Ei ole varaa hankkia lapsia - koskaan
Olen aina elänyt siinä uskossa, että kun hoitaa asiansa hyvin, kohtelee muita kunnioittavasti, opettelee koko ajan uutta ja kantaa työelämässä vastuunsa, lopulta saa siitä palkkion vakituisten tulojen muodossa. Sitten elämään astuisi vapaa-aika, lomat ja mahdollisuus sitoutua myös muihin tärkeisiin asioihin, kuten parisuhteeseen, lapsiin ja kotiin. Tänä syksynä olen alkanut ymmärtää, että niin ei ole käymässä.
Olen opiskellut ensimmäisten korkeakoulututkintoni heti lukion jälkeen, ja työllistyin määräaikaisesti pariinkin kertaan. Ala romahti siinä kohti, ja jatkoa ei herunut. Kouluttauduin uudestaan aivan toiselle alalle, joka alana vaikeampi, mutta lähempänä unelmiani, ja sellainen jota on pidetty tähän asti aivan varmana työllistäjänä. Valmistuin vuosi sitten, ja sen jälkeen olen tehnyt 4 määräaikaiseta pestiä. Kesän alussa lupailtiin, että nyt keväällä olisi vakipaikka tiedossa juuri sieltä, missä olen viimeksi tehnyt töitä. Kunnes - nyt syksyllä tuli ilmoitus että tuo paikka suljetaan kokonaan, vanhat työntekijät sulautetaan toiseen organisaatioon eikä ketään uutta oteta sisään.
Olen taas tyhjän päällä. Ikää on jo päälle 30. Ainoa mahdollisuus työllistyä on lähteä ulkomaille.
Olen yksinäinen. Viimeiset 10 vuotta olen hyppinyt työpaikkojen pillin mukaan, elänyt kuukauden siellä ja toisen täällä, työstänyt projekteja iltaisin ja viikonloppuisin, ja uhrannut oman elämäni. En ole uskaltanut päästää miehiä elämääni koska en ole tiennyt, mihin voin jäädä asumaan.
Ja nyt en tiedä vieläkään. Edessä on ehkä 5 vuotta lisää muuttelua, vieraaseen kaupunkiin totuttelua ja ulkopuolisena olemista.
Haluaisin, että joku olisi kotona ja ilahtuisi siitä, kun näkee minut. Mutta tähän elämäntilanteeseen en voi ottaa edes koiraa. Minä, joka halusin oman perheen.
Kommentit (28)
Jospa sitä miestä yrittäisit etsiä. Raskauskin sitten mahdollinen ja miehen palkka apuna elatuksessa.
Ei kannata antaa työlle liikaa itsestään. Yksikään työnantaja ei ajattele sinun parastasi. Työntekijän ja omistajan edut ovat ikuisessa ja sovittamattomassa ristiriidassa.
Toisaalta otsikkosi ei ole väärässä. Minulla on 2 300 euron säännölliset nettotulot, mutta silti minulla ei ole mielestäni varaa lapseen. Elintaso kärsisi liikaa. Haluan elää huolettomasti ja esimerkiksi ostaa lentoliput, kun tulee sellainen fiilis.
Kunniakansalaisilla on varaa hankkia lapsia tusinan verran, vaikka ei olisi kukaan töissä. Kannattaa kokeilla
Jos ajatellaan keskituloista pariskuntaa, niin kuussa tulee rahaa n. 6000 euroa. Ihmettelen, jos ei sillä lasta pysty elättämään ja ostettua niitä lentolippujakin. Ulkomaille pääsee jo 25:llä eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa työlle liikaa itsestään. Yksikään työnantaja ei ajattele sinun parastasi. Työntekijän ja omistajan edut ovat ikuisessa ja sovittamattomassa ristiriidassa.
Toisaalta otsikkosi ei ole väärässä. Minulla on 2 300 euron säännölliset nettotulot, mutta silti minulla ei ole mielestäni varaa lapseen. Elintaso kärsisi liikaa. Haluan elää huolettomasti ja esimerkiksi ostaa lentoliput, kun tulee sellainen fiilis.
Sulla kyse ei ole siitä ettei ole varaa lapseen vaan siitä että et halua tinkiä elintasosta. Ja elintaso ja laatu muuten kärsii kun lapsen hankit. Et sinä lapsen kanssa voi tuosta vain ottaa lentoja ties mihin ja mennä ja tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan keskituloista pariskuntaa, niin kuussa tulee rahaa n. 6000 euroa. Ihmettelen, jos ei sillä lasta pysty elättämään ja ostettua niitä lentolippujakin. Ulkomaille pääsee jo 25:llä eurolla.
Ei tule kyllä nettona lähellekään tuota summaa.
Todistettavasti lapsen pystyy elättämään myös täysin rahattomana, veronmaksajien avustuksella. Keskituloiselle kyse onkin siitä, minkälaista elintasoa on valmis sietämään.
Linkitä heti 25 euron lentoliput Vietnamiin ensi maaliskuulle. Arvostaisin todella paljon.
Etkö voisi ottaa hyvätuloista miestä?
Silloin oman ansiotasosi epävarmuus ei olisi niin paljon elämää määrittävä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, missä asuu. Monelta paikkakunnalta saa pulittaa yli 25e päästäkseen lähimpään satamaan/lentokentälle/rautatieasemalle.
Hanki minun kanssa lapsia minä elätän. 7 oon jo maksanu aikuisuuteen.
T: hopeakettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla kyse ei ole siitä ettei ole varaa lapseen vaan siitä että et halua tinkiä elintasosta.
Tuo on sama asia. Ihan sama tilanne tuo on kaikilla Suomessa, oli tuloja sitten 20 e tai 20 000 euroa kuussa. Jos minulla olisi varaa lapseen, niin olisi aloittajallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistettavasti lapsen pystyy elättämään myös täysin rahattomana, veronmaksajien avustuksella. Keskituloiselle kyse onkin siitä, minkälaista elintasoa on valmis sietämään.
Linkitä heti 25 euron lentoliput Vietnamiin ensi maaliskuulle. Arvostaisin todella paljon.
Viidensadan lennot näyttää olevan. Eipä tuo normituloisen taloutta hetkauta puoleen eikä toiseen. Käytetään lentolippuihin varmaan kolminkertainen määrä vuodessa ja meillä siis on lapsi.
Nyt en kyllä tajua, miten pätkätyöt estää miehen hankinnan.
Ei minullakaan, onneksi en edes halua. Se vituttaa ettei ole varaa esim matkusteluun. Ainoa juttu mikä aiemmin ahdisti oli että "kuka pitää huolta vanhana" mutta vanhuus on muutenkin niin v-ttumaista aikaa että kerran kuussa, jos siinäkään, käyvät lapset/lapsenlapset ei juuri auta. Kuolemaa ne useimmat vanhukset toivoo seurasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet ei huoli pätkätyöläistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla kyse ei ole siitä ettei ole varaa lapseen vaan siitä että et halua tinkiä elintasosta.
Tuo on sama asia. Ihan sama tilanne tuo on kaikilla Suomessa, oli tuloja sitten 20 e tai 20 000 euroa kuussa. Jos minulla olisi varaa lapseen, niin olisi aloittajallakin.
Ei ole sama asia. Itse elän kuntoutustuella ja mies työrtömyyskorvauksilla mitta meillä on varaa lapseen koska ollaan valmiita tinkimään elintasosta. Jos joku joka tienaa yksin saa enemmän kun meillä kaksin ja sanoo ettei ole varaa niin kyse on ihan omasta itsekkyydestä siitä että haluaa pitää korkean elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viidensadan lennot näyttää olevan. Eipä tuo normituloisen taloutta hetkauta puoleen eikä toiseen. Käytetään lentolippuihin varmaan kolminkertainen määrä vuodessa ja meillä siis on lapsi.
Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan plus ansionmenetykset. En ole niin kovatuloinen, etteikö etteikö tuo vaikuttaisi elintasooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama asia. Itse elän kuntoutustuella ja mies työrtömyyskorvauksilla mitta meillä on varaa lapseen koska ollaan valmiita tinkimään elintasosta. Jos joku joka tienaa yksin saa enemmän kun meillä kaksin ja sanoo ettei ole varaa niin kyse on ihan omasta itsekkyydestä siitä että haluaa pitää korkean elintason.
Väität, ettei ole sama asia, mutta kuitenkin esimerkissäsi kuvailet täysin saman valintatilanteen: onko valmis tinkimään omasta elintasostaan vai ei. Outo kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei..oikeesti?Eikö se ole ihan sama jos sattumalta tapaa sen Oikean niin eihän työssä olo tai työn pituus jne siihen vaikuta?eli rahalla ei ole mitään tekemistä sen suhteen,näin olen ainakin ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei..oikeesti?Eikö se ole ihan sama jos sattumalta tapaa sen Oikean niin eihän työssä olo tai työn pituus jne siihen vaikuta?eli rahalla ei ole mitään tekemistä sen suhteen,näin olen ainakin ymmärtänyt.
Se Oikea on aika usein mieluiten kaunis, rikas ja nuori. Useitakin oikeita löytyisi näillä kriteereillä.
NIINPÄ :( En minäkään halua hankkia köyhyyteen lasta saati useampaa.