Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tästä voisi jättää pois, liikunko liikaa?

Vierailija

Kaverin mielestä kuntoilen liikaa. 2*vko bodypump, 1*pilates, 2*vko salitreenit vuorotellen ylä- ja alakroppa, Näiden lisäksi joku jumppa kerran viikossa miten milloinkin aikatauluun sopii, core tai vastaava. Joskus käyn spinningissä, mutta lähinnä talvella, kesällä mulle riittää arkipyöräily. 1-2 kertaa viikossa uinti, muutaman kerran viikossa lenkillä 5-10 km/kerta, päälle työmatkapyöräilyt, asiointipyöräilyt ja salille yleensä menen pyörällä. En siis laihduta tai mitään, tykkään vaan liikunnasta kovasti ja toisaalta pysyn kunnossa, kun työni on 90 %:sesti paikoillaan istumista koneen ääressä. En edes ehdi käydä kaikessa, missä haluaisin. Luonnollisesti osa menee samoille päiville. Toki harrastan kehonhuoltoa ja käyn venyttelyissä ja vastaavissa kerran pari viikossa myös. Viikossa on aina yksi lepopäivä, jolloin käyn vain rauhallisen kävelylenkin. Onko tämä liikaa ja mitä voisi vähentää? Salitreenit on ainoa, mistä voisin luopua, mutta kroppani vaatii sitäkin. Uidakin haluaisin enemmän, jos ehtisin.

Tehoista voisin sanoa, että teen esim. pumpin aika keskiarvoilla, millä naiset yleensä tekee, osan isommilla ja osan pienemmillä kuin ohjaajat, jos ohjaaja on nainen ja jaksan tehdä sarjat kokonaan ilman omia taukoja. Vatsalihaksissa tuntuu nuo pilatekset ja coret, eli varmaan jotain teen oikein.  Onko vaarassa ylikuntoutuminen? 

Kommentit (11)

Vierailija

Olen terve. Painot kasvoivat alussa, mutta nyt ovat jääneet pitkäksi aikaa paikalleen. Miksi niiden pitäisi kasvaa? En kasvata lihaksia, en laihduta enkä urheile. Liikun vain koska pidän siitä. Terveydestä voisin sanoa, että selkäongelmia ei ole vuosiin, kun aloitin salilla käymään ja sitten löysin samalla nämä ryhmäliikunnat. Hieroja aikoinaan salia suositteli ja tiesi, mistä puhui. Uintia olen harrastanut lapsesta saakka, jos on ollut tilaisuus. 

Vierailija

Ei tuossa liikaa ole siinä tapauksessa, että ilmeisesti et tavoittele kehitystä ja jaksat mukavasti tehdä nuo treenit, koska treenaaminen ei ole nousujohteista ja teet pienehköillä painoilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen terve. Painot kasvoivat alussa, mutta nyt ovat jääneet pitkäksi aikaa paikalleen. Miksi niiden pitäisi kasvaa? En kasvata lihaksia, en laihduta enkä urheile. Liikun vain koska pidän siitä. Terveydestä voisin sanoa, että selkäongelmia ei ole vuosiin, kun aloitin salilla käymään ja sitten löysin samalla nämä ryhmäliikunnat. Hieroja aikoinaan salia suositteli ja tiesi, mistä puhui. Uintia olen harrastanut lapsesta saakka, jos on ollut tilaisuus. 

Sarjapainojen kasvu meinaa yleensä jonkinlaista kehitystä ja sitä, ettei ole älytön ylikunto. Jumppaile rauhassa vaan, jos kerran paikat kestää.

Vierailija

Jos kuukautiset tulevat normaalisti, syke ei heittelehdi, liikunta tuntuu mukavalle yms, niin en näe kyllä mitään syytä mikset jatkaisi samaan malliin. Jos olet aina harrastanut paljon liikuntaa niin ei tuossakaan varmasti silloin liikaa ole. Eri asia, jos joku liikuntaan tottumaton alkaisi yhtäkkiä tekemään noin paljon, sitten kyllä voisi tulla rasitusvammoja tai ylikunto.

Vierailija

Viikossasi siis on

2 bodypump

2 salikertaa

1 pilates

1-2 uintia

muutama 5-10 km lenkki

kävelylenkki

hyötypyöräilyt

Mitä tavoittelet näillä? Ennen pitkää kärsit ylirasituksesta. Lihaksillesi ei jää aikaa palautua edellisestä treenistä, kun jo uutta tulee päälle. minä teksin intensiteeteiltään vaihtelevat viikot (raskas, keskiraskas ja kevyt). Pumpin jättäisin kokonaan ja kävisin 2-3 kertaa viikossa tekemässä kunnollisen treenin. Kierrättäisin aerobisia treenejä, enkä ahtaisi kaikkia samaan viikkoon.

Vierailija

Jos seiskan tulkinta viikko-ohjelmastasi pitää paikkansa, niin kuntosi kehittyisi selvästi paremmin, jos vähentäisi viikoittaiset treenisi puoleen nykyisestä. Toki jos sinulle kunnon kehittyminen ei ole tärkeää, vaan liikut vain liikkumisen ilosta, niin saatat pärjätä nykyiselläkin ohjelmalla. Kannattaa muistaa, että kunto kasvaa nimenomaan levossa. Toki siihen tarvitaan harjoituksen antamaa ärsykettä, mutta jos lepoa ei ole tarpeeksi, ei kuntoaan kehity.

Esimerkiksi 2 bodypumppia ja 2 kuntosalikäyntiä viikossa ei ole järkevää, sillä lihaksille ei jää tarpeeksi palautumisaikaa. Vähentäisikö bodypump-kerrat korkeintaan yhteen viikossa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lähettäisitkö käytety pikkarisi ja vaikkapa peppukuvan niiden kanssa? Analysoin tuoksun perusteella, onko kehosi kunnossa. Lähetän testitulokset sähköpostilla.

Jahaas, tämä nousi taas sopivasti kun tulin tähän itse taas. Olen yli 40-vuotias ja ruma, joten et halua.

Kiitos kommenteista, tässä on juuri sellaisia, mitä olen itsekin pohtinyt. 

Ongelma on siinä, että nautin bodypumpista ja tykkään silti käydä salilla. Sitä ole miettinyt, että pitäisikö jättää siihen, että kävisi vain yhden pumpin ja yhden koko kropan salitreenin viikossa. Voisin pumpissa käydä vaikka enemmän, mutta järki sanoo että ei. Pumpissahan tulee koko kroppa käytyä läpi aika hyvin, mutta salilla teen sitten vähän isommila painoilla lyhyitä sarjoja.

Sen verran ehkä kuitenkin haluan kehittyä, että olen halunnut heikkoja käsivoimiani parantaa ja olen kyllä onnistunutkin siinä. Ehkä pitäisikin tehdä 10 päivän treeniohjelma, niin sitten saisi järkevöitettyä näitä lihaskuntotreenejä paremmin. Ei se niin viikonpäivästä ole kiinni, muuta kuin tuo uintipäivä, sillä sen käyn aina lauantai- ja/tai sunnuntaiaamuisin koska on rauhallisempaa. Kuukautiset on säännölliset ja runsaat, joten kuukautisviikolla jää treenit kävelyyn ja pyöräilyyn ensi päivinä, siinä siis tulee palautuspäiviä itsestään välillä. 

Vierailija

Höpö höpö mitään ylikuntoa. Mulla on samanlainen liikkuminen kuin sinulla, paitsi että bodypumpit on spinningiä ja lisäksi 2h päivässä koiranulkoilutusta. Liikun päivässä 4 tuntia eli työmatkat pyörällä 1h, koiralenkit 2h ja sisäliikunta 1h, vkl tietysti työmatkat jää pois. Näin olen mennyt jo vuodesta toiseen ja hyvässä fyysisessä kunnossa olen :)

Vierailija

Miten te ehditte? Onko teillä pieniä lapsia? T. Kateellinen pikkuvauvan äiti joka ehtii salille 2 krt vk, ratsastamaan 1 krt vk sekä vaunulenkit...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat