Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesystäväni sukulainen syyttää varkaaksi - mitä tehdä?

Elina1111

Olen kurkkuani myöden täynnä tätä tilannetta - mutta en tiedä kuinka toimia. Asia koskee sitä, että MINUA syytetään varkaaksi.

Koko juttu alkoi pari vuotta sitten kun aloimme miesystäväni kanssa kyläilemään erään hänen sukulaisensa luona ja auttelemaan häntä kauppareissuissa, ruohonleikkuussa, kotiaskareissa ym ja käymään tosi usein vain seuraa hänelle pitämässä. Vähitellen mitä enemmän autoimme ja kyläilimme sitä enemmän kaikki - kyseinen sukulainen itse ja muut miesystäcäni sukulaiset - meiltä odottivat. Kokoajan kyseltiin koska taaa tullaan ja miten olisi se ja se homma.
Viime keväänä saimme käydä jopa useita kertoja viikossa auttelemassa. Viime keväänä kun olimme taas sukulaisen luona käyneet menimme sieltä mieskaverini äidin luo kahville. Tällöin hänen puhelimensa soi ja anoppi-ehdokkaani antoi puhelimen mulle tulipunaisena mitään sanomatta.

Puhelimessa oli miesystäväni sukulaisen kaveri joka asuu naapurissa, joka kertoi tämän sukulaisen kertoneen hänelle että varastan rahaa tältä sukulaiselta. Rahaa oli kuulemma hävinnyt jo monia kertoja hänen lompakostaan ja aina silloin kun minä ja miesystäväni olimme olleet käymässä ja lopulta tämä naapurikin oli alkanut tarkkailemaan tämän sukulaisen lompakossa olevia rahoja ja pitämään niistä kirjaa ja tarkkailemaan ketä vieraita käy milloinkin ja koska rahaa häviää.

Puhelimeen en pystynyt järkytykseltäni sanomaan mitään. Mieststäväni hermostui täysin (sukulaiselleen ja puhelun soittaneelle naapurille) ja anoppini pesi kätensä jutusta ja totesi ettei osaa ottaa kantaa ettei hän osaa sanoa olenko varas vai en (kivasti sanottu sekin....).
Olin järkyttynyt miten tuollaisia syytöksiä voitiin esittää. Olimme auttaneet sitä sukulaista niin valtavasti jo kuukausikaupalla hyvää hyvyyttämme ja pitäneet seuraa ja muut. Emmekö koskaan edes saaneer bensarahaa kauppareissuista tai muustakaan työstä. Emmekä olleet pyytäneetkään.
Täten pidimme noin 2kk tauon. Emme ottaneet sukulaiseen yhteyttä emmekä käyneet kylässä. Mieskaverini äiti syyllisti MEITÄ että sukulaisparkaa pitää ymmärtää ja olla mukava "kun eihän sen luona enää käy ketään" ja koko juttu pitäisi unohtaa tuosta noin vaan.

2kk tauon jälkeen sukulainen kutsui meidät itse kylään ja menimme. Hän oli kuin ennenvanhaa ja ohimennen sanoi että naapuri sen puhelun soitti - ei hän- ja syytökset oli naapurin. Jatkoimme tekemisissä oloa.. kiinnitin huomiota kuitenkin siihen että hän joka käyntikertamme loppupäässä alkoi laskea rahojaan ja veti lompakkonsa esiin milloin mistäkin selkeästi piilopaikasta.

Kunnes erään kyläilykerran päätteeksi olimme tekemässä lähtöä. Huikkasimme ovelta että nähdään taas. Jolloin sukulainen muuttui todella vihaisen oloiseksi ja vastasi "katsotaan vuoden päästä". Ihmettelimme sanavalintaa ja sukulaisen muuttunutta olemusta mutta meillä oli kiire sovitulle menolle joten lähdimme sitten vain menemään.
Muutaman viikon päästä miesystäväni soitti hänelle kysyäkseen voimmeko tulla kahville. Sukulainen oli vihainen ja vastasi että eikö viimeksi sanonut että vuoden päästä sopii. Miesystäväni hölmistyi ja totesi että onko jotain sattunut. Sukulainen vastasi vain että sietää kysyä siltä varastelevalta muijaltas. Ja löi luurin kiinni ja sulki puhelimen.

Päätimme kertoa mieskaverini äidille asiasta. Hän kiisti tietävänsä mitään (miesystäväni suvussa juuri hänen äitinsä tietää aina kaikkien muiden asiat ja kuulee kaiken) ja sanoi vain että ei osaa sanoa mitään ettei hän osaa ottaa kantaa asiaan puolesta tai vastaan. Väitti ettei ole kuullut mitään mistään ja painotti että emme saisi sukulaiselle suuttua - pitäisi vaan olla tekemisissä kuten ennen ja yrittää pitää yhteyttä ja ei sukulainen mitään pahaa tarkoita ym ym ym.

Olen kurkkuani myöden tätä tilannetta. Ei ketään voida syyttää varkaaksi ilman näyttöä tuosta vaan!!!! Lisäksi anoppini käytös on myös loukkaavaa mielestäni : puolustaa tuota sukulaista ja syyttää minua ja miestäni että on väärin meidän suuttua kun ei se sukulainen ymmärrä edes mitä puhuu ja läsaynlää.

Kaiken tämän myllerryksen vuoksi ja kun kukaan ei kerro missä mennään päädyimme miesystäväni kanssa lukemaan hänen äitinsä tekstiviestejä salaa ollessamme joskua hänen äitinsä luona ja kun äiti oli suihkussa. Siellä oli viestejä eräältä toiselta sukulaiselta jossa hän melko härskisti avautui minkälainen paska miniä-ehdokas ja varas olen ja miten olen varmasti ehtinyt kavaltamaan jo tuhansia euroja...... Väärin lukea viestit mutta kukaan ei kerro mitään ja kysyttäessä anoppi, kaikki asiat tietävä, valehtelee itsekin minkä ehtii
Tulipa ainakin selville että mun varastelusta puhuvat useatkin miesystäväni sukulaiset.

Mitä pitäisi tehdä? Ja ei, tuo miesystäväni sukulainen ei ole mikään muistisairas iäkäs ihminen. Sellaisesta ei ole kyse.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ehdottomasti teet rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta! Järkyttävää toisen maineen pilaamista! Ei kahta sanaakaan, joko toimit tai nielet valittamatta.

Vierailija

Kyllä toi muistisairaudelta kuulostaa. Meidän täti oli vähän samanlainen. Oltiin usein auttamassa talkoissa jne, ja hän alkoi syyttää meitä työkalujen varastamisesta. Muita ei syytellyt, oli varma että me veimme mieheni kanssa tavarat. Noh, tavaroita alkoi löytyä ihan kummallisista paikoista, sänkyjen alta, siivouskomerosta, talon takaa jne. Oli itse piilotellut niitä eikä muistanut.

Vierailija

Ehkä se varas on tämä naapuri, joka yrittää saada sinua syylliseksi. Itse en moiseen paikkaan enää menisi. Sano miesystävällesi, että käyköön, mikäli haluaa, siellä ihan keskenään. Mikseivät muut sukulaiset muuten auta? Tai eihän hän edes ole sukua sinulle. 

Minä olen elämässäni aika monta kertaa huomannut, että jos yrität tehdä jotain hyvää, siitä seuraa lähes poikkeuksetta kaikenlaista ikävää, Nykyään harkitsen tarkkaan, ojennanko auttavan käteni.

Vierailija

Jos kysymys ei ole muistisairaudesta, niin sitten mielenterveysongelmasta. Jos vielä vierailette tämän sukulaisen luona, niin tehkää se niin, että sukulainen ja miehesi laskevat yhdessä rahat vierailun aluksi ja lopuksi. Näin vältätte turhat epäilyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se varas on tämä naapuri, joka yrittää saada sinua syylliseksi. Itse en moiseen paikkaan enää menisi. Sano miesystävällesi, että käyköön, mikäli haluaa, siellä ihan keskenään. Mikseivät muut sukulaiset muuten auta? Tai eihän hän edes ole sukua sinulle. 

Minä olen elämässäni aika monta kertaa huomannut, että jos yrität tehdä jotain hyvää, siitä seuraa lähes poikkeuksetta kaikenlaista ikävää, Nykyään harkitsen tarkkaan, ojennanko auttavan käteni.

Kyseinen naapuri kuoli syyskuussa (leikkauksen komplikaatiot).
Varastelua on sukulaisen mukaan jatkunut edelleen aina kun minä ja miesystäväni käymme kylässä. Kun aiemmin olimme 2kk käymättä rahan katoaminen kuulemma loppui siksi aikaa mutta hän halusi tuolloin uskoa että olisi ollut väärässä tai varastelu ei jatkuisi mutta jälleen rahaa alkoi kadota. Ja aina niinä päivinä kun me olimme käyneet hänen luonaan. Sukulainen kuitenkin selkeästi on ilmaissut että hän ei epäile miesystäväni "olevan osallinen" varasteluun vaan epäilee että minä vien yksin rahaa. Miesystävällenikin sanoi että tämän tuliai kysyä minulta syy siihen miksi emme ole enää tervetulleita hänen luokseen....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin muuten voi olla hyvin mahdollista, itseasiassa kuulostaa vielä todennäköisemmältä kuin tuo sukulaisen muistisairaus. Kerta tuo naapuri on rahoja laskeskellut jne.. Sopisi hyvin yksiin.

Vierailija

Mä oisin jättänyt yhteydenpidon tai ainakin kyläilyn heti ekasta kerrasta. Huhhu :( miten siltä muka häviää sitä rahaa? Teidän ois varmaan pitäny laskea yhdessä aina kyläilemään tullessanne ne rahat ja sitten lähtiessänne..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin muuten voi olla hyvin mahdollista, itseasiassa kuulostaa vielä todennäköisemmältä kuin tuo sukulaisen muistisairaus. Kerta tuo naapuri on rahoja laskeskellut jne.. Sopisi hyvin yksiin.

Sori ap, en ehtinyt näkemään edellistä viestiäsi. Sen luettuani olen taas tuon muistisairauden kannalla.

Vierailija

Joko muistisairauden ensi merkkejä tai sitten se naapuri joka niin innokkaasti tutkii toisen lompakkoa on onnistunut saamaan uhrin uskomaan että varkaudet alkoivat ennen kuin hän pääsi sinne lompakolle.

Kyllä tuosta saa koko kylän riitoihin keskenään ellei niitä rahoja ala löytymään jostain uunin tuhkaluukusta tai muista yhtä fiksuista paikoista ja selviä että "uhrin" olisi syytä käydä juttelemassa lääkärin kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys ei ole muistisairaudesta, niin sitten mielenterveysongelmasta. Jos vielä vierailette tämän sukulaisen luona, niin tehkää se niin, että sukulainen ja miehesi laskevat yhdessä rahat vierailun aluksi ja lopuksi. Näin vältätte turhat epäilyt.

En halua enää koskaan käydä tämän sukulaisen luona. Hän on nyt toistuvasti syyttänyt minua varkaaksi ilman mitään näyttöä. Miksi haluaisin olla sellaisen ihmisen kanssa tekemisissä?
Pikemminkin pulma on anoppini tässä tilanteessa. Hän kun syyllistää minua ja miesystävääni ja toisaalta taas vähättelee asiaa ja salailee asioita (lähinnä sitä että muutkin sukulaiset kilvan epäilevät mua kavaltajaksi). En tunne oloani mitenkään mukavaksi mieheni sukulaisten seurassa...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen naapuri kuoli syyskuussa (leikkauksen komplikaatiot).
Varastelua on sukulaisen mukaan jatkunut edelleen aina kun minä ja miesystäväni käymme kylässä. Kun aiemmin olimme 2kk käymättä rahan katoaminen kuulemma loppui siksi aikaa mutta hän halusi tuolloin uskoa että olisi ollut väärässä tai varastelu ei jatkuisi mutta jälleen rahaa alkoi kadota. Ja aina niinä päivinä kun me olimme käyneet hänen luonaan. Sukulainen kuitenkin selkeästi on ilmaissut että hän ei epäile miesystäväni "olevan osallinen" varasteluun vaan epäilee että minä vien yksin rahaa. Miesystävällenikin sanoi että tämän tuliai kysyä minulta syy siihen miksi emme ole enää tervetulleita hänen luokseen....

Mun mielestä ei oo muuta mahdollisuutta että lakkaat käymästä siellä, hoitakoon / auttakoon muu suku tai miesystäväsi yksin. Ehkä joku haluaa sinun näyttävän syylliseltä ja siksikin kannattaisin myös että teet ilmoituksen kunnianloukkauksesta. Joku suvusta ei nyt pidä sinusta ja tekee kaikkensa maineesi mustaamiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se onkin sun miesystävä joka sitä rahaa ottaa?

Pidän sitä mahdottomana. En siksi että hän on miesystäväni josta en halua uskoa pahaa vaan siksi että se olisi käytännössä hyvin mahdotonta. Meillä on yhteiset rahat yhteisellä tilillä jonne molemmat pääsevät käsiksi eikä siellä ole ylimääräisiä rahoja. Emme käytä käteistä koskaan kumpikaan ja tämän seikan aika äkkiä huomaisi jos käteistä alkaisi ilmestyä tai vaihtoehtoisesti jotain uutta tavaraa putkahtaa kotiin jollain mystisellä tavalla.
Sukulaisen varastetut rahat on siis olleet käteistä rahaa.

Sukulaiselta on rahaa hävinnyt niin kauan että jotain olisi pitänyt huomata jo. Mitään kadonneita rahoja ei koskaan ole mistään piiloistakaan löytynyt. Voi olla ihan totta että rahaa oikeasti varastetaan mutta syyllinen en ole minä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat