Eläinallergia ja lasten kavereiden lemmikit

Vierailija

Miten toimitte kun perheeseen kuuluu pahasti eläinallerginen ja lasten kavereiden kotona on lemmikejä? Oireita tulee (hengenahdistus ym ihan oikeasti vakavaa oiretta) jo siitä kun eläimen karvaa ja hilsettä kulkeutuu vaatteissa kotiin, olipa se sen lemmikin omistavan lapsen vaate, tai sen siellä eläintaloudessa kyläilleen vaate.

Tosi inhottava tilanne, kun lapset eläinrakkaita ja kaverit kivoja, mutta hirveä homma varsinkin talvella pestä ulkovaatteita myöten omien lasten kamppeet kyläilyn jälkeen, tai sitten siivota kotia kyläilevän eläinpölyä mukanaan tuovan lapsen jälkeen samalla kun allergia jo oireilee..

Pahin ongelma koirat, ja nyt useampi lasten kaveri on saanut koiran/uusia kavereita joilla perheessä monta koiraa.

Vinkkejä tilanteeseen kaivataan?

Kommentit (13)

Vierailija

Kiitos ekalle vastaajalle ah niin aikuismaisesta ja ystävällisestä vastauksesta. Allerginen olen minä, en lapseni ja kiitos kysymästä, hengissä olen edelleen mutta eläinten kanssa oleminen allergian takia ei onnistu. Pidän eläimistä ja olen paljon surrut sitä ettei meille voi hankkia lemmikkiä allergian takia.

Kyselin vinkkejä, kun ajattelin että jollain voisi olla sama kokemus ja jotain järkeviä ideoita joita en itse ole tullut ajattelleeksi.

-ap

Vierailija

Allergialääkkeitä käytän, jos on ihan pakko vierailla eläinhuushollissa. Ja toki sitten, jos oireet menee nopeasti pahaksi noissa lasten kyläilytilanteissa. Mua ne lääkkeet kuitenkin väsyttää, joten en niitä viitsi/halua jatkuvasti käyttää. Ja siedätykseen lähtisin, jos itsellä olisi lemmikkejä tai allergai estäisi työssäkäyntiä tms, mutta se on sen verran sitoutumista (ja rahaakin, täällä ei julkisella tehdä läheskään kaikille halukkaillle vaan on jotkut kriteerit, näin olen ymmärtänyt) vaativaa, etten lasten kavereiden lemmikkien takia ole siihen ainakaan vielä valmis. Mutta ehkä tuo siedätys pitää laittaa harkintaan jos tilanne menee liian hankalaksi.

-ap

Vierailija

Ei siinä oikeen auta mikään muu kuin miten olet toiminut. Toki kyläilyjen lopettaminen lopettaisi siivous/pyykkirumban mikä siitä aiheutuu. Entäs jos kyläilyn sijaan suuntaisitte yhdessä puistoon/hoploppiin/uimahalliin kotiolojen ulkopuolelle? Tällöin lapsesi ei toisi kyläilyrrissulta tuliaisia eikä teille tulisi kyläilijöitä joista on kauheasti vaivaa.

Vierailija

Siedätyksestä sen verran että aika turhaa puuhaa on välillä. Lievää ruoka-aine allergiaa olen itse omatioimisesti ilman lääkäriä siedätellyt. Oireita tulee edelleen, mutta lievempinä, mutta joskus taas tulee pahoja oireita. Kuulemma oireet voi palata siedätyksestä huolimatta ja koko hoidon hyöty kadota hetkessä.

Vierailija

Ap, suosittelen siedätyshoitoa. Se on kannaltasi todennäköisesti paras ratkaisu. Onneksi en itse ole millekään pahasti allerginen, koska allergialääke on sama, kun ottaisin opamoxia :( 

Vierailija

Meillä ei ole allergisia, mutta lasten kavereissa heitä on. Ja meillä on lemmikkieläimiä. Ongelma on ratkaistu niin, että lapseni leikkivät allergisten lasten kanssa ulkona.

Vierailija

Ennen sisälle tuloa vaatteiden huolellinen harjaus ulkona, voit myös tuulettaa/käyttää kuivausrummussa. Omille lapsille "eläinkyläilyvaatteet" jotka riisutaan ja säilytetään erikseen/pussitetaan käytön jälkeen. Asunnossa olisi hyvä olla alueita, joihin ei saa mennä kuin eläinpölyvapaana.

Vierailija

Vaihtoehdothan on selvät. Kiellä kyläily. Kärsi, tai mene lääkäriin keskustelemaan voisiko sieltä saada apua. Siedätys ei kuulosta mielestäni ollenkaan turhalta, jos siinä on lasten oikeus kavereihinsa kyseessä.

Tiedän tällaisia perheitä joissa lapset ei saa kyläillä ja joille ei mennä kylään. Kuulostaa hirvittävän vaikealta elää ympäröivän maailman kanssa :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siedätyksestä sen verran että aika turhaa puuhaa on välillä. Lievää ruoka-aine allergiaa olen itse omatioimisesti ilman lääkäriä siedätellyt. Oireita tulee edelleen, mutta lievempinä, mutta joskus taas tulee pahoja oireita. Kuulemma oireet voi palata siedätyksestä huolimatta ja koko hoidon hyöty kadota hetkessä.

Lisään tähän sen verran että toki siitä on moni saanut avun, mutta kaikilla se ei vaan auta. Se on pitkä prosessi, joka voi kestää vuosia. Lopputulosten pysyvyydestä ei vain ole takeita.

Vierailija

Miten ihmeessä noin allerginen voi käydä edes koulua tai ylipäätään selviytyy muuten normaalista elämästä, eläinpölyähän on kaikkialla ja lemmikit (etenkin ne koirat) ovat todella yleisiä?

Minkä ikäisenä allergia on todettu ja onko tilanne pahentunut vai helpottunut?

Miksi ihmeessä ei ole siedätetty, kun kerran tilanne on noin paha? En ihan ymmärtänyt tuota, ettei ole järkeä siedättää, jos ei ole kyse omasta lemmikistä. Valtaosassa perheitä on lemmikkejä, ja on turha kuvitella, että ihmiset luopuisivat perheenjäsenistään helpottaakseen allergisen elämää. Jos lapsen kaverisuhteet ovat vaarassa, minusta olisi kyllä aiheellista kokeilla ihan kaikkea ja olla itse erittäin avoimin mielin! Mitä, jos lapsesi tulevalla tyttö-/poikaystävällä on koiria? Entä, jos lapsesi hankkivat lemmikkejä muutettuaan omaan kotiinsa?

En kysy ilkeilläkseni, mutta itse olen ollut vastaavassa tilanteessa allergisen vanhemman lapsena ja kärsinyt tilanteesta paljon vanhemman tekemien valintojen takia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat