Työsuhteen purkaminen koeajalla - terveydelliset syyt

Vierailija

Moi, osaisko joku neuvoa tässä?

Oon koeajalla uudessa työpaikassa, mutta terveydellisistä syistä joudun purkamaan työsuhteen (syy siis vaikuttaa vain kyseiseen työhön, ei työkykyyni yleisesti). Pyydän työtodistukseeni merkinnän työsuhteen päättymisestä, mutta kannattaako pyytää vain "työsuhteen purkaminen koeajalla työntekijän aloitteesta" vai myös selitys siihen eli "työsuhteen purkaminen koeajalla terveydellisistä syistä työntekijän aloitteesta"?

Työkkäriä varten pyydän lääkärintodistuksen, mutta mietin tässä tulevia työhaastatteluita yms, että kumpi näyttää työhaastattelijasta pahemmalta:

työntekijä lähtenyt edellisestä työpaikasta (koeajalla, mutta silti..) ---> osaako sitoutua?

vai

työntekijä lähtenyt terveydellisistä syistä ---> sairas, ei kannata palkata.

Tiedän, että jälkimmäinen ajattelutapa työnantajalla on laiton, mutta ei se silti estä palkkaamasta sitten jotakuta tervettä mun sijasta. Eli siis, kumpi merkintä mun kannattaa pyytää? Mieluummin ehkä en kertoisi työnantajalle ensikättelyssä terveystietojani (eikä ole velvollisuuttakaan, tiedän), mutta tuntuu et kannattais silti selittää, etten mitenkään huvikseni lähtenyt ja oon luotettava/osaan sitoutua. Mitä siis tehdä? :/

Kiitos jo etukäteen neuvoista!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Älä missään nimessä pyydä mainintaa terveydentilastasi. Työkkärille riittää lääkärintodistus, tuleville työnantajille voit selittää jotain ympäripyöreää, jos siitä kyselevät.

Vierailija

Ei mitään terveysjuttuja työtodistukseen, tulevat työnantajasi käyttävät valitsemisessa kaikkea mahdollista, jolla karsia hakijoita.

Vierailija

Työtodistuksia voi tehdä erilaisia. Mikään laki ei määrää, että työnantajan pitää kirjoittaa vain yhdenlainen työtodistus. Pyydä työnantajaasi kirjoittamaan sekä sellainen todistus, jossa terveydellistä syytä ei mainita, sellainen jossa mainitaan, sellainen jossa mainitaan työsuhteen päättyminen koeajalla työntekijän pyynnöstä sekä sellainen, jossa ei mainita päättymisen syytä ollenkaan. Ei ole vaikeaa nykyaikaisilla tekstinkäsittelyohjelmilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo karenssihomma? Eikö tuollaisesta tule karenssi jos ei ole mitään sen kummempaa syytä irtisanoutumiselle?

Jos lääkäri on sitä mieltä, että kyseistä työtä ei voi tehdä, ei siitä karenssia tule. Vai mikä sinusta on kunnollinen syy?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo karenssihomma? Eikö tuollaisesta tule karenssi jos ei ole mitään sen kummempaa syytä irtisanoutumiselle?

Jos lääkäri on sitä mieltä, että kyseistä työtä ei voi tehdä, ei siitä karenssia tule. Vai mikä sinusta on kunnollinen syy?

Se on hyvä syy kyllä, viittasin tuolla siihen, että pitäisikö ilmoituksessakin sitten olla tuo syy, johon viitataan. 

Vierailija

Pyydä työtodistus erikseen työkkärille ja työtodistus. Ensisijaisesti aluksi käytät sitä työtodistusta, jossa päättymisen syy selvitetään. Jatkossa, kun on muita työsuhteita, ei selvitystä välttämättä tarvitse, mutta jos joku kysyy, on se silloinkin hyvä tarjota.

Jos on terveyssyy, joka on ilmeinen kyseisessä työpaikassa, mutta yhtä selvä, ettei vaikuta toisissa tehtävissä joihin haet, silloin se terveyssyy kannattaa ehdottomasti olla mainittuna. Aina nopea työsuhteen päättäminen herättää kysymyksiä ja terveys vastaa siihen todella hyvin, kun syy-yhteys on riittävän selvä.

t. työnantaja

Vierailija

No lähdetään siitä että jos on terveydellisiä esteitä tehdä jotain työtä, niin siitä ei kannata kertoa kenellekään kuin äärimmäisessä hädässä. Mitä vähemmän tiedetään, mm. työterveydessä, sen parempi. Jos niinkuin mietitään mahdollisia hankaluuksia tulevaisuuden työnhaussa. Kerrot aina vain sen mitä on pakko, syystä tai toisesta. Älä ole sinisilmäinen.

Vierailija

Kiitos paljon vastauksista! Taidan nyt siis jättää terveysjutuista mainitsemisen pyytämättä,  ja tosiaan pelottaisihan se että vaikutaisko toi työnsaantiin.

Vierailija kirjoitti:

Mikä on terveydellinen syy? Tiesitkö ettet voi tästä johtuen tehdä työtä, jonka otit vastaan?

Hah, tässä oli sekin vielä, että koitin varmistaa ennen allekirjoituksia pomolta, että eihän tää mun terveysasia haittaa mun työskentelyä siellä (koska aavistelin aika vahvasti, että se vaikuttaa, ja oikeessahan olin). Työnantaja sitten ilman oikeita faktatietoja, joihin ois väitteensä perustanut, sanoi jotenkin "ei, ei ainakaan pitäisi. Ei vaikuta". Aavistelin siinä vaiheessa jo, että vaikuttaa, mutta päätin yrittää kuitenkin, eikös koeajat just tätä varten ookin :)

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pyydä työtodistus erikseen työkkärille ja työtodistus. Ensisijaisesti aluksi käytät sitä työtodistusta, jossa päättymisen syy selvitetään. Jatkossa, kun on muita työsuhteita, ei selvitystä välttämättä tarvitse, mutta jos joku kysyy, on se silloinkin hyvä tarjota.

Jos on terveyssyy, joka on ilmeinen kyseisessä työpaikassa, mutta yhtä selvä, ettei vaikuta toisissa tehtävissä joihin haet, silloin se terveyssyy kannattaa ehdottomasti olla mainittuna. Aina nopea työsuhteen päättäminen herättää kysymyksiä ja terveys vastaa siihen todella hyvin, kun syy-yhteys on riittävän selvä.

t. työnantaja

No toi on vähän hankala toi mun terveyssyy, että ite kyllä osaan sanoa missä työssä todennäkösesti vaikuttaa ja missä ei, mutta työnantajalle se on yleensä varoitusmerkki joka tapauksessa, koska tossa ois mahdollisuus myös väärinkäyttää tota syytä :/ Ite en siis väärinkäytä, mut työnantajahan pelaa sit varman päälle. Suullisestihan voin työsuhteen purkamisesta sitten selittää kysyttäessä, ja tehdä samalla selväksi, ettei hakukohteena olevaan työhön vaikuta :)

ap

Vierailija

Koeajalla itse työsuhteen lopettaminen käsitellään työkkärissä samalla tavalla kuin mikä tahansa itsenä irtisanominen. Eli ei mitään  eroa sikäli.

Jos saat sellaisen lääkärintodistuksen, jossa hoitava lääkärissä yksiselitteisesti kirjoittaa, että nimenomaan kyseisen työn tekeminen vaarantaa terveytesi tämän sairauden takia, et saa karenssia.  

Usein ihmiset toimittaa työkkäriin lääkärintodistuksen, jossa joku lääkäri jaarittelee semmoista yleistä jaarim-jaarim "kyseinen työ rasittaa potilaan selkää eikä ole siten hyväksi hänelle" tai jotain että "potilaalla on jalkavaivaa eikä seisomatyötä siten suositella". No, tähän "suositella" sanaan tulee sitten paluupostissa karenssia.

Pitää olla semmoinen todistus että siihen ei jää mitään suositeltavaa, tai arvattavaa, tai semmoista seurausta että ehkä-tulee-joskus-käsi-kipeäksi. Monet lääkärit ei osaa eikä edes suostu semmoista kirjoittamaan. 

Kannattaa varautua rahallisesti karenssiin. Ensin ilman rahaa ja sitten odottaa vielä 4 viikkoa että voi lähettää ekan hakemuksen ja saa rahat sitten jälkikäteen, eli kunnon vararahasto oltava.

Vierailija

Toimita työkkäriin lääkärinlausunto, että mitä työrajoitteita sulla terveyden takia on olemassa. Niin tietävät sitten jo laittaa sun tietoihin ne tiedot. Pääset tulevaisuudessa vähemmällä paperisodalla.
Nyt on tiedossa pidempi kaava, koska ilmeisesti työkkärillä ei ole tietoa sun terveysrajoitteista. Huomaa, ettet voi itse tehdä mitään työrajoitteita ellei sulla ole sitä tukevaa lääkärin lausuntoa.

Koeaika ei mitenkään päästä ketään sen vähemmällä karenssilla kuin vakituisesta työstä itsensä irtisanoneitakaan. Samat säännöt kaikilla. Jos on perusteltu syy, josta löytyy dokumentti, niin ei karenssia. Jos on mutu-tuntumaa  niin sitähän ei voi millään todistaa =karenssi. Onko sulla paperilla tieto siitä että tuo työ haittaa sun terveyttä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat