Voiko hamstraavaa sukulaista auttaa?

Vierailija

Tuntuu pahalta katsoa kun toinen hautautuu tavaraan ja paskaan, mutta kämppä on jo siinä kunnossa että tarvittaisiin ammattiapua sen raivaamiseen ja siivoamiseen.
Pelottaa myös, että intervention jälkeen hamstraaja jatkaa samaa rataa ja kova työ valuu hukkaan.
Onko mitään tehtävissä?

Kommentit (4)

Vierailija

No ei tuolle oikein voi mitään, jos hamstraaja ei itse halua muutosta. Muuten käy juuri niin kuin sanoit: työ menee hukkaan, kun hamstraaja jatkaa roinan haalimista. Jokin ammattiapu olisi kyllä tarpeen, mutta jos henkilö itse ei tajua sitä tarvitsevansa, niin ei häntä avun piiriin saa. Hamstraaminenhan on mielenterveysongelma, jota ei ratkaista tavaroita hävittämällä.

Vierailija

Oman käsitykseni mukaan (omat havainnot lähiomaisesta + aiheesta katsotut dokumentit ja luetut kirjat) hamstraaja ei parane koskaan, ja on turhaa edes yrittää raivata roinakasoja. Ehkä jokin pitkällinen psykoterapia voi vähän auttaa, mutta useimpia ei sekään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No ei tuolle oikein voi mitään, jos hamstraaja ei itse halua muutosta. Muuten käy juuri niin kuin sanoit: työ menee hukkaan, kun hamstraaja jatkaa roinan haalimista. Jokin ammattiapu olisi kyllä tarpeen, mutta jos henkilö itse ei tajua sitä tarvitsevansa, niin ei häntä avun piiriin saa. Hamstraaminenhan on mielenterveysongelma, jota ei ratkaista tavaroita hävittämällä.

Jep, kyseinen henkilö on itse sanonut että inhoaa mt-puolen työntekijöitä eivätkä he kuulemma tajua häntä, on joskus siis joutunut psykoosin takia osastohoitoon. Nyt asunto on tosi pahana ja hän itsekin vaikuttaa aiempaa masentuneemmalta. Ajattelimme, että kodin laittaminen voisi auttaa koska hän valittaa itsekin sotkusta, mutta tosiaan, kyse taitaa olla kroonisesta tilasta... - ap

Vierailija

Ap jatkaa: Ja olemme jo raivanneet roinakasoja vähän mutta tavara ei silti näytä vähenevän käyntiemme välillä, en tiedä tuleeko sitä lisää kaapeista, varastosta vaiko kirppikseltä tai kavereilta eteenpäin laitettuna. Voi huoh.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat