Joku autoista tietävä!
Käynnistin auton kylmänä ja ajelin pari kilsaa ja kävin kaupassa. Starttailin siis turhaan autoa ja meidän auto hälyttää jos ei ole turvavyötä enkä jaksanut loppumatkalle laittaa ja pihalle päästyä sammutin auton, koska en jalsanut ääntä ja käynnistin heti uudestaan, koska halusin siirtää auton talliin. No eipä se auto käynnistynytkään vaan alkoi huutamaan, siis piip piip piip eikä starttaa. Otin avaimen pois ja piipitys loppui vasta, kun avasin oven.
Kokeilin käynnistää auton joku 5 kertaa ja aina sama. Piipi piip piip ja naksuu ja ajotietokone näyttää sekoavan ja ilmoittaa jotain airbagistä ja seatbeltistä. Irrotin auton akun, annoin olla ja laitoin takas. Sama homma. Ajotietokone vilkkuu ja näyttää välillä sitä airbag seatbelt ongelmaa ja hetken soi jopa musiikki.
Auto on peugeot. Voiko ajotietokonern nollata, akku loppu? Voiko auton hajottaa vaan starttista. Muuhun en koskenut.
Kommentit (19)
En aio korjata itse, mutta helpommin selittää jollekin, jos joku täällä tietäis missä vika.
Ei siinä mitään vikaa ole,se on Peugeot.
Vuosimalli ja paljonko maksoit autosta?
Onpa sekoseko selostus. Yritäpä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vuosimalli ja paljonko maksoit autosta?
Jotain merkitystä? 5000 maksoin. 2005. Hyvin on toiminut viimeisen vuoden ilman mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosimalli ja paljonko maksoit autosta?
Jotain merkitystä? 5000 maksoin. 2005. Hyvin on toiminut viimeisen vuoden ilman mitään ongelmaa.
no ei toimi enää
Vierailija kirjoitti:
Onpa sekoseko selostus. Yritäpä uudelleen.
No laitetaan lyhyesti.
Auto toimi aamulla hyvin, starttasin turhan monta kertaa ja lopulta sekosi. Ei käynnisty enää vaan naksuu ja pitää piip piip ääntä ( todennäköisesti ajotietokone, joka luulee että airbag ja turvavyö rikki, koska en käyttänyt vyötä vaan annoin hälyttää lyhyellä matkalla. ). Oiskohan akku loppu vai mitä naksuminen meinaa startatessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosimalli ja paljonko maksoit autosta?
Jotain merkitystä? 5000 maksoin. 2005. Hyvin on toiminut viimeisen vuoden ilman mitään ongelmaa.
no ei toimi enää
Tuskinpa nyt kokonaan hajosi käsiin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään vikaa ole,se on Peugeot.
[/quote
Juuri näin olin tulossa sanomaan. Varaa aika huoltoon. Peugeot = sähkövika.
Jos se vaan naksuu eli moottorista kuuluu "naks" mutta moottori ei pyörähdä kun avainta kääntää. Akku on tyhjä. Jos akku on kunnossa niin starttimoottori on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos se vaan naksuu eli moottorista kuuluu "naks" mutta moottori ei pyörähdä kun avainta kääntää. Akku on tyhjä. Jos akku on kunnossa niin starttimoottori on rikki.
Jos starttimoottori on rikki, onko pahakin ongelma? Vai helppo korjata
Akku tyhjä tai kengissä huono kontakti. Osta tarvikeliikkeestä puhdistusharja (5€), yleismittari (10€) ja laturi (30€). Kyllä lähtee!
Startissa tuskin vikaa. Kunnostettu vaihto-osa n. 500€
Todennäköisin syy on tyhjä akku, joten aika halvalla pääset, mutta kannattaa käyttää liikkeessä niin saavat nollattua kaikki ilmoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisin syy on tyhjä akku, joten aika halvalla pääset, mutta kannattaa käyttää liikkeessä niin saavat nollattua kaikki ilmoitukset.
Kaverilla laite, jolla nollaa koodit. Toivottavasti on vaan akku.
Kiitos kaikille :)
Jos autos automaattivaihteinen, nylkytä vähän sitä keppiä parkkiasennnossa. Polkase sit jarrua ja kaasua. Meillä nimittäin sama vika ja se on tosi ärsyttävää.
Akku tyhjä.
Kun yrität startata, niin starttimoottori imaisee vähät sähköt ja jännite laskee ja ajotietokone käy pimeänä.
Minulla kävi sama juttu diesel fordin kanssa kun käytin eberillä akun tyhjäksi. Kaikki valot vilkkuu ja releet naksuu, kuulostaa että auto on tullut hulluksi :)
Kokeile ladata akku tai käynnistää kaapeleiden kanssa. Voihan se akku olla sökönäkin ja varmaan onkin, jos on tyhjentynyt, ellet sitten tiedä että ajo on ollut akkua kuluttavaa, eikä ole ehtinyt latautumaan.
Saattaa olla akku päässyt tyhjäksi. Akun tyhjenemisen riski on varsin korkea jos ajaa paljon todella lyhyitä matkoja. Autolla pitäisi ajaa edes kerran tai kaksi kertaa viikossa pidempää matkaa jolloin akku pääsee latautumaan täyteen asti.
Talven pakkasilla akku latautuu hitaammin jolloin joutuu ajamaan muutaman kilometrin enemmän kuin kesällä. Sopiva ajomatka akun täyteen lataamista on sellainen 25-80km. Toinen vaihtoehto on ostaa erillinen "älykäs" akkulaturi 4-8 Ampeerin teholla. Erillisellä akkulaturilla kun lataa muutaman kerran vuodessa akun täyteen niin akun käyttöikäkin pitenee nykyisestä sen 1-3 vuoden verran. Pidempiä matkoja ajavat eivät tarvitse erillistä akkulaturia lainkaan.
Talven pakkaset karsivat pois heikkokuntoiset tai muuten vajaalla virralla olevat akut. Siksi jo ennen talven pakkasia kannattaa ladata akku täyteen varaukseensa, näin hyvässä kunnossa oleva akku ei pääse jäätymään. Akun navat kannattaa puhdistaa kerran vuodessa niin ei pääse kertynyt lika aiheuttamaan akulle lievää oikosulkua tai sellaista pientä sähköäjohtavaa "siltaa" mikä hitaasti purkaa kun tyhjäksi. Toinen vaihtoehto on puhdistuksen jälkeen suojata akun navat esimerkiksi akkunaparasvalla, mikään pakko tämä ei kuitenkaan ole.
Autojen akut eivät ole samanlaisia kuin kännyköiden akut. Kännykän akun voit huoletta päästää tyhjäksi ja ladata kännykän uudelleen useita kertoja. Auton akku tyhjäksi päästyään joko kuolee kokonaan tai akun maksivarauskyky heikkenee hieman eikä akku enää välttämättä koskaan palaa täyteen varauskykyynsä. Tämä tietysti riippuu akun laadusta ja siitä että kuinka kauan akku on ollut tyhjänä tai muuten alijännitteinen, mutta joka tapauksessa auton akun hidas pilalle sulfatoituminen alkaa akun jännitteen laskettua alle 12volttia (olettaen että kyseessä on 12voltin eikä 6voltin akku).
En ole uskaltanut koskea autoon muutamaan tuntiin. Voiskohan akku olla loppu tai rikoinko jotain muuta. Vikakoodien nollaus tai ajotietokoneesta piuhat irti ja takas tai jotain.