Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäoppiminen päiväkodissa! (Lähihoitaja)

Vierailija

Olen täysin ummikko lasten suhteen ja pelkään, että en pääse toppijaksoa läpi. Eli nyt kaikki vinkit kehiin, mitä pitää tehdä ja mitä pitäisi tietää , että pääsen läpi? :D

Kiitos jo etukäteen :)

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

- Muista aina vaihtaa muutama sana vanhempien kanssa. Jos se kysyvät miten Nooralla on tänään mennyt, älä ikinä vastaan "ihan hyvin", vaan keksit vaikka päästäsi mitä kaikkea hän on leikkinyt, jollei mitään tule mieleen

- Menet vaihtamaan vaipan heti kun ensimmäinen mahdollisuus tulee, ettei sitä ala jännittämään. Ja muistat, ettei se ole kuolemanvakavaa jos se menee jotenkin väärin. Pääasia, ettei sieltä tursuaisi mitään ulos.

- Älä koskaan vaan istu. Mene lattialle mukaan leikkimään. Puutu aina ristiriitoihin, vaikka se tuntuisi "nololta".

- Ole ystävällinen henkilökunnalle. Sano reippaasti mitä et tiedä tai osaa, koska selitteleminen ("meille ei ehditty koulussa opettaa...") on turhaa, ei-kiinnostavaa ja ärsyttävää.

- Huolehdi, että ne kaikki tehtäväsi on tehty ajoissa. Vaadi ohjaajan kanssa palaveria kerran viikossa ja pyydä palautetta.

Eiköhän noilla...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

- Muista aina vaihtaa muutama sana vanhempien kanssa. Jos se kysyvät miten Nooralla on tänään mennyt, älä ikinä vastaan "ihan hyvin", vaan keksit vaikka päästäsi mitä kaikkea hän on leikkinyt, jollei mitään tule mieleen

- Menet vaihtamaan vaipan heti kun ensimmäinen mahdollisuus tulee, ettei sitä ala jännittämään. Ja muistat, ettei se ole kuolemanvakavaa jos se menee jotenkin väärin. Pääasia, ettei sieltä tursuaisi mitään ulos.

- Älä koskaan vaan istu. Mene lattialle mukaan leikkimään. Puutu aina ristiriitoihin, vaikka se tuntuisi "nololta".

- Ole ystävällinen henkilökunnalle. Sano reippaasti mitä et tiedä tai osaa, koska selitteleminen ("meille ei ehditty koulussa opettaa...") on turhaa, ei-kiinnostavaa ja ärsyttävää.

- Huolehdi, että ne kaikki tehtäväsi on tehty ajoissa. Vaadi ohjaajan kanssa palaveria kerran viikossa ja pyydä palautetta.

Eiköhän noilla...

Voi kiitos! :)

Vierailija

uskoisin että teille on jaettu/jaetaan ammattitaitokriteerit joissa kerrotaan mitää pitää osaa. Kovin kummosia ei tartte osata että pääsee läpi.

Vierailija

Kai teille koulusta on annettu se taulukko mitä miltäkin arvosanalta vaaditaan? Tai no en minä tiedä onko tollaisia enää edes olemassa, oli vielä silloin kun itse ammattitutkintoani suoritin eikä siitä niin montaa vuotta ole. Onhan ne jotkut asiat silti muuttuneet, kuulinpa juuri että eräs top-jaksoaan suorittava joutuu pitämään blogia D:

Ole ahkera, reipas, itsenäinen niiltä osin kuin vain suinkin pystyt (hölmöilysooloilut voi jättää väliin, ihan kaikessa ei sitä itsenäisyyttä kannata näyttää), lasten lisäksi ota kontaktia myös lasten vanhempiin. Älä yritä olla kuin yksi työpaikan oikeista työntekijöistä (tämä on muuten kuultu useamman hoitajan suusta) ja koko ajan hengaile heidän kintereillään, vaan mene lasten mukana leikkimään. Näytä että välität. Älä nuoleskele henkilökuntaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kai teille koulusta on annettu se taulukko mitä miltäkin arvosanalta vaaditaan? Tai no en minä tiedä onko tollaisia enää edes olemassa, oli vielä silloin kun itse ammattitutkintoani suoritin eikä siitä niin montaa vuotta ole. Onhan ne jotkut asiat silti muuttuneet, kuulinpa juuri että eräs top-jaksoaan suorittava joutuu pitämään blogia D:

Ole ahkera, reipas, itsenäinen niiltä osin kuin vain suinkin pystyt (hölmöilysooloilut voi jättää väliin, ihan kaikessa ei sitä itsenäisyyttä kannata näyttää), lasten lisäksi ota kontaktia myös lasten vanhempiin. Älä yritä olla kuin yksi työpaikan oikeista työntekijöistä (tämä on muuten kuultu useamman hoitajan suusta) ja koko ajan hengaile heidän kintereillään, vaan mene lasten mukana leikkimään. Näytä että välität. Älä nuoleskele henkilökuntaa. 

Jos on kyse aikuiskoulutuksesta näyttöineen, täytyy tutkinnonsuoritus viikolla olla yksi työntekijöistä ja hoitaa hommat itsenäisesti sen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noilla...

Muuten hyvä lista, mutta vanhemmille ei todellakaan aleta tarinoimaan kuvitteellisia tapahtumia lapsen päivästä. Luovutustilanteessa kun on kuitenkin aina paikalla se työntekijä, jonka tehtävä on tietää lapsen päivästä, vaikka opiskelija ei tietäisikään. Opiskelija ei siis missään nimessä ole vastuussa tiedonvaihdosta päiväkodin ja kodin välillä, vaikka toki voi siihen osallistua, mikäli oikeasti on havainnoinut jotain mielenkiintoista tapahtuneen lapsen päivässä, mistä työntekijä ei huomaa mainita.

Vierailija

Oot opiskelija, oot menossa oppimaan ja siellä on ohjaajia opastamassa. Kysy niiltä ne auttaa kyllä. Näytössä näytät mitä oot oppinu. Tsemppiä!

*

Mene aina lasten kanssa. Älä jää istumaan minnekään "syrjään". Katso vaikka, että onko joku lapsi ilman tekemistä ja kysy häneltä, että haluaako esim. piirrellä, värittää, rakentaa, pelata, lukea kirjoja sun kanssa. Ole aina valmis ja vapaaehtoinen. Jätä kännykkä pukukoppiin. Tervehdi kaikkia! Näillä pääset jo aika pitkälle:-)

Vierailija

Ole oma-aloitteinen, mene mukaan lattialle lasten leikkeihin, päiväunilla vaihda lasta äläkä aina valitse helpointa nukutettavaa. Ole avoin oppimaan uutta, tarkoitushan ei oo osata kaikkea heti vaan oppia ja tehdä parhaansa ja lopussa näyttää näytössä miten on oppi mennyt perille. Vanhemmille ei tartte mitään liipalaapaa selittää vaan olet ystävällinen ja vastailet jos he jotain haluavat tietää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene lattialle mukaan leikkimään.

Tämä olikin se, mitä itse tulin ehdottamaan. En usko, että haittaa, vaikkei sinulla ole kokemusta lapsista, vaan siitä voi olla etuakin. Lapset voivat tykätä kovastikin, jos annat heidän päteä :). Usein heistä on hauskaa, jos saavat opastaa, kuinka jotain peliä pelataan, mistä tavarat löytyvät ja muuta sellaista, jossa voivat osoittaa olevansa fiksuja ja osaavia. Lapsen elämähän on yleensä sitä, että aikuinen neuvoo ja käskee.

Vierailija

Minä jouduin pakosta ensimmäiselle työssäoppimis-jaksolle päiväkotiin. Siihen aikaan kun opiskelin, oli yksi jakso suoritettavana lasten parissa. Kyseisessä paikassa oloni oli kuin elefantilla posliinikaupassa, olin täysin vieraalla alueella. En saanut mitään kontaktia henkilökuntaan enkä lapsiin. Laskin päiviä,että pääsen pois. Henkilökunta oli aivan eri planeetalta kuin minä. Toivottavasti nykyään opiskelijoita ei pakoteta harjoitteluihin itselleen sopimattomiin paikkoihin. Olihan se kokemus muiden joukossa, mutta ei ole kenenkään etu, että opiskelijat pakoitetaan harjoittelemaan paikkoihin, jotka eivät heitä kiinnosta pätkääkään. Ei siitä hyödy harjoittelupaikka, eikä opiskelija. Molemminpuolista ajan ja voimavarojen tuhlausta, koska kumpikin osapuoli tietää, että kyseinen ihminen ei koskaan tule lasten parissa työskentelemään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noilla...

Muuten hyvä lista, mutta vanhemmille ei todellakaan aleta tarinoimaan kuvitteellisia tapahtumia lapsen päivästä. Luovutustilanteessa kun on kuitenkin aina paikalla se työntekijä, jonka tehtävä on tietää lapsen päivästä, vaikka opiskelija ei tietäisikään. Opiskelija ei siis missään nimessä ole vastuussa tiedonvaihdosta päiväkodin ja kodin välillä, vaikka toki voi siihen osallistua, mikäli oikeasti on havainnoinut jotain mielenkiintoista tapahtuneen lapsen päivässä, mistä työntekijä ei huomaa mainita.

Just näin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin pakosta ensimmäiselle työssäoppimis-jaksolle päiväkotiin. Siihen aikaan kun opiskelin, oli yksi jakso suoritettavana lasten parissa. Kyseisessä paikassa oloni oli kuin elefantilla posliinikaupassa, olin täysin vieraalla alueella. En saanut mitään kontaktia henkilökuntaan enkä lapsiin. Laskin päiviä,että pääsen pois. Henkilökunta oli aivan eri planeetalta kuin minä. Toivottavasti nykyään opiskelijoita ei pakoteta harjoitteluihin itselleen sopimattomiin paikkoihin. Olihan se kokemus muiden joukossa, mutta ei ole kenenkään etu, että opiskelijat pakoitetaan harjoittelemaan paikkoihin, jotka eivät heitä kiinnosta pätkääkään. Ei siitä hyödy harjoittelupaikka, eikä opiskelija. Molemminpuolista ajan ja voimavarojen tuhlausta, koska kumpikin osapuoli tietää, että kyseinen ihminen ei koskaan tule lasten parissa työskentelemään.

Tästä viestistä tuli mieleen ap:lle vinkki: mene harjoitteluun avoimin mielin ja valmiina oppimaan! Jokaisesta harjoittelusta voit oppia jotain arvokasta tulevaisuutta varten, vaikka itse paikka ei aluksi kiinnostaisikaan. Negatiivisella asenteella et saa harjoittelusta mitään irti, vaikka paikka olisi unelmatyöpaikkasi.

Vierailija

Jauha tylsistyneesti purkkaa ja selaile Cosmopolitania. Soita vapaan leikin aikana kaverille "Joo mä oon töissä mut voin mä puhuu ku noin vahinkoihmeet riehuu jotain keskenään... Mennääks hei tänää illalla Makelle ryyppää? Ei haittaa jos mä vähän oon huomenna täällä kankkusessa, ei nää lapset tajuu".

Ulkoillessa pistä tupakaksi, jos joku hoitajista valittaa niin vastaa tupakoinnin helpottavan viime kuussa saamasi tippurin oireisiin, eli on lääke.

Kun vanhemmat hakevat muksujaan ja kyselevät päivän kuulumisia, kerro miten paska päivä sinulla on ollut ja koko päiväkodin olevan ihan syvältä. Kun tarkentavat, että haluavat kuulla lapsen päivästä, sano ettet tiedä, et ole jaksanut katsella lapsen perään paitsi silloin hetken kun kavereineen karkasivat tunniksi pihalta.

Näillä pitäisi päästä alkuun.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat