Kerrostaloasuntoihin jännittäviä pohjaratkaisuja, menneisyyttä, nyt utopiaa?

Vierailija

Osuipa silmään Kruununhaassa myytävänä oleva asunto. Hauska pohja. Kopioin asunnon tänne siksi, koska olisi niin ihanaa, jos nykyisessäkin rakentamisessa olisi tilaa myös kenkälaatikkoratkuista poikkeavalle suunnittelulle. 

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9862596?utm_source=iltasanoma...

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiva jugend-kämppä, mut sit näkyy Merihaka ikkunoista. Mahtaa vituttaa.

Niin kyllä, mutta Kruununhaassa on paljon vastaavia asuntoja. 

Onkohan koskaan tutkittu, miten asuntojen ilme vaikuttaa lapsiin heidän kasvaessaan? Tuntuisi, että aloituksen tyylisessä asunnossa kasvaa erilaisia ihmisiä kuin kenkälaatikkoratkaisuissa ;)

Vierailija

Noissa vanhoissa keskusta-asunnoissa pienet kämpät ovat lähes aina isoista huoneistoista pienemmiksi lohkottuja. Siksi pohjat ovat toisinaan mielenkiintoisia ja jopa outoja.

Uudessa rakentamisessa arvostetaan käytännöllisyyttä ja neliöt käytetään tehokkaasti hyödyksi. Harva ostaisi nykyaikana tuollaisella pohjalla olevan asunnon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva jugend-kämppä, mut sit näkyy Merihaka ikkunoista. Mahtaa vituttaa.

Niin kyllä, mutta Kruununhaassa on paljon vastaavia asuntoja. 

Onkohan koskaan tutkittu, miten asuntojen ilme vaikuttaa lapsiin heidän kasvaessaan? Tuntuisi, että aloituksen tyylisessä asunnossa kasvaa erilaisia ihmisiä kuin kenkälaatikkoratkaisuissa ;)

Kyllä se oman perheen henkinen anti vaikuttaa huomattavasti enemmän.

"Kenkälaatikonkin " voi sisustaa mielenkiintoiseksi.

Olen joskus nuorempana haaveillut asunnosta vanhasta kerrostalossa, mutta vanhemmiten makuni on muuttunut ja arvostan enemmän selkeää arkkitehtuuria.

Valitettavasti halukkaat eivät tule uusista asunnoista löytämään tuollaisia asuntoja, koska nykyrakentamisessa tehokkuus sekä itse rakentamisessa että sen myötä kustannuksissa on se avainsana.

Vierailija

Mä rakastan jännittäviä pohjaratkaisuja ja yleensä mitä sokkeloisempi tai kulmikkaampi, sitä kiinnostavampi mun mielestä :)

Tuossa ainoot kysymyksen aiheet heräsi vaan siinä että kylppäri on tuolla keittiön päässä, sen haluaisin olevan eteisen yhteydessä. No, mulla on itsellänikin tällä hetkellä samalla tavalla mutta ei ole haitannut, tosin asun vaan vuokralla. Omaan en kyseistä ratkaisua ostaisi. Eteisestä ei ollut kuvia ja pohjapiirroksen mukaan näytti aika pieneltä, onkohan tuolla tarpeeksi säilytystilaa. Parven kun vielä saisi tuonne niin vau.

Vierailija

Hyh, ite inhoaisin tollasta. Pelkkää epämäärästä kulmausta toinen toisensa perään ja kamalan sekavan tunnelman tekis semmosen sisustaminen... Syntys vaan yks esteratahelvetti ja siivous vaikeutus ku mitään ei saisi järkevästi seinän viereen.

Vierailija

Voisiko johtua siitä, että tuo talo on paikalla rakennettu eikä elementeistä? Ei nykyisin enää tehdä kerrostaloja niin, että muurataan paikan päällä ja voidaan tehdä vaikka miten pientä piperrystä. Ehei, nyt tehdään isot elementit ja pohjaratkaisut standardimittojen ehdoilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua siitä, että tuo talo on paikalla rakennettu eikä elementeistä? Ei nykyisin enää tehdä kerrostaloja niin, että muurataan paikan päällä ja voidaan tehdä vaikka miten pientä piperrystä. Ehei, nyt tehdään isot elementit ja pohjaratkaisut standardimittojen ehdoilla.

Varmaan on näin. Mutta jotain vaihtelua voisi kait kuitenkin nykyisinkin toteuttaa.

Rintamamiestalot ovat söpöjä ja haluaisin itselleni sellaisen alkuperäisasuisena, mutta käytän nyt niitä tässä rinnastuksessa: Eli rintamiestalon vastine kerrostaloissa on malli, jossa on makuuhuone ja keittiö rinnakkain ja keittiötä vastapäätä on olohuone. WC on eteisen päässä. Olen käynyt varmaan kymmenissä sellaisessa asunnossa ja asunut itsekin. 

Vierailija

Itse taas ajattelen, että en saa neliöitä tehokkaasti käytettyä. Kulutan tavallan turhaan rahaa. Ihan kiva, mutta en osaisi minäkään sisustaa kivan näköisesti ja tehokkaasti. Enkä pitänyt noista ratkaisuista, joita tuossa oli. Ärsyttää myös kaksioksi tituleeraaminen. Mutta jo tuosta näkee, että neliöitä paljon ja riittää periaatteessa vain yhteen kunnolliseen huoneeseen epämääräisten kulmien takia.

Itse ennemmin otan 40 neliöisen kaksion saunalla, jossa neliöt tehokkaassa käytössä, kuin tuon.

Vierailija

En kai mä ole ainoa, jonka mielestä tuo on kiva. Saa jotain persoonallisuutta sisustukseenkin kun standardisohva ei mene standardi nurkkaukseen.

Keskelle keittiötä, ikkunan eteen pyöreä tai soikea pöytä. TV eteisen päätyyn makkarin ovelle ja sohva vastapäätä. Ikkunaerkkeriin joku ihana vierailta kielletty laiskanlinna, Huoneen ehjään nurkkaan iso parvi ja alle työtila.

Tuossa on tungettu sänky ja sohva/tv samaan huoneeseen.... ei toimi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat