Miksi itseään älykkäinä pitävät jaksavat aina korostaa älyään?

Vierailija

En ole uskovainen, mutta pidettäisiinkö esim Jeesusta jotenkin merkittävänä tyyppinä (esim Jumalana), jos hänellä olisi ollut tarve korostaa älykkyyttään? Älykkäät ihmiset tosin tekevät asian aina hienovaraisesti ja monesti se on luettavissa vain rivien välistä, mutta melkein aina se oman älyn korostaminen on siellä. 

Joku voi sanoa esim että "vihaan älyllään pätijöitä", ja sivulauseessa todeta itsekin olevansa älykäs, vaikkei kyseistä ominaisuutta edes arvosta. Joku taas saattaa yrittää hioa kirjoitusasunsa älykkään näköiseksi, vaikka asian voisi ilmaista selkeämmin. 

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ihan höpöjuttuja selität.

Eilenkin olin amiksena itseäni huomattavasti älykkäämmässä seurassa, oli tohtoria,professoria ja maisteria a porukassa monta, mutta sen ystävällisempää "jalat maassa" ja muita huomioivampaa ihmisjoukkoa en ole oikeasti tavannut muussa elämässä. 

Minkäänlaista oman älyn korostamista ei ollut havaittavissa, ei tippaakaan. Mun mielestä sä olet nyt jopa anteeksipyynnön velkaa kun puhut mun tuntemista ihmisistä noin rumin väärin syytöksin ja olet tuomitseva.

Vierailija

Mun tuttavapiirissä on mensan jäseniä. Heidän erottaa wannabe-älyköistä siitä, että he puhuvat ihan luontevasti kaikista tavallisista asioista. Yksi miespuolinen seurustelee lähihoitaja-naisen kanssa. Nämä ovat tulleet tavallisen harrastuksen kautta, sellaisen, jossa on ihmisiä koulutustasoltaan laidasta laitaan. Wannabe-älykkö ei pystyisi tässä seurassa olemaan, koska siellä on meitä keskinkertaisia, joihin itseni lasken sekä vähän hitaamallakin käyviä. No on mukana muutama wannabekin, jotka sitten välttelevät mielestään tyhmempien seuraa ja tulevat yhteistapahtumiin pysyen omassa porukassaan. Ongelma on heidän omansa. 

Vierailija

No en mä kyllä koskaan puhu älykkyydestäni seurassa. En ikinä. Täällä olen kyllä puhunut keskusteluissa, joissa aiheena on älykkyys, mutta en muuten. Mulle muuten älykäs ilmaisu on selkeää: esimerkiksi jos täällä kirjoitan jotain omaan alaani liittyen, muokkaan viestini sellaiseksi, että se on mahdollisimman yleistajuinen eikä sisällä ammattijargonia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttään ei yleensä korosta älykkäät, vaan itseään älykkääksi luulevat.

Tiedän että aloitukseni oli yleistys, mutta mielessäni oli muutama henkilö, jotka ovat kyllä oikeastikin älykkäitä. Ehkä se äo ei sitten korreloi tunneälyn kanssa ja tämä "älykäs" henkilö ei välttämättä itse tajua minkälaisen kuvan oman käytös muissa aiheuttaa.

ap

Vierailija

Sen lisäksi, että kyseinen älystään meteliä pitävä voi ollakin älykäs, hän on myös itsekeskeinen ja itserakas. Ei älykkyys suodata muita persoonallisuuden piirteitä, niitä ikäviäkään, pois. Joku toinen älykäs taas on muuten luonteeltaan sellainen, että hän on vaatimaton tai itsestään numeroa tekemätön. 

Vierailija

En puhu älykkyydestäni (joka ei mitään superälykkyyttä kyllä olekaan), mutta esim. seurustelukumppanissa se on minulle tärkeä kriteeri, koska muuten on vaikea saavuttaa samaa aallonpituutta.

Vierailija

Tarkennan vielä tietoa mitä tarkoitan wannabe-älyköllä. Kirjatietoa on paljon ja lukee paljon sekä on tai haluaa olla kiinnostunut kulttuurista. Mutta todellinen nopea ongelmanratkaisukyky puuttuu, jos asiaan ei ole kirjatietoa saatavilla. Ahdistuu, jos ei löydä netistä ratkaisua ja joutuu pyytämään apua. Tai ei pyydä apua, tekee oman päänsä mukaan ja tulee virheitä. Jos joku kommentoi tyhmäksi, ilmoittaa olevansa akateeminen eikä siksi ole tyhmä. Tätä näkee tälläkin palstalla joskus. 

Vierailija

En usko tällä palstalla pyörivän yhtään oikeasti älykästä. Täällä on vain kotiäitejä ja amiksessa opiskelevia nuoria, jotka kutsuvat itseään akateemisiksi( :D ) veloiksi, rikkaiksi, hyvin koulutetuiksi ja kaikin puolin ihania ovat muutenkin. Osaavat kirjoittaa pari sivistyssanaa (aina vain 2 ja neki samassa lauseessa todistellessaan älyään)
Mutta sehän tässä onkin parasta. Aina voi olla eri henkilö
-Miss Suomi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä tietoa mitä tarkoitan wannabe-älyköllä. Kirjatietoa on paljon ja lukee paljon sekä on tai haluaa olla kiinnostunut kulttuurista. Mutta todellinen nopea ongelmanratkaisukyky puuttuu, jos asiaan ei ole kirjatietoa saatavilla. Ahdistuu, jos ei löydä netistä ratkaisua ja joutuu pyytämään apua. Tai ei pyydä apua, tekee oman päänsä mukaan ja tulee virheitä. Jos joku kommentoi tyhmäksi, ilmoittaa olevansa akateeminen eikä siksi ole tyhmä. Tätä näkee tälläkin palstalla joskus. 

Älykkyyttä on monenlaista, ei nopea ratkaisukyky tai sen puuttuminen ole merkki siitä. Nopeus liittyy temperamenttiin.

Vierailija

Niin kuin joku jo totesikin jonkun toisen väittämään, nopea ongelmanratkaisukyky ei todellaakaan tarkoita älykkyyttä eikä myöskään virheiden teko tai niiden tekemättömyys.

Muistaakseni muuan Newton ja Einstein nimiset miehet ottivat aikansa miettiessään ja ratkaistessaan asioita ja Einstein oppi puhumaankin verrattain myöhään (4v). Itse asiassa usein erikoisen älykkäät ihmiset ovat usein aika tumpeloita hoitamaan monia käytännön asioita ja saattavat sekoittaakin asiansa pahasti.

Älykkäissä on sekä itsevarmoja, että vähemmän itsevarmoja, samoin kuin ei niin älykkäissä ihmisissä. Kateellisuus saattaa kadota tai lieventyä kun nousee yhteiskunnallisessa hierarkiassa ylöspäin, koska siihen ei ole enää niin paljon syytä tai aihetta (paitsi ehkä ulkonäköä koskeva kateellisuus).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat