Hyvä häälahja, jos toivottu rahaa
Tilanne on se, että hääpari on toivonut rahaa häälahjaksi. Haluaisimme mieluiten antaa jonkun tavaralahjan, koska olemme pienituloinen pariskunta. Tuntuu nololta laittaa tilille pieni summa rahaa, mutta jonkun hyvän tavaralahjan voisi saada edullisemmallakin. Mikä olisi sellainen hyvä tavaralahja, joka ei aiheuttaisi pahennusta hääparille?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran tähden, toivottavasti esimerkkisi oli vain karrikoitu.
Laskepas vähän: ystävä satsaa ensin mahdollisesti polttareihin hyvässä lykyssä isommallakin summalla, siihen päälle vielä mahdollinen matkustus pelipaikalle sekä omat syömiset ja juomiset, jos niitä ei ole budjetoitu polttarikuluihin. Sitten vaatetus, mikäli ei ennestään löydy, ja matkustus pelipaikalle. Ja sitten vielä pitäisi kaivaa kaiken tuon lisäksi 200 € lahjarahaa!?Joo, en minäkään menisi viiden hengen perheenä vitonen kourassani hääjuhlaan, mutta pikkuisen suhteellisuudentajua nyt näihin summiin.
Tätäkin ihmettelin: onko se sitten niin hirveää osallistua niihin polttareihin kun kaikki tuntuu sen maksavuudesta mainitsevan? Kummasti kyllä sitä rahaa tuntuu löytyvän muuhun hurvitteluun, vaikka polttarit nyt olisivat jotain ainutkertaista! Lisäksi tuntuu, että kukaan ei koskaan osta uusia vaatteita muuten kuin häitä varten, siis kommenteista päätellen? Voihan niitä vaatteita pitää muulloinkin! Ja mitä mainitsit "omat syömiset ja juomiset"... Olisitko siis nälässä jollet olisi polttareissa/häissä?!
Olisihan se kiva kaverin polttareihin osallistua, mutta jos suunnitelmat on sitä luokkaa että pitäisi maksaa useita satoja euroja niin sitä rahaa ei aina vaan voi tuosta noin vaan repäistä. Ja itse olen todellakin joutunut ostamaan kaverin häitä varten mekon ja vastaavia yhtä juhlavia tapahtumia ei hirveän usein tule ja ei ihan arkikäyttöön tuollainen juhla-asu sovellu.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskepas vähän: ystävä satsaa ensin mahdollisesti polttareihin hyvässä lykyssä isommallakin summalla, siihen päälle vielä mahdollinen matkustus pelipaikalle sekä omat syömiset ja juomiset, jos niitä ei ole budjetoitu polttarikuluihin. Sitten vaatetus, mikäli ei ennestään löydy, ja matkustus pelipaikalle. Ja sitten vielä pitäisi kaivaa kaiken tuon lisäksi 200 € lahjarahaa!?Joo, en minäkään menisi viiden hengen perheenä vitonen kourassani hääjuhlaan, mutta pikkuisen suhteellisuudentajua nyt näihin summiin.
Tätäkin ihmettelin: onko se sitten niin hirveää osallistua niihin polttareihin kun kaikki tuntuu sen maksavuudesta mainitsevan? Kummasti kyllä sitä rahaa tuntuu löytyvän muuhun hurvitteluun, vaikka polttarit nyt olisivat jotain ainutkertaista! Lisäksi tuntuu, että kukaan ei koskaan osta uusia vaatteita muuten kuin häitä varten, siis kommenteista päätellen? Voihan niitä vaatteita pitää muulloinkin! Ja mitä mainitsit "omat syömiset ja juomiset"... Olisitko siis nälässä jollet olisi polttareissa/häissä?!
Itse osallistuin kerran vain osaksi ystäväni polttareihin, kun olivat budjetoineet ohjelman maksavan satasen per henkilö. Itse olin ajatellut n. 15 euroa, joten osallistuin sen mukaisesti. Ei kannata yleistää, en itse hurvittele usein muutenkaan. Enkä osta uusia vaatteita. :D Olisihan se kyllä aika hassua muuten pitää juhlavaatetta arkena joka päivä...
Kaksien kavereiden häät tulee mieleen.
Ensimmäisen kutsussa luki suunnilleen "riittää että pääsette tulemaan paikalle juhlimaan. Jos haluatte muistaa erikseen lahjoituksen voi laittaa tilille xxxxxxxxxx"
Toisella oli että: " Toivoisimme mahdolliset lahjat rahana jotka käytämme häämatkaan."
holtitonta napsuttelua. Jäi viesti kesken. Mutta pointtina se, että molemmat olivat mielestäni ihan tyylikkäät tavat. Eikä köyhänä hävettänyt antaa 20€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juupajuu. Ne jotka harmittelee polttareiden hintaa, ei kyllä todennäköisesti käytä rahaa "muuhun hurvitteluun". Jos tienaat itse 5000 kuussa ja tuhlaat vielä enemmän, niin tiedoksesi että kaikilla ei oo sama tilanne. Voi jumand#/^^ jos tarttisi sun kaltaisten tyyppien kanssa juhlia! Ap:lle, me toivottiin aikanaan rahaa, mut vaan siksi kun mitään tavaraa ei oikeesti enää tarvittu eikä meille olisi mahtunut. Pienikin summa, tai mainitut itsetehdyt lahjat on kivoja, ja jos ei hääpari arvosta se on niinsanotusti heidän häppee.
Niitä polttareita ja häitä ja muita juhlia on muillakin ystävillä ja sukulaisilla.
Kalliiksi tulee jos pitää isoja summia käyttää yksiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin aika loukkaantunut 30 eurosta. Kuinka usein ystävien kanssa maksetaankaan esim. viinilasillisia, kahveja sun muuta. 30e täyttyy helposti jo niistä. Odottaisin häälahjaksi kyllä hieman enemmän, anteeksi vaan... 30e ystävyyden hinta?
Justiina, oletko se sinä?
Vierailija kirjoitti:
Voi jumand#/^^ jos tarttisi sun kaltaisten tyyppien kanssa juhlia!
No en usko, että liikutaan ihan samoissa piireissä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kukaan antaisi noin pientä summaa jos enempään olisi varaa? Silti tuokin summa varmasti annetaan hyvästä tahdosta, tarkoituksena ilahduttaa lahjan saajia.
No itsekin myönnät, että summa on pieni. Eihän se hääpari sille mitään voi, että näyttää ystävien arvostus vähän erilaiselta jos toinen PARISKUNTA on laittanut 30e ja toinen 200e? Sitäpaitsi voihan sitä rahaa säästää, yleensä häistä kuitenkin ilmoitetaan "hieman" aiemmin kuin viikko etukäteen! Miten sitä sitten ikinä löytyy rahaa jos tulee vaikka yllättävä lääkärilasku?
Toisen pariskunnan nettotulot ovat ehkä 5000 e, ja toinen voi olla opiskelijapariskunta, jonka nettotulot kuussa yhteensä ovat alle 1000 euroa, mutta silti on paljon pakollisia kuluja hoidettavana. Tai voi olla työtön pariskunta tai sairautta tms. Jos jokaisella olisi samanlainen tulotaso, niin sittenhän asia olisi ihan eri.
Minä olen aina vienyt perus synttäreille muutaman kympin arvoisen lahjan. Jos täysiä vuosia niin ehkä vähän enemmän. Jos mietin paljollako menee lapsilleni joululahjoihin rahaa niin silti häät ovat arvokkaampi lahja.
Olen ollut vähillä rahoilla ja monen lapsen äitinä ei ole aina varaa mutta minusta häät on arvo-asia. En voisi kuvitella että antaisin parikymppiä lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ainutkertaista"...
Joo, tämän "ainutkertaisuuden" vuoksi edellisiin polttareihin oli kulua 100 €, siis pelkästään polttarimaksuun, ilman omia matkustuksia ja muita asiaankuuluvia satsauksia. Minulle summa oli jotakuinkin 150 € päälle. En tiedä sinusta, mutta minulle tuo itse asiassa on kuukauden sisään aika iso summa, pelkästään polttareista. 100 € päälle häälahjaan yhdeltä hengeltä, ja olen 200 - 300 € köyhempi kuukaudessa.
Ehkäpä ihan piece of cake työssäkäyvältä. Mutta kun kaikki eivät ole työssäkäyviä! Opiskelijalta, työttömältä tai vaikkapa osa-aikatyöläiseltä tuo summa on aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pienemmätkin rahamäärät kasvattavat sitä loppusummaa eli ilman muuta se 30e lahjaksi.
Loppusummaa..... puhutaanko tässä tosiaan häälahjoista? Voi jumpe.....
Mikä tuossa oli pielessä..? Oma ystäväni käytti miehensä kanssa häälahjarahat häämatkaan joten miksi loppusummaa ei saisi sanana käyttää?
Joo o, kyllähän sitä voi ja saa käyttää, mutta kyllähän se kuvaa hyvin sitten sitä suhtautumista tähän juhlaan: bisnestä ja rahaliikenteen seuraamista. No se on vissiin normaalia useimpien mielestä. Kinutaan vierailta rahaa ja lasketaan loppusumma, miinustetaan toki juhlakulut ensin. Teetetään liikevaihtokaavakkeet jne.
Mun mielestä 30e on oikein hyvä summa, en itse ainakaan sille naureskelisi.
Tosin mä en myöskään ikinä ikinä ikinä laittaisi raha-anomusta ja tilinumeroa kutsuun, on niin vastaan omia periaatteita. Mun mielestä jokaisella tulee olla mahdollisuus lahjoa oman tilanteensa sallimissa rajoissa, jos varaa on rahallisesti vain patalappuun ja nähty vaivaa sen eteen, niin olisin aidosti kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vähillä rahoilla ja monen lapsen äitinä ei ole aina varaa mutta minusta häät on arvo-asia. En voisi kuvitella että antaisin parikymppiä lahjaksi.
Minä menin aikoinaan yhtenä kesänä useampiinkin häihin täysin tyhjin käsin. Perheessämme sattui kriisejä kriisien perään, vararahastot menivät selviämiseen, elettiin kaurapuurolla. Noloa loisimista varmaan monen palstailijan mielestä, mutta nämäpä olivat läheisiä ystäviä, jotka ymmärsivät tilanteen ja joille tärkeintä oli saada juhlia tärkeää päivää ystävien kanssa, ei kerätä mahdollisimman paljon raha. "Lahjanani" autoin hääjärjestelyissä sen verran kuin perheen kriiseiltä pystyin. Lämpimissä väleissä ollaan edelleen, ja kun näille pareille tuli pyöreitä vuosia täyteen, niin meidän perheellä oli jo mukavampi rahatilanne (ja joillakuilla heistä puolestaan tiukempaa) ja voitiin yllättää heidät mukavasti.
nykypäivänä kun pari kuitenkin eroaa 5 vuoden sisään on turha panostaa jollain 200e lahjalla
Vierailija kirjoitti:
30 on oikein hyvä. Vaikka olisikin rahaa. Ei häät ole (ei ainakaan kuuluisi olla) mikään rahankeruutapahtuma.
Nimenomaan. Ärsyttää sellaiset jotka väittävät että kuuluu maksaa se summa joka hääparilta on mennyt vieraan kestitsemiseen. Älytöntä. Me ollaan miehen kanssa annettu max.50€ yhteensä.
Kyllä hyviin käytöstapoihin kuuluu, että häihin viedään lahja - oli se sitten mitä tahansa.
Mutta tämä rahankeräys kaikkine minimivaatimuksineen on mielestäni aivan käsittämätöntä. Olemme ihan keskituloinen perhe mutta ei meillä olisi varaa maksaa monen sadan euron lahjaa kaverien häitä varten. Mieluummin olisimme menemättä. Kesäisin kun häitä saattaa olla useampia, päälle sukulaisten tasavuosijuhlat ja jotain kivaa kesämenoakin pitäisi lasten pitkän kesäloman aikana tehdä. Emme todellakaan ole perheenä valmiita luopumaan hauskasta kesälomasta vain, jotta voimme yhden päivän ajan olla ns. salonkikelpoisia lahjan suhteen.
Meillä lahjat menevät suunnilleen niin, että kavereille häälahjaksi 60-100 euroa, läheisille sukulaisille 100-140 euroa. Olen periaatteessa sitä mieltä, että 20 euroa/aikuinen ja 10 euroa/lapsi on aivan riittävä lahja mutta käytännössä sitten on usein laitettu vähän lisää, kun/jos rahasta ei ole ollut tiukkaa.
Jokainen laittaa tietenkin rahaa sen oman rahatilanteen mukaan, mutta en missään nimessä ymmärrä sitäkään, että pitäisi oikeasti käyttää säästöjä tai luopua kesälomasuunnitelmista osallistuakseen kaverin häihin. Lapsiperheissä kuluja tulee aina siitä, että lasten juhlavaatteet on päivitettävä vuosittain. Ei siis ihan normaalituloisillakaan ole varaa laittaa useita satasia häälahjaan.
Eime ainakaan saatu ainoatakaan rahalahjaa seteleinä, vaan tyylikkäämmin shekkeinä. Ei setelit ole kunnollinen häälahja. Osta pankista lahjashekki.
30 pariskunnalta on aika vähän. 70 euroa olisi normaali kahden hengen lahja, mutta jos vähätuloisia, niin 50 euroa riittänee.
Aika junttia, jos kaaso keräisi kortit lahjoista ja rahat kuorista. Kyllä minä ainakin itse halusin katsoa, mitä kukakin toi.
He ovat hyvätuloisia mutta eivät rikkaita. Pienituloisen raha ei kelvannut ja summa liian pieni. Odotti huomattavaa summaa kuulemma, tuhansia euroja olisi pitänyt antaa. Olin liian kiltti joskus aikoinaan ja yrittivät nyt näin käyttää hyväkseen.