Saako kelalta työttömänä enemmän tukia kuin sossulta?

Vierailija

??

Kommentit (10)

Vierailija

Riippuu tilanteesta. Monet työttömät saavat tukia molemmista, jolloin kela-tukien osuus on usein suurempi, mutta jotkut pelkkää toimeentulotukea (ja kelan asumistukea vain lisäksi).

Vierailija

En ainakaan mä saa :D. Jos lasketaan työmarkkinatuki + asumislisä niin on alle 1000e/kk. Sossusta taas jos sais rahaa niin eikö pakollisten menojen jälkeen pitäis jäädä joku 300e/kk muihin menoihin? Eli mun vuokrakin on jo 600e/kk niin kai sitten saisin sossusta isomman summan jos Kelan asumislisä nyt otetaan tässä huomioon.

Vierailija

Yleensä aina saa kelan työmarkkinatuen ja asumistuen  päälle toimeentulotukea. 

Jos on asunnoton tai todella halpa (alle 300e) asunto, niin silloin ei toimeentulotukeen yleensä oikeutta tule.

Vierailija

työtön yleensä hakee molemmista yhtä aikaa - kelalta työttömyystuki ja asumistuki, jotka ovat kuitenkin yleensä vähemmän kuin elämiseen menee niin sen jälkeen haetaan tt-tukea sosiaalitoimistosta, joka maksaa puuttuvan summan määritellystä minimitoimeentulorajasta. lisäksi tt-tukihakemukseen saa liitettyä kunnalliset lääkäri- ja reseptilääkelaskut, vesi- ja sähkölaskun jne. jos saat karenssin työkkäristä etkä siis saa työttömyystukea, sossu maksaa tt-tukea vähän enemmän että pärjäät (mutta paljon vähemmän kuin mitä saisit yhteensä ilman karenssia). todennäköisesti opastavat ihan ensimmäiseksi kelan tiskille jos yrität hakea pelkkää sossutukea työttömänä ja tulottomana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Öh, no mä en ole saanut kummastakaan  mitään. Ansiosidonnaista sain ytk:lta 1800€/kk netto

no oletko jotenkin hirveän yllättynyt?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat