Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salaa kastaminen

Vierailija

Luterilaiset eivät usko, että kastamattomat pääsevät taivaaseen, ja hyväksyvät (suosittelevat) vauvojen kastamista, vaikka nämä eivät itse kantaa asiaan ota, JA hätäkasteen voi antaa kuka vain kirkon jäsen/kristitty,

NIIN eikös joku innokas kristitty voisi kulkea kastamassa vauvoja ja lapsia salaa, läträisi hieman vettä ja mutisisi kastesanat hiljaa itsekseen. Jos kerran uskoo, että tämä on ainoa keino ikuiseen elämään. Tietenkään eivät kaikki kastetut saisi kristillistä kasvatusta, mikä varmaan hankaloittaa taivaaseen pääsyä, mutta ehkä saisi edes vähän jalkaa oven väliin.

:D Mitäs sanotte.

Kommentit (11)

Vierailija

Mä en usko että kastaminen vaikuttaa ratkaisevasti taivaaseen pääsyyn. Ev.lut kirkossa se tarkoittaa lähinnä seurakuntaan liittämistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että kastaminen vaikuttaa ratkaisevasti taivaaseen pääsyyn. Ev.lut kirkossa se tarkoittaa lähinnä seurakuntaan liittämistä.

Mulle pappi sanoi, että evlutit eivät usko että kastamattomat pääsevät taivaaseen, tosin lisäsi että Jumalahan sen tietysti päättää loppukädessä. Mutta kuitenkin näin saarnaavat, aika naurettavaa minusta. 

Vierailija

Näitähän on tapahtunut. Vastenmielisiä ihmisiä on, jotka eivät vain kykene olemaan yrittämättä liittää ihmisiä hulluun kuoleman kulttiinsa. Joskus jopa omien sukulaisten toimesta. En kykene ymmärtämään. Toivoisin että katoaisivat jonnekkin häiritsemästä meitä normaaleja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle pappi sanoi, että evlutit eivät usko että kastamattomat pääsevät taivaaseen, tosin lisäsi että Jumalahan sen tietysti päättää loppukädessä. Mutta kuitenkin näin saarnaavat, aika naurettavaa minusta. 

En mä ainakaan usko kaikkia ja kaikkien saarnoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan usko kaikkia ja kaikkien saarnoja.

No itse en usko juuri mitään, mutta tämä nyt on kuitenkin evlut seurakunnan virallinen kanta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näitähän on tapahtunut. Vastenmielisiä ihmisiä on, jotka eivät vain kykene olemaan yrittämättä liittää ihmisiä hulluun kuoleman kulttiinsa. Joskus jopa omien sukulaisten toimesta. En kykene ymmärtämään. Toivoisin että katoaisivat jonnekkin häiritsemästä meitä normaaleja.

Hulluja toki, mutta itse riittihän on täysin yhdentekevä, kun kerran siihen ei usko. Ihminen ei muutu siitä miksikään. 

Vierailija

Jos minä oikein muistan, Jeesus sanoi, että "minä olen tie, totuus ja elämä, eikä kukaan pääse Isän tykö muutoin kuin minun kauttani". Kastaminen liittää seurakuntaan, mutta se ei ole pääsylippu taivaaseen. Vain uskomalla pääsee.

Tosin on noista ripariajoista jo kulunut tovi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos minä oikein muistan, Jeesus sanoi, että "minä olen tie, totuus ja elämä, eikä kukaan pääse Isän tykö muutoin kuin minun kauttani". Kastaminen liittää seurakuntaan, mutta se ei ole pääsylippu taivaaseen. Vain uskomalla pääsee.

Tosin on noista ripariajoista jo kulunut tovi.

On tainnut juu tovi vierähtää. Joo (evlutin ja raamatun mukaan) usko on välttämätön, mutta myös kaste on pelastus, joka vapauttaa perisynnistä ja perkeleestä. Idea on, että  "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Usko siis on myös uskomista siihen, että kaste pelastaa. Kaste ilman uskoa ei tietenkään auta. 

Vierailija

Juuri tämän takia en voi päästää lastani puolelle sukulaisistani. Salaa kastamisen, ja myöhemmin käännytysyritysten takia. Kastaminenhan ei toisaalta haittaisi, onhan hän jo kylvyssäkin kastunut, mutta kyse on enemmänkin valintojen kunnioituksesta/arvostuksesta, mikä puuttuu lähes kaikilta uskiksilta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat