Toimeentulotuki ja omistusasunto

Vierailija

En ole koskaan saanut toimeentulotukea enkä ymmärrä mitään näistä asioista.
Jos minulle ja miehelleni tulisi ero, niin olisiko minun mahdollisuutta jäädä asumaan nykyiseen kotiin? Vaatiiko sosiaalitoimisto myymään tämän talon ja muuttamaan muualle?
Meillä on siis noin 200 000e arvoinen talo. Lainat on puoliksi. Jos eron tullessa jäisin tähän asumaan ja ottaisin miehen lainan, niin velkaa olisi 150 000e. Lainanlyhennys oletettavasti noin 850e kuukaudessa, siihen päälle asumiskulut (sähkö n 100-150e kk, vakuutus 50e kk ja vesi 40e kk). Tuloni ovat tällä hetkellä 1200e kk käteen. Elatusmaksu tulisi olemaan noin 500e kk.
Mitähän muuta pitäisi huomioida?

Kommentit (12)

Vierailija

Puhuin tällä viikolla ihmisen kanssa, joka on myöntänyt tämän nykyisen lainan. Sanoi, että jos pystyn tuohon lainanlyhennykseen ja saan isäni takaamaan osuuden lainasta, niin laina onnistuu.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei vaatisi sosiaalitoimi myymään ja muuttamaan muualle talosta, jossa asut.

Kyllä muuten vaatisi, ei asuminen ole mikään peruste. Omaisuus pitää käyttää ensin, vasta sitten voi saada tukea.

Vierailija

Jos muuttaisimme vuokralle asumaan, niin vuokra olisi suunnilleen saman verran kuin asuntolainan lyhennys. Tuntuu hölmöltä, että sitä ei huomioida ollenkaan.ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaatisi sosiaalitoimi myymään ja muuttamaan muualle talosta, jossa asut.

Kyllä muuten vaatisi, ei asuminen ole mikään peruste. Omaisuus pitää käyttää ensin, vasta sitten voi saada tukea.

Ei pidä paikkansa. Omistusasuntoa jossa asuu, ei tarvitse myydä saadakseen toimeentulotukea. Sellainen asunto pitää realisoida, jossa ei itse asu. Toimeentulotuessa huomioidaan lainan korot, ei pääomaa. Tämä on tieto, ei luulo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisimme vuokralle asumaan, niin vuokra olisi suunnilleen saman verran kuin asuntolainan lyhennys. Tuntuu hölmöltä, että sitä ei huomioida ollenkaan.ap

Eli ajattelit, että voisit maksella omaa asuntoasi tulonsiirroilla? Ei yhteiskunnan tarvitse kerryttää sinun omaisuuttasi. Asumistukeakin saa vain asumiskustannuksiin ja lainan korkoihin, ei lyhennyksiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat