***JOULULAHJOJEN torstai***
Kommentit (17)
KIITOS ihan jokaiselle eilen tilannettani kommentoineelle!
Joku kyseli rintapumpustani että mitä merkkiä se on ja taitaa muistaakseni olla ainun...jos en ihan väärin muista...
Tilanne on ennallaan...uninen tyttö auttoi illalla äitiä olemalla tissitakiaisena,mutta päivällä hänen kärsivällisyys ei siihen riitä. Ruoka pitää olla nyt just heti.
En enää saata ymmärtää mitä näiden rintojen kanssa pitäisi tehdä!
Alku illasta alkavat olla niin paakussa ja pakottaa joten pitäisihän se maito saada sieltä herumaan ettei kohta ole rintatulehdus päällä tai jotain muuta " mukavaa"
Huoh...
[color=blue]edelleen apea Minny kera nukkuvan tytön 2kk[/color]
jospas minäkin muutaman rivin ehtisin vetäistä.... vaikka onkin suhteellisen kiukkunen pikkumies sylissä.
meillä on viime aikoina kovasti huudeltu vatsakipuja, ja se jos mikä syö naista ja miksei miestäkin... tuntuu niin tylsältä tää pikkuvauva aika, kun ei ehdi kun vauvaa heilutella, vaikka isosiskokin tarttisi seuraa, koirista puhumattakaan... onneks niitä on kolme, joten paljon on pojilla seuraa toisistaankin.
meillä on tänään rauhallinen (toivottavasti) kotipäivä, ja huomenna pääsen yksin shoppailemaan. lapsoset menee mamman seuraksi. saa sekin vähän virikkeitä =)......
no niin. nyt pitää jo mennä, kun jätkä hermostuu...
typykän kerho ja jumppapäivä.vauveli yskässä.yö meni hyvin muuten mutta Juho heräsi 4.aikaan ja ei ollut ruokaa vailla mutta yski ja ähisi ja öhisi ja valvoi välillä n.klo 6 asti.välillä torkkui...ruokaa halusi 7.30 vasta.
niin..pullosta sai...taitaa imetys olla aivan loppusuoralla enää=( mutta kyllä se tästä,pääasia että vauva syö hyvin ja kasvaa...
äitiliini ja Juho 10vkoa3pv+Katri 4,6v
mulla jekovitit eli d-vitamiini kans hoitopöydällä niin muistan,esikoisen jääkaapissa kun on devitolia ja sen meinaan autuaasti aina unohtaa...kaksi kertaa oon silti Juholle unohtanut antaa....
Täällä väsyneenä kirjoittelen, just sain tytön päikkäreille ulos ja meen kohta itsekin koisiin.
D-vitamiinina meillä on Devitol ja oon autuaasti unohtanut antaan välillä. Se kun on jääkaapissa niin ei aina tuu muistettua. Pitäs tehdä niinkuin joku eilen kertoi että antaa aina ennen aamun ensimmäistä syöttöä. Mä annan päivän aikana silloin ku muistan, joten ilmankos joskus unohtuu...
MINNY: mä en oo itse kokeillut muuta kuin Aventin pumppua, mutta olen kaikilta kuullut että se on paras! Täällä palstallakin on ollut juttua, että jotkut ei muilla pumpuilla oo saaneet kuin pari tippaa, mutta Aventilla maito suihkuaa :) Suosittelen lämpimästi. Ja kannattaa todella koittaa saada ne rinnat välillä tyhjäksi (tai no eihän niitä täysin tyhjäksi saa koskaan) ettei tuu tulehdusta. Mulla ei oo tulehdusta ollut, mutta maitotiehyttukos ja sekin oli TOSI kipee! :(
TANSKU: mä oon lukenut artikkelin, jossa sanottiin että naisen aivot kutistuu raskauden JA imetyksen aikana n.6%. Eli vielä synnytyksen jälkeen ne ei palaudu ennalleen, mutta imetyksen loputtua niin pitäis tapahtua. Toivotaan, sillä mä oon aina ollut tarkka ja hyvämuistinen, ja nyt oon jatkuvasti pihalla kuin lumiukko :)
Ja kuten arvata saattaa munkin piti vielä jotain kirjoittaa mutten muista mitä... Ehkä palailen vielä jos muistan mitä se oli :)
Ihanaa torstaita mammat ja vauvat!
violet ja tyttönen 2kk
ps. Nyt muistin! Joku kyseli eilen vauvan kyljellä pysymisestä. Meidän tyttö ei oo millonkaan pysynyt kyljellään vaan on aina kääntynyt selälleen, siis syntymästä asti.
Ja toinen juttu: meillekin tuli kutsu siihen hinkuyskärokotetutkimukseen. Luultavasti osallistutaan, vaikka äidin sydän vuotaa verta kun pientä joudutaan pistään turhaan (ne verikokeet)... :( Mutta mietinnässä on vielä ton pistämisen takia, en haluais aiheuttaa vauvalle " turhaa" kärsimystä...
Pikku-ukko nukkuu..
Oon ollut hiukka hermona kun illalla oksensi ja oli kitunen, jos suolistossa edelleen jotain kremppaa. Mutta oiskohan siitä johtuvaa kun ostin eilen Nanin sijasta Tuttelia, josko se toppaisi paremmin eikä poika kakkaisi solkenaan(sillä kun tosiaan on neuvolan tätin mukaan peräpukamia ja luultavasti kun kakkaa tulee koko ajan). Ei varmaan olisi kandenu lennosta vaihtaa vaan sekottamalla(?) alkuun keskenään.
No, ukkeli ei kakannutkaan koko yönä, aamulla tuli sitten kainaloon asti ja nyt ei ole koko aamupäivänä tullut kakkaa. toisaalta mieluummin sinappikone koko ajan käynnissä ja tyytyväinen vauva kuin kakka kerran päivässä ja kitunen pikkumies..
on sillä kyllä NIIN ihanan velmuja hymyjä. Tosi veikee pieni mies.
Tunnustaako kukaan muu haaveilevansa jo seuraavasta vauvasta??? Ite käyn täällä " tahtojen taistelua" , kun haluaisin nauttia ihan rauhassa tästä vaavista ja että saisi olla vauvana kunnolla ja sitten toisaalta mieli tekisi antaa toisen(siis neljännen..)tulla perään kun on tullakseen... Huh, oon kyllä aikasta tupella näiden kolmenkin kanssa ja navettakin alkaa pikkuhiljaa kutsua. Mutta kun synnytyksestä jäi niin hyvä mieli ja poika on kertakaikkisen ihana ja hurmaava ja kultanen ja sulonen ja kaikki kolme äidin rakkaita lapsia niin..
Minnylle sympatiat, ite oon tällanen " löysälypsynen" , maito valuu kun tulee tissit täyteen pojan nukkuessa pitemmästi. ja kun imee niin maito tulee vauhdilla. Mutta sillon kun poika oli yön teholla ja olin kaverillani yötä eikä ollut pumppua niin yöllä heräsin ihan mielettömään kipuun ja pistelyyn, jostain syystä maito oli pakkautunut eikä valunutkaan ja se oli kyllä kamala tunne. Toista tuntia meni kun käsin lypsin lavuaariin enimpiä. En kyllä osaa minäkään neuvoa miten sen maidon sieltä rinnoista saisi pois, ehkä lapsi ei saa kunnon otetta jos rinnat on ihan täynnä, voisiko rintakumi auttaa " alkuryypyn" aikana.. Tuli vaan mieleen. tai sitten jos hieroo rintoja kainalosta rintaanpäin, sellaisesta joskus olen kuullut. Ja yksi kaveri neuvoi kun oli puhe ettei maitoni riitä vauvalle, että jos hieroo pikkuvarpaitten ulkosyrjiä, se voisi auttaa herumisessa. Pitäskin ite kokeilla..
Lehmille annetaan oksitosiinipiikki jos on sellanen ettei anna maitoaan, mutta ihmisille ei varmaan moista tai samantapasta keinoa taida olla..
Nyt se miehenalku heräsi, kivaa päivänjatkoa kaikille!! Me taidetaan iltapäivällä kokeilla mennä ulos vaunuilla..
Lahja ja Samu Sulonen 7vko
Me käytiin vilman kanssa aamusta tunnin vaunulenkki ja kylläpä piristyi äitikin siinä :) Viime yö nukuttiin nätisti melkein kokonaan ja kyllä sen aamusta huomas kun rinnat on ihan kovat ja maitoa tulee ihan valumalla, ennen kun syötiin pari kertaa yössä. No sai äitikin vähän levättyä :)
Olisko mielenkiintoa joskus tavata? Itse en ole kauheasti liikkunut vauvan kanssa kaupungilla yms. etenkin tuon Rs-viruksen takia mutta olis kiva joskus tavata muitakin äitejä... Ehkä keväämmällä? Ajattelin vaan kysäistä :)
Itse asiassa ois tosi mukava tavata muita äitejä, joilla samanikäisiä vauvoja :) Me ollaan liikuttu kaupungilla aika paljon, mutta ei onneks olla saatu mitään tauteja! Ja mun tietääkseni se rs-viruksen pahin huippu meni tammikuun lopussa...
Mutta pidetään mielessä ja koitetaan sitten toteuttaakin se tapaaminen! :)
violet
Hiinu ja Violet: olisi kiva nähdä muita samanikäisten äitejä, joten ilmoittaudun mukaan Tampere-treffeille :) Me ollaan Jaakon kans liikuttu kyllä jonkin verran - eilen viimeksi piipahdettiin Sokoksella ja tänään ollaan menossa viemään isoveljeä uimahalliin ja jäädään sinne " valvomaan" . Terveitä ollaan oltu onneksi.
Hinkuyskärokotetutkimuksesta: me päätettiin miehen kanssa yhteistuumin olla osallistumatta. Syy on vähän kummallinen... kun musta se saatekirje oli huonosti laadittu... toisesta rokotteesta ei edes kerrottu niitä rekisteröimismaita :( Miehen mielestä taas Jaakkoa ei mihinkään koekaniiniksi laiteta... DIPP-tutkimukseen annettiin tiedot, mutta napaverinäytteen tulos kertoi onneksi tavanomaista alemmasta diabetes-riskistä.
D-vitamiinista vielä: meillä devitol, nin siksi se meinaakin unohtua, kun lojuu jääkaapissa... tänään muistin onneksi antaa. Musta se jekovit maistuu ihan törkeän pahalle...
t. Vanu ja Jaakko 2,5kk
Muksu keikkuu sitterissä mutta välillä kiljahtelee jo kärsimättömänä..Syliin vissiin tahtoisi..Tai jutella ;) Se oli hauska äsken kun mä tässä lauleskelin ja yhtäkkiä se alko myös ulvoo ' mukana' xD hih!! Ihana se on kun höpöttelee ja lörpöttelee jo kaikenlaista :)) Äiskän oma pikku hobitti :D
Minny,tsemppiä sulle tissiongelmien kanssa.Mä en osaa neuvoa muuta kun oletko soittanut imetystukipuhelimeen??Ehkä siellä joku osais opastaa :S
Lahja,mä tunnustan välillä salaa haaveilevani toisesta ja ehkä jopa kolmannesta lapsesta mutta järki tulee aina lopulta väliin :/ Ensin mun on mentävä kouluun ja vasta kun olen valmistunut niin SITTEN.. ;) Tosin ihan heti en tahtoisi niitä kipuja ja kremppoja takas joita raskausaikana oli :/ Saati sitten kun en ole vielä edes ' parantunut' synnytyksestä täysin niin eeeeheiiiii,jos nyt ei kuitenkaan..
Josta tulikin mieleen että miten te muut olette palautuneet synnytyksen jälkeen???
Mulla on vielä[b]kin[/b] häntäluu välillä kipee!!! :((( Tosi kurjaa.. Varsinkin jos pitkään istuu kovalla alustalla niin sitten se alkaa vihottelemaan :// Samoten jos kauan seisoo paikallaan niin alapäässä alkaa outo jomotus..Ihan kuin olis vielä jotain tikkejä sulamatta tjtn. Ärsyttää!!!
Varsinkin iltaisin olen huomannut olevani jotenkin alakuloinen.. Näin päivisin on ihan hyvä mieli jne mutta illalla kaikki peikot hiipii mielensyövereistä kummittelemaan ja soimaan itseäni ties mistä asiosta.Eniten masentaa se pettymys etten ole vielä ' kunnossa' . Ja se etten pysty rakastelemaan mieheni kanssa vielä vaikka haluja löytyis.Oon jo itkeskelly ettei musta IKINÄ tuu enää ' ehjää' .. Tais olla aika shokki mulle ettei synnytyksestä toivukkaan parissa päivässä tai edes parissa kuukaudessa.. :' (( Jonkun sortin babybluesia mulla näköjään.Täytyy kattoo mihin tää tästä etenee että tarviiko mennä juttelee jollekin jos ei mieliala kohene..
Sori en halua vaivata ja masentaa teitä muita mutten tiiä kelle kertoisin näistä asioista kun kavereille en haluaisi puhua.
Tyttö on aivan ihana.Häntä en pois antaisi ikimaailmassa ♥
Eikai missään kivuissa muuten mitään mieltä oliskaan jos ei olis saanu tommosta lutusta lapsosta omakseen.. *huokaus*
No mä meen mököttää tonne nurkkaan..en enää muista mitä muuta piti kirjottaa..
Toivottavasti muut ootte paremmalla mielellä.
-Tiggr&Nasu *tänään tasan 10vk, eli ensimmäisiä pyöreitä viikkoja juhlitaan :)*
Hohhoi. Meni eilis ilta ihan kauheeksi tappeluksi esikoisen kans, vasta kymmenen jälkeen sain sen nukkumaan, ja jäi itelle niin paha olo että vieläkin vaivaa. Itkin varmaan 2 tuntia illalla sen jälkeen, oliskohan mamma vähän väskä?
Tänään onneksi päästiin ulos, teki hyvää itse kullekin. Niklas ei kovin kauaa vaunuissa viihtynyt, mutta syy siihen löytyi vaipasta. Nyt nukkuu sisällä, päästi taas elämää isomman paukun ja sitten nukahti, eli ei kovin kauaa nuku nytkään. Tyttö muovailee, saas nähdä mikä sotku on kohta kun äitee tulikin tänne.
Noista d-vitamiineista, vauvalle syötän Jekovitia, vaikka se onkin ihan hirveän makuista, enkä ole tainnut unohtaa kuin parina päivänä. Tyttö syö Devitolia, ja sen olen muistanut hyvin, kun mulla on lappu jääkaapin ovessa =)
Isäntä tuossa hetki sitten pudotti pommin, ja vieläpä puhelimitse: pitäisi lähteä 3 kuukaudeksi Englantiin, eikä sen pikemmin kuin ensi viikolla! Taitaa nyt ukko lähteä ihan keskenään, ei kahden lapsen kanssa ihan tällä aikataululla muuteta. Eikös äitiyspäiväraha kuitenkin makseta normaalisti, vaikka oleilisi ulkomailla? Mutta enpä tiedä, jos vain jäisi kotiin ja menisi sitten aina välillä viikoksi tai pariksi sinne, onhan tässä jo kolmistaan jouduttu pärjäämään muutenkin. Pää ihan sekaisin ja nyt pitäisi tommosia alkaa pohtimaan, hypin kohta seinille.
Jooh, mä taidan mennä kans muovailemaan ennen ku pikkumies herää. Lähden sitten kiireen vilkkaa YKSIN ostoksille kun ukkokulta saapuu kotiin, pakko päästä välillä pois täältä.
Huoh tätä lapsiperheen arkea välillä. Eilen oili aikamoiset tsembalot illasta. Mies tietenkin tuplavuorossa (ilta+yövuoro), esikoinen tuli oksennustautiin, oksensi vessan, Eetu huusi nälkäänsä samaan aikaan, mulla kauhee migreeni... tuntui todellakin, että käjet loppuu kesken :) No, onneksi siitä selvittiin ja vessakin saatiin pienellä viiveellä siivottua. Tyttö oksensi yhteensä kolme kertaa ja nyt tuntuu jo että helpottaa. Tietenkin Eetu teki sitten viime yönä nukkumisennätyksen, nukkui 5 tuntia putkeen, mutta esikoinen sitten huuteli vähän väliä huoneestaan, että maha on vielä kipeä ja peitto on huonosti ja tuo vettä, vaikka yleensä kyllä nukkuu yöt läpeensä ja toimittaa vessa asiatin omiin nimiinsä.
Meillä meinasi jekovitit kans unohtua aluksi, mutta nyt jo muistan ne antaa päivittäin. Esikoiselle syötän jääkaapista melkein joka päivä kun muistan devitolia, joka jäi Eetulta mahavaivojen vuoksi. Vaikka jekovit on pahempaa kuin devitolit, on ne ainakin meillä passannut pienelle paremmin.
Mulla kans siintää mielessä pikkukolmonen, mutta kahden sektion läpikäyneenä kolmosen haaveilu täytyy aloittaa vasta reilun puolen vuoden päästä. Nyt täytys keskittyä siihen, että toipuis tästä raskaudesta ensin kokonaan. Mulla ainakin lihaskunto niin huono nyt, että tunnen itseni vanhaksi mummoksi. No tänään jumppaan, siitä se lähtee :)
Mutta nytpä kuuluu itkuhälyttimestä äkinää, täytyypä mennä hätiin
TMeimi79+mahatutinen esikoinen + Eetu jotain 8 vko
Jospa sitä taas PIITKÄSTÄ aikaa saisi jotain kirjoiteltua...
Oon vissiin yhdesti jaksanut kirjoittaa synnytyksen jälkeen...
Meidän Ukkeli on kyllä niinkuin enkeli!
En voisi helpompaa vauvaa kuvitella!
Hän nukkuu yöt jo tosi hyvin, herää korkeintaan yhdesti syömään ja sit taas nukutaan muutama tunti=)
Ja ei oo ollut minkäänlaisia masuvaivoja eikä mitään muutakaan vaivaa, minkä vuoksi olisi jousuttu itkeskelemään tai öitä valvomaan...
Tyytyväisenä poika pötköttelee lattialla hereillä ollessaan ja potkii ja vispaa minkä ehtii, ja ne ihanat hymyt! voih, äiti on ihan sulaa laavaa pojan edessä=)
Ja kovasti poristaan jo, ja varsinkin vaipanvaihdot ja ilmakylvyt on maailman ihanimpia asioita meidän poitsun mielestä=)
Ja kääntyy jo mahalla ollessaan selälleen ja nukkuessa ei puhettakaan että pysyisi kyljellään ellei kovin pönkkää tyynyillä tms...
Kääks, vaunuissa ähistään, pitää mennä! =)
Yritän olla vähän aktiivisempi kirjoittelija, ettette aina ihmettele, että hetkinen, kukas tämä nyt olikaan...=)
mami ja touhutaneli viikon päästä 2kk
istahdimpa hetkeksi,kun kakkaruljanssi on ohi (sitä kun valui pitkin mattoja matkalla vessaan) ja iskä kanniskelee typyä,jolla on jokailtainen huutohepulinsa.Se ei onneks kestä enään kuin korkeintaan tunnin,eli on ihan pikku juttu.
NOista d-vitamiinitipoista vielä.Olettekos itse maistanut niitä??? Meillä lensi ne samantien roskikseen,kun koko perhe niitä maisteltiin ja yökittiin.Naurettiin ittemme kipeäksi,että voikin olla kammottavan makuisia.Joku rajansa siinäkin,mitä vauvan suuhun laittaa,vaikka olis kuinka terveellistä.Se maku ei lähde koko päivänä suusta. Noh,olen kyllä kuullut että jotkut vauvat jopa pitäisi niistä. Nyt koiran kanssa lenkille.
terkuin:liinuksi ja typy 2kk
Anteeksi, kävin tuolla teidän esittelypinoa " vakoilemassa" ..
Nyt kysyisinkin MARIELLA83:lta, oletko joskus pelaillut jääkiekkoa?
Tuli vain ihmeellinen mielleyhtymä tuosta nimimerkistä ja asuinpaikasta!
10kaks ja ukko synt. 26.11. eli melkein joulukuinen ;)
PS: jos näet tämän viestin, niin voisitko vastata marrasten pinoon?
Jaahas, se on sitten torstai. Torstai on toivoa täynnä =) Tänään on mun toka laihispäivä ja heti aamusta ihan törkeen kamalan iso suklaanhimo :( Tekee mieli Pätkiksiä... Huomenna pojilla on karkkipäivä, saas nähdä miten mun käy kun katson niiden herkuttelua :/
Tänään tarttis siivota, pölypallerot valtaavat kämppää. Siinä mielessä on ikävää asua isossa asunnossa että on paljon siivottavaa. Mä en ole mikään siivousintoilija mutta pakkohan se on siivota ainakin kerran viikossa. Saara on nyt siinä iässä että pistää kaiken suuhunsa, myös kivet eteisestä ja roskat yms. Eteisen sais imuroida joka päivä, argh...
D-vitamiinitipoista oli eilen puhetta. Mä pidän Jekovit-pulloa hoitopöydällä joten siitä on helppo muistaa antaa aina aamuisin tipat. En ole tainnut unohtaa vielä kertaakaan antaa niitä -tai sitten en muista ;)
Mitäs muuta... Ihan ihmeellistä miten sitä unohtelee asioita, nytkään en muista mitä piti kommentoida eilisestä pinosta. Raskauden aikanahan naisen aivot kutistuu ja synnytyksen jälkeen ne pitäis palautua ennalleen. Mulla ei ole varmaan koskaan palautunut joten ei mikään ihme että olen näin hajamielinen -jos kerran aivoni ovat neljä kertaa vaan kutistuneet entisestään... ;)
Taidan häipyä takavasemmalle, heissulivei! Mukavaa torstaita kaikille!
Tansku & tytöt