Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotteko kastaa lapsenne?

Vierailija

Perinteen vai uskon vuoksi? Vai vietättekö nimiäisiä?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

En kasta, en kuulu kirkkoon enkä tahdo aivopestä lastani kirkon piiriin heti hänen syntymästään lähtien.

Vierailija

Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Kumpaakaan lapsista ei ole kastettu eikä tulla tätä kolmattakaan. Varsinaisia nimiäisiä ei olla myöskään vietetty vaan kutsuttu lähipiiri ihan kahville koska nimet ovat olleet julkisia jo ihan syntymästä lähtien.

Vierailija

Olin aika järkyttynyt viime kastetilaisuudessa jossa olin. Vanhoillinen pappi puhui, että jos pientä vauvaa ei kasteta, joutuu tämä helvettiin. Jep, jep. Ei ihan sovi tuollainen puhe minusta ristiäisiin

Vierailija

Kastetaan perinteiden ja uskonnon takia.Herran pelko on viisauden alku..ei kannata ruveta pelleilemään taivaspaikan kustannuksella..;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kastetaan perinteiden ja uskonnon takia.Herran pelko on viisauden alku..ei kannata ruveta pelleilemään taivaspaikan kustannuksella..;)

Toisinsanoen, ei kannata käyttää omia aivojaan

Vierailija

Kaikki viisi on kastettu, perinteiden ja uskon takia.

Kaikki ovat käyneet myös rippikoulun, keskimmäinen lapsi tosin vasta armeijassa.

N45

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa sun lapsen puolesta kun joutuu kärsimään sun hullussa kuolemankultissa :<

Vierailija

Aion, siksi että lapsen olisi sitten aikanaan helpompi itse valita, haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Nimittäin jos ei ole kastettu ja haluaa liittyä kirkkoon, pitää ensin käydä kasteella, ja aikuisella se vaatii myös rippikoulua. Kauhea ruljanssi siis, ja jos vielä on sillä tavoin periaatteellinen kuin minä, voi jo uskontunnustuksen lausuminen tuottaa hankaluuksia. Jos taas on nuo hommat hoidettu jo lapsena, on kirkosta eroaminen yksinkertainen ilmoitusasia jos niin haluaa tehdä. Ja takaisin pääsy yhtä helppoa.

Mutta jos ei esim. halua rippikouluun vaan prometheus-leirille tai ei kumpaankaan, se on sitten ihan oma päätös ja OK. 

Vierailija

Voihan sitä sekä viedä kasteelle että viettää nimiäiset, ei ne toisiaan poissulje. Kaste kun ei ole mikään nimenantotilaisuus, ja toisaalta nimiäiset ei mikään uskonnottomien yksinoikeus. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei itse voi kastaa ellei sitten satu olemaan pappi.

Pappien magia on voimakkaampaa kuin muiden.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aion, siksi että lapsen olisi sitten aikanaan helpompi itse valita, haluaako kuulua kirkkoon vai ei.

Nimittäin jos ei ole kastettu ja haluaa liittyä kirkkoon, pitää ensin käydä kasteella, ja aikuisella se vaatii myös rippikoulua. Kauhea ruljanssi siis, ja jos vielä on sillä tavoin periaatteellinen kuin minä, voi jo uskontunnustuksen lausuminen tuottaa hankaluuksia. Jos taas on nuo hommat hoidettu jo lapsena, on kirkosta eroaminen yksinkertainen ilmoitusasia jos niin haluaa tehdä. Ja takaisin pääsy yhtä helppoa.

Mutta jos ei esim. halua rippikouluun vaan prometheus-leirille tai ei kumpaankaan, se on sitten ihan oma päätös ja OK. 

Vau, kerrankin jollain ihan samat ajatukset!

ja siis perinteen takia kastoimme molemmat lapsemme, emme uskonnon takia. Siihen ei oikeastaan liittynyt minulla mitään uskonnollisia syitä, minusta kirkko on jo perinne Suomessa :)  Ainakin siellä, mistä minä tulen. Eikä kirkkoon kuuluminen ole koskaan tarkoittanut mitään ahdasmielisyyttä milläänlailla. En ymmärrä kirkkoa "pelkääviä" ateisteja. Ymmärrän toki, ettei kaikilla kuitenkaan ole mitään siteitä kirkkoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa sun lapsen puolesta kun joutuu kärsimään sun hullussa kuolemankultissa :<

En ole tuo lainaamasi kirjoittaja, mutta ihmettelenpä vain, miten voit olla etukäteen niin varma, että lapsi joutuu kärsimään vanhempiensa uskonnon takia. Ei kaikkien uskisten lapset sen enempää kärsi kuin muidenkaan.

Onkohan nämä "hullusta kuolemankultista" puhuvat niitä samoja, joiden mielestä lasta ei saa mitenkään aivopestä? Eikö muiden uskonnon nimittäminen hulluksi kuolemankultiksi ole ihan yhtä lailla aivopesua kuin (joidenkin) uskovaisten harjoittama ateistien helvettiin tuomitseminen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat