystä visualisoinut lapsia kovasti haluavan tuollaiseksi; ei pitkä, pyöreät ja naiselliset kasvot, ei hirveän kunnianhimoinen eikä pelottavan älykäs, empaattinen jne.

Vapaaehtoisesti lapseton nainen taas voisi olla pitkä, androgyyni tai vähän kolho, sarkastinen ja kylmä jne.

Tämä on vähän provosoivaa ajattelua, mutta miettien joitakin tosielämän esimerkkejä olen tullut näihin ajatuksiin. Tuosta syystä minusta myös tuntuu kuin tuollainen perusnaisellinen ja lämmin nainen ei välttämättä silti sopisi minulle, koska en välttämättä itse haluaisi lapsia ja nainen hukkaisi sitten äitiysvuotensa minun kanssani. Ehkä sellainen keskitien nainen olisi hyvä.

-Mies 29v + 1v-

Kyllähän "äidit" tai ainakin useampilapsisten perheiden äidit ovat yleensä tietynlaisen näköisiä. Havaitsin tuon piirteen jo lapsena, jolloin kysyin omalta äidiltäni, miksi kaikki äidit ovat pullukoita. Tällä en tarkoittanut välttämättä lihavuutta vaan yleisiä kasvojen ja vartaloiden mittasuhteita. Johonkin 9-vuotiaaseen saakka pidin jopa omituisena, jos perheenäiti ei ollut ylipainoinen. Oikeastaan tunsin lapsena vain yhden uraohjus-äidin. Hän oli erilainen kuin tuntemani äidit: kasvoiltaan kolhompi, luonteeltaan viileämpi ja monin tavoin pintapuolisempaan elämään keskittyvä.

Perheenäidit ovat edelleen mielestäni luonteeltaan hyväntahtoisempia ja heillä on parempi empatiakyky kuin uraihmisillä. Varmaan osittain luonne ja arvomaailma ovat ohjanneet heidät valitsemalleen tielle. Toisille on jo hyvin nuorena itsestäänselvää, että he haluavat perheen. Jotkut eivät taas voi kuvitellakaan sellaisia asioita edes 30-vuotiaina.

Useampilapsisten perheiden äidit ovat myös yleensä keskimäärin matalammin koulutettuja kuin lapsettomat naiset. Tähän yheiskunnalliseen taustaan liittyy tietynlainen habitus (ns. alempi keskiluokka). On monien mielestä varmaankin epäkorrektia yleisesti keskustella asiasta, mutta kunnollisen perheenäidin usein tunnistaa ulkonäöstä. Siis usein, ei aina. Rakastava ja herttainen perheenäiti on ainakin lievästi ylipainoinen. Tyypillisesti hänellä on myös lyhyet ja usein melko vahvasti värjätyt hiukset, maanläheinen tyyli, jota ehkä piristetään jollain raikkaalla vaatekappaleella, hiusvärillä, korvakoruilla jne, matalapohjaiset kengät. Harvoin perheenäidit edes tavoittelevat missimäistä ulkonäköä, koska kaikki tuollainen "liian pinnallinen" sotii heidän sisäistä maailmaansa vastaan. Perheenäidit eivät ole turhan tarkkoja, mitä tulee kaikkeen ulkoiseen. Toki hekin haluavat välillä kaunistautua ja erottua massasta - omalla tyylillään.

Yksi vela

Stereotypia pullantuoksuisesta äitihahmosta ja vastaavasti rautaisesta ja tunnekylmästä uraohjusvelasta elää vahvana. En silti allekirjoittaisi niitä tosina.

Olen itse vela, eikä minusta saa maskuliinista tekemälläkään. Toisaalta toteutan ehkä siinä mielessä stereotypiaa, että minulla on aikaa ja varaa panostaa ulkonäkööni. Käyn säännöllisesti kampaajalla, vaatteeni ovat aina puhtaat, ehjät ja harkitut, meikki siisti ja yleisilme huoliteltu vaikka vain kaupassa kävisin. Tämä johtuu siitä, että minulla on aikaa tälläytyä. Moni äiti-ihminen tuskin ehtisi, ainakaan näin rutiininomaisesti joka päivä. 

Vierailija

Ihanasti syvällisen ajattelun ja ystävällisen mielen kaapuun puettua velanaisten halveksuntaa. "Ei velanainen toki huonompi ole..." Vaikka onkin tunnekylmä miehennäköinen kolho.

Vierailija

Tunnistan kyllä tällaisen stereotyypin, mutta en ole varma, paljonko siinä on totta ja paljonko vahvistusharhaa.

Uskon, että  täydellinen lisääntymishalun puute on osittain synnynnäinen ominaisuus, ja siten ei ole mahdotonta, että se näkyisi jotenkin ihmisen ulkonäössä.

Toisaalta ihmisille on erittäin tyypillistä muistaa ennakkoluuloja tukevat havainnot hyvin ja unohtaa kokonaan havainnot, jotka ovat ennakkoluulojen kanssa ristiriidassa. Rationaaliset, tummat, hoikat äidit eivät jää mieleen erityisen äitimäisin ja tunteelliset,  rehevät  ja vaaleat velat eivät jää mieleen erityisesti lapsettomina.

Toiseksi on usein mahdotonta sanoa ulkoapäin, onko ihmisellä lapsia tai onko lapsettomuus vapaaehtoista. Ja kolmanneksi: myös me miehet voimme olla vapaaehtoisesti lapsettomia. Eivätkö stereotyypit koske meitä ollenkaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihanasti syvällisen ajattelun ja ystävällisen mielen kaapuun puettua velanaisten halveksuntaa. "Ei velanainen toki huonompi ole..." Vaikka onkin tunnekylmä miehennäköinen kolho.

Hahhahaaa! Nauroin ääneen. Minun kummitätini ei ole koskaan halunnut lapsia, koska nauttii mm. pitkistä matkoista Afrikkaan, Amerikkaan ja Aasiaan. Käy myös teatterissa ja tekee käsitöitä. Todella mukava nainen, jäi juuri eläkkeelle. Leipoo mielellään pullaa ja aina on aikaa lapsille. Ulkonäöltään ei mitenkään kolho, ei juuri meikkaa, eikä istu jakkupuku päällä kotonaan. Tunnen myös toisen ikisinkun, joka ei ole halunnut lapsia. Hän on pieni, pyöreä ja herttainen. On helppo olla lapsille aina kiva, kun ei hermot kiristy niiden riiviöiden kiukuttelua katsellessa ja tuhmuuksia selvitellessä...

Vierailija

Kun mietin omaa vapaaehtoislapsettomuuttani ja ulkoista olemustani, niitä selittävä yhteinen tekijä on ehkä introversio. Olen erittäin introvertti eli sisäänpäinkääntynyt, ja siksi hyvin monet asiat tuntuvat minusta liian äänekkäiltä, ahdistavilta, räikeiltä jne. En ole halunnut lapsia, koska tunnen että olisin huono äiti enkä jaksaisi lasten meluamista, huutamista, sotkemista jne. Myös ulkonäön suhteen vieroksun kaikkea räikeää ja olen mahdollisimman luonnollinen - värjäämättömät pitkät luonnonkiharat hiukset, ei meikkiä, hillityn väriset mielellään ruskehtavat tai vihertävät vaatteet...

Varmaan minua luullaan enemmän äidilliseksi ja pullantuoksuiseksi tyypiksi, mutta yritän kyllä ihmisten ilmoilla liikkuessani pitää vihaista perusilmettä, "älkää tulko puhumaan mulle". ;D

Vierailija

Kuulostaa ihan yhtä älykkäältä, kuin ateistin ja uskovaisen erottelu ULKONÄÖN PERUSTEELLA. Ei minkäänlaista järkeä koko ajattelussa.

Mutta ainakin näkee koko ajan selvemmin, että perustat maailmankuvasi stereotypioille. Jos se auttaa ymmärtämään avaraa maailmaa, niin antaa mennä vain. Useimmat meistä tosin kykenevät ymmärtämään, että stereotypiat ovat nimenomaan stereotypioita, eivätkä päde välttämättä edes valtaosaan kadun tallaajista.

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:

-Mies 29v + 1v-

Onko mielestäsi siis niin, että miesmäiseen ajattelutapaan ei kuulu lasten haluaminen?

Hilpurin Tilli

Minun empatiakykyni on muovautunut vuosien saatossa, ja myös vaihtanut vähän kohdetta tässä samalla kun olen kasvanut ihmisenä yhtä aikaa lasteni kanssa. Kuulostaa hienommalta, kuin mitä tarkoitan. Mutta kuten mikä tahansa kokemus, myös lapset muokkaavat ihmistä (suuntaan tai toiseen). Samalla tavalla mielipiteeni terävimmät terät on tylsistetty sillä faktalla, että harva asia tässä maailmassa on mustavalkoinen.

*

Olisi hienoa tietää, millainen ajatusmaailma minulla olisi, jos en olisi tavannut miestäni ja saanut lapsia? Olisinko yhtä jyrkkä poliittisissa mielipiteissäni, yhtä oikeistolainen edelleen? Jatkaisinko ihmisten arvottamista epäolennaisten seikkojen perusteella? Osaisinko arvostaa jotakin niin pientä asiaa kuin hiljaisuus aamulla kun kaikki muut vielä nukkuvat? 

*

Vai tuleeko meistä kaikista sen luontoinen, mitä tulee, huolimatta lapsettomuudesta tai vanhemmuudesta?  

*

Ulkonäköseikkoihin en sano mitään, vaikka kyllähän elämäntilanteet ihmisen ulkonäköä muuttaa. Omaksi edukseni mainitsen, että arvostan terveyttä ja hyviä yöunia tuhat kertaa enemmän, kuin aikana ennen lapsia. Ehkä saan minulle tarkoitetut ryppyni hieman jotain toista myöhemmin? 

Ken tietää... 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat