Miten käsität jos joku sanoo olevansa uskossa muttei uskovainen?

Vierailija

Millainen hänen ns. uskon tilansa on tuolloin?

Kommentit (13)

Vierailija

Liitän tuon uskossa-uskovainen jotenkin nimenomaan kristinuskoon. Tai ainakin johonkin uskontoon. Enkä muutenkaan näe merkittävää eroa noiden sanontojen välillä.

Hengellisyys/hengellinen ihminen on sitten laajempi käsite ilman kytköstä  uskontoon.  Mutta jos joku sanoo olevansa uskossa, muttei uskovainen, niin oletan hänen uskovan johonkin tiettyyn jumalaan, mutta hiukan omalla tavallaan tuhtautuu ko uskontojärjestelmään ja sen oppikäsityksiin kokonaisuudessaan.

Vierailija

Ajattelen, että joku kuten minä :)

Olen uskossa, siis mulla on oma, henkilökohtainen uskoni Jeesukseen, ja rukoilen säännöllisesti, mutta en ole ikinä yhdestäkään seurakunnasta ns. löytänyt omaa paikkaani - en siis käy sellaisissa, enkä myöskään missään määrin "julista" saati tuputa uskoani muille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen uskossa, siis mulla on oma, henkilökohtainen uskoni Jeesukseen, ja rukoilen säännöllisesti, mutta en ole ikinä yhdestäkään seurakunnasta ns. löytänyt omaa paikkaani - en siis käy sellaisissa, enkä myöskään missään määrin "julista" saati tuputa uskoani muille.

Newsflash, sä oot uskovainen. Ei se uskovaisuus oo mikään synonyymi kirkossa ja seurakunnassa kävijälle, vaan ihmiselle, joka on uskossa. Suomi-suomalainen, usko-uskovainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash, sä oot uskovainen. Ei se uskovaisuus oo mikään synonyymi kirkossa ja seurakunnassa kävijälle, vaan ihmiselle, joka on uskossa. Suomi-suomalainen, usko-uskovainen.

Ok, vaikka sitten niin. :) Jokainenhan käsittää nämä asiat ja termit hiukan omalla tavallaan. Mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin kyllä, luin otsikon aika pikaisesti ja sekoitin ehkä mielessäni sanan uskovainen tässä yhteydessä sanaan uskonnollinen. Ja jos uskovainen = olla uskossa, niin sitten olen sitä oikein mielelläni :)

Vierailija

No mä luulen, että sana uskovainen tuo jollekin mieleen sellaisen nutturapäisen risti kaulassa ja raamattu kädessä kulkevan erittäin ahkeran evankeliojan, julistajan ja todistajan! Missä hän kulkeekin, usko näkyy ja kuuluu. Esim. pubissa/yökerhossa hän käy vain evankelioidakseen rappiolla olevia ihmisiä. 

Luulen siis, että joku uskossa oleva haluaa korostaa tuolla "uskossa muttei uskovainen" että uskoo kyllä, mutta elää tavallista maallista elämää telkkarin katseluineen, ehkäisyineen jne.

??? en tiedä, mutta voisi olettaa näin ??

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat