Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos Kela hylkää kuntoutustuen

Vierailija

Olen ollut sairaslomalla kohta vuoden, jonka jälkeen pitää hakea kuntoutustukea. Mitä, jos Kela kuitenkin hylkää kuntoutustuen? Olen kuullut, että kuntoutustuelle on vaikeaa päästä. En ole kuitenkaan työ/opiskelukykyinen. Onko pakko hakea työmarkkinatukea? Ja voinko olla sairaslomalla lääkärin lausunnolla, vaikka Kela olisikin hylännyt kuntoutustuen? 

Kommentit (8)

Vierailija

Pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saat sitten työmarkkinatukea. Niin se vaan menee... Mulla sama juttu edessä jos en saa koulutuspaikkaa ensi keväälle.

Vierailija

Uusi hakemus jos tulee hylky ja valitukset vetämään. Työkkärin kirjoille,jotta saat jostain rahaa ja kyllä olet niin kauan sairaslomalla kuin lääkärit ovat laittaneet/laittavat,sanoi kela,työkkäri tai vak.yhtiö mitä vain.

Mä olen vierestä seurannut 10v kelan ja vak.yhtiön pelleilyä ja suosittelen että jos tulee hylky niin otat samantien asianajajan joka hoitaa valitukset ym eteenpäin. Itse niitä ei kukaan jaksa,menee mielenterveys jos heitä vastaan itse tappelet.

Vierailija

Luulen, että kuntoutustukea pitää hakea Kelalta, koska en ole tehnyt riittävästi töitä viimeisen 3 vuoden aikana, että olisin työeläkeyhtiön piirissä. 

Mulla tilanne sellainen, että opiskelen omaehtoisesti TE:n sopimuksella. Ehtona työttömyystuen saamiselle on opintoja 5 op/kk. En ole pystynyt enää kuukausiin opiskelemaan yhtään. 

Jos hoitava lääkäri kirjoittaa B-lausunnon, jonka mukaan olen työ/opiskelukyvytön, mutta Kela hylkää kuntoutustukihakemuksen ja joudun hakemaan työmarkkinatukea, niin edellyttääkö TE-toimisto silloin, että opiskelen sen 5 op/kk?

Ap

Vierailija

Pitääkö muuten olla ollut yhtäjaksoisesti sairaana vuoden? Eli jos sairausloma on katkennut pari kertaa jotain viikon pätkiksi, niin onko mahiksia vai onko se vaan voi voi?

Vierailija

Voisitko ap opiskella kuntoutusrahalla? Siinä on suositus sama, mutta jos terveydentila ei anna myöten, hyväksytään vähempikin. Oma poika sai sitä ja opiskelut alkoivat sujua jossain määrin paremmin, kun ei tarvinnut stressata opintotukeen riittävistä pisteistä. Paremminkin voisi mennä, mutta pääasia, että menee eteenpäin ja on jotain tekemistä. Ajoittain on ollut sairaslomilla, vaikka amkssa niistä ei välitetä, mutta Kelalle ne kelpaa todisteeksi. Hänellä ei ole masennusta, vaan voimia vievä fyysinen sairaus, mikä on aika helppo todistaa kun tarvitsee ajottain lääkekuureja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kuntoutustukea pitää hakea Kelalta, koska en ole tehnyt riittävästi töitä viimeisen 3 vuoden aikana, että olisin työeläkeyhtiön piirissä. 

Mulla tilanne sellainen, että opiskelen omaehtoisesti TE:n sopimuksella. Ehtona työttömyystuen saamiselle on opintoja 5 op/kk. En ole pystynyt enää kuukausiin opiskelemaan yhtään. 

Jos hoitava lääkäri kirjoittaa B-lausunnon, jonka mukaan olen työ/opiskelukyvytön, mutta Kela hylkää kuntoutustukihakemuksen ja joudun hakemaan työmarkkinatukea, niin edellyttääkö TE-toimisto silloin, että opiskelen sen 5 op/kk?

Ap

sinä et opiskele etkä tee työtä,kun lääkäri on katsonut sinut siihen kykenemättömäksi. Piste.

Vierailija

Voisin kuvitella opiskelevani jonkin verran kuntoutustuella, jos sen onnistun saamaan. Tosiaan tähän vaikeaan elämäntilanteeseen, tukibyrokratian selvittelyyn ym. menee todella paljon voimavaroja, enkä ole siksi kyennyt keskittymään yhtään opiskeluun. 

TE-toimisto antoi minulle 2 vuotta aikaa saada tutkintoni loppuun. Vuoden pystyin sinnittelemään voimieni äärirajoilla ja saamaan sen vaadittavat 5 op nippa nappa kokoon. Sen jälkeen tuli elämäntilanteen muutos, jonka vuoksi romahdin täysin enkä enää pystynyt opiskelemaan.

Jos pääsen kuntoutustuelle, vaatiiko TE-toimisto, että suoritan opinnot loppuun vaaditussa 2 vuodessa (-sairaslomiin mennyt aika)? Entäs jos joudun työmarkkinatuelle? 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat