Tehtävä teille, jotka tarjoatte joka paikkaan ratkaisuksi onnibussia ja VR:n tarjouslippuja

Vierailija

Perjantaina töissä neljään. Asuinpaikkakunta Tohmajärvi. Viikonlopuksi pitäisi päästä Uuteenkaupunkiin, kuvitellaan että juhlat ovat launtaina klo 15 . Miten menette halvimmalla tämän välin? 

Laitan vielä toisen vaihtoehdon, jossa lähtökuntana on Raahe ja päämääränä Kotka.

Ihan vaan hatusta vedin nämä paikat, joissa olen joskus käynyt, muistutuksena, että näissäkin asuu ihmisiä.  

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Jos olisit ollut aikaisemmin liikkeellä, olisi voinut löytyä edullisempia matkoja. Onnibussilla on näköjään Joensuu-Hki -välillä onnettomat vuorot eli VR taitaa olla paras ja edullisin vaihtoehto.

Vierailija

En minä ole mihinkään menossa. Pitää sieltä Helsingistä vielä eteenpäin päästä. VR ei myy tarjouslippuja väleille, joissa on useita vaihtoja eikä varsinkaan poikittaisliikenteeseen. Yhden vaihdon välille niitä vielä joskus on, lähinnä isoimpien kaupunkien välillä. 

Vierailija

Ohi aiheen, mutta jos joku asuu ns. syrjemmässä, niin se on oma valinta.

Itse asun yhdessä isoimmista kaupungeista juuri siksi, että pääsen kodistani kulkemaan sujuvasti (ja suhteellisen edullisesti) töihin ja harrastuksiin, sekä myös iltamenoihin silloin kun niitä on. Jos menen pidemmälle, niin pitkän matkan bussit ja junat kulkevat, noilla pääsen myös lentokentälle/satamaan jos ulkomaille mielin.

Voisin asua syrjemmässä, mutta silloin minun pitäisi herätä tuntia (jos ei kahta)aiemmin, että pääsisin julkisilla töihin. Harrastuksiin kulkeminen olisi vaikeampaa, ja iltamenoihin jos mielin niin silloin pitäisi mennä taksilla tai järjestää joku autolla viemään/hakemaan.

Nykyisessä asunnossa en tarvitse autoa (miehellä kyllä on auto) jos asuisin syrjemmässä pitäisi meillä olla kaksi autoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse asun yhdessä isoimmista kaupungeista juuri siksi, että pääsen kodistani kulkemaan sujuvasti (ja suhteellisen edullisesti) töihin ja harrastuksiin, sekä myös iltamenoihin silloin kun niitä on. Jos menen pidemmälle, niin pitkän matkan bussit ja junat kulkevat, noilla pääsen myös lentokentälle/satamaan jos ulkomaille mielin.

Voisin asua syrjemmässä, mutta silloin minun pitäisi herätä tuntia (jos ei kahta)aiemmin, että pääsisin julkisilla töihin. Harrastuksiin kulkeminen olisi vaikeampaa, ja iltamenoihin jos mielin niin silloin pitäisi mennä taksilla tai järjestää joku autolla viemään/hakemaan.

Nykyisessä asunnossa en tarvitse autoa (miehellä kyllä on auto) jos asuisin syrjemmässä pitäisi meillä olla kaksi autoa.

Näin sanotaan aina! Totta kai se on oma valinta, mutta miksi sen valinnan tehnyttä syyllistetään tästä valinnasta?

Asun Mäntsälässä eli melkein Helsingin kupeessa. Täältä ei ole ikinä mitään halpaa VR:n tarjousta, täältä ei pääse Onnibussilla minnekään jne. Silti en suostu syyllistymään siitä, että asun "korvessa" eli sekä junaradan että moottoritien kupeessa.

Vierailija

No omalla kohdallani valinta oli joko työttömyys tai työpaikka kauempaa. En asu missään syrjäseudulla, vaan pienessä kaupungissa ja asunto on 2 km päässä työpaikastani. Sukulaisia minulla taas asuu pienellä paikkakunnalla, missä heillä on töitä. 

Täältä pääsee Onnibussilla etelään, mutta ei itään. VR:kin lopettaa Seinäjoki-Jyväskylä -reitin, mikä on ollut itselleni tärkeä väli ja vaikeuttaa matkustamistani todella paljon. Ap. 

Vierailija

No kai Mäntsälästä on halvempi mennä junalla Helsinkiin mitä jostain kauempaa?!

Yleensä tarjoushinnat ovat pidemmille matkoille, harvoin sitä on tarjoushintoja kaupungin sisäisessä/naapurikuntien välisessä liikenteessä muuallakaan.

Ja käsittääkseni mitään ei estä ostamasta vaikka TKU-HKI välistä junalippua jos se tulee halvemmaksi mitä Mäntsälä-HKI välinen lippu, tulee vaan kyytiin sieltä Mäntsälästä. Ja anteeksi jos Turun juna ei kulje tuota kautta, en osaa VR:n reittejä ulkoa... ;)

Vierailija

Niin kaikkihan on tietysti valintakysymyksiä. Kun palstalla mietit, mistä saisit lapsenvahdin, niin joku tulee ulisemaan, että mitäs muutit sinne pk-seudulle, kun tukiverkot jäivät maalle. Kun taas asut maalla tukiverkkojen läheisyydessä, joku tulee ulisemaan, että mitäs asut syrjäseudulla, jossa ei kulje julkisia. Toisilla ne valinnat tuntuvat olevan pelkästään hyviä, toisilla taas pitää valita esim niiden kulkuyhteyksien ja tukiverkkojen välillä.

Vierailija

Entä sitten sellainen väli kuin Hämeenlinna-Jyväskylä, vaikkapa ensi viikon perjantaina iltapäivällä? Molemmat kohtuullisen kokoisia kaupunkeja, ei todellakaan mitään syrjäseutua. Odotan mielenkiinnolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No kun asut siellä isossa kaupungissa, niin etpä pääse sieltä pikkupaikkoihin. Itse muutin pieneltä paikkakunnalta isoon kaupunkiin. Seinäjoki-jkl väli loppuu, millä taitoin ennen osan matkasta ja vaihdoin keuruu-tampere junaan. Tämäkin väli loppuu. Onnibussi ei kulje ja suuri osa muistakin bussivuoroista lopetetaan. Eli ainoa vaihtoehto auto, mutta sitäkään ei aina isommassa paikassa tarvitse, niin sitä ei kaikilla ole. Eli ei se korvesta poismuutto korjaa tilannetta. Sinne ei vaan pääse kun apostolin kyydillä seuraavaksi.

Vierailija

Jossain Tohmajärvellä asuvalla on varmaan pakko olla oma auto, eli julkisella kulkemisesta ei tarvitse murehtia. Raahessa asuva pääsee kätevästi Ouluun, josta on hyvät julkiset yhteydet lähes ympäri Suomen. Juhlat harvemmin tulevat niin lyhyellä varoitusajalla, ettei ehtisi vertailla halpoja matkustustapoja. Poisluettuna hautajaiset, jotka voivat hieman päänvaivaa aiheuttaa, varsinkin vauvapalstalaiselle, joka tunnetusti on aina ainoa juhlavieras, joka tulee paikalle 800 km päästä, julkisten yhteyksien ulottumattomista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sanotaan aina! Totta kai se on oma valinta, mutta miksi sen valinnan tehnyttä syyllistetään tästä valinnasta?

Asun Mäntsälässä eli melkein Helsingin kupeessa. Täältä ei ole ikinä mitään halpaa VR:n tarjousta, täältä ei pääse Onnibussilla minnekään jne. Silti en suostu syyllistymään siitä, että asun "korvessa" eli sekä junaradan että moottoritien kupeessa.

Jos asuu syrjäeuduilla, täytyy varautua huonoihin liikenneyhteyksiin. Tuon toteaminen ei ole syyllistämistä. Eihän tämä ole mikään moraalinen kysymys, jossa olisi syyllisiä ja syyttömiä, vaan luonnollinen seuraus elämäntapavalinnoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No kun asut siellä isossa kaupungissa, niin etpä pääse sieltä pikkupaikkoihin.

Minulla ei ole koskaan aikuisiälläni ollut tarvetta matkustaa näille pikkupaikkakunnille, enkä suinkaan ole tässä ainoana. Jos monen pitäisi niille päästä, niihin olisi hyvät yhteydet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten sellainen väli kuin Hämeenlinna-Jyväskylä, vaikkapa ensi viikon perjantaina iltapäivällä? Molemmat kohtuullisen kokoisia kaupunkeja, ei todellakaan mitään syrjäseutua. Odotan mielenkiinnolla.

Hämeenlinnasta Tampereelle ja sieltä Onnibussilla klo 15:10 vuorolla Jyväskylään. 8 euroa maksaa / hlö.

Vierailija

Nythän puuhataan sitä että raideliikenne vapautuisi, bussiliikenteessä taitaa jo olla vapaat markkinat?

Mikään ei estä vaikkapa tähän ketjuun kirjoittaneista vaihtamaan alaa ja alkamaan liikennöitsijäksi, vaikka tuolle Seinäjoki-Jyväskylä välille tai Keuruu-Tampere välille. Jos ei matkustajia ole, niin ei ole liikennettäkään.

Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: kannattaa tutustua netin kimppakyyti sivustoihin, niissä on paljon ilmoituksia siitä että paikasta A paikkaan B kyytiä tarjolla silloin ja silloin, tuossa kaikki voittavat, sekä kyydin tarjoaja jonka bensakulut pienenevät, että se matkustaja joka ei muuten pääsisi sinne minne on menossa (ja tulee vielä yleensä halvemmaksi mitä juna/bussi)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat