Ennakoiva ls-ilmoitus
Huomenta! Olen raskaana 26+4 ja kävin eilen neuvolassa. Minulla on jonkinlaista ahdistusta ajoittain ja siihen liittyvää pakko-oirehdintaa, jonka vuoksi olen muutama vuosi sitten ollut sairaalassa kuukauden. Pelkäsin noihin aikoihin skitsofreniaa sydämeni pohjasta. No nyt eilen käydessäni neuvolassa kerroin tästä ahdistuksesta/pelosta, joka vieläkin nostaa joskus päätänsä ja sain lähetteen neuvolapsykologille. Neuvolassa oltiin luettu sairaskertomukseni sairaala-ajalta ja nyt pelkään kuollakseni, että neuvolasta tehdään ennakoiva ls-ilmoitus. Olen perfektionisti ja ylisuorittaja ja tunnen kovasti syyllisyyttä ahdistuksesta ja pakkoajatuksistani. En koe tarvitsevani sosiaaliviranomaisten apua, sillä minulla on hyvä tukiverkko. Kysymykseni kuuluu siis voiko neuvola tässä tapauksessa tehdä ennakoivan ls-ilmoituksen ja mikäli näin, niin informoitaisiinko minua siitä etukäteen? En saanut tämän asian takia nukuttua kunnolla, mietin vain että entä jos neuvolassa ajatellaan minun olevan täysin kykenemätön äidiksi ja lapsi viedään minulta? Niin ja vielä sen verran, että jos esimerkiksi pelkää hulluutta niin voiko tälläisellä pelolla saada "hulluja" pakkoajatuksia? :(
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että miten he ovat sinun sairauskertomuksesi saaneet käsiinsä ja lukeneet ne? Nostaisin kyllä metelin tuosta asiasta, jos et kerta itse ole mitään lupaa antanut. Eivät ne neuvolassa saa muutoinkaan sinun kaikkia tietojasi ja sairaushistoriaasi käydä koneella niin vain lukemassa..
Sitä itsekin ihmettelin, koska sairaalassa ollessani minulta kysyttiin haluanko tietoni luovutettqvaksi? Vastasin siihen kieltävästi. Sairaalan jälkeen kävin keskustelemassa psykiatrin luona ja hän on nämä kaikki kirjannut omakantaan ilman minun suostumustani. Mitä ihmettä? Onko tää ihan normaalia? Mitään kirjauksia sairaalasta ei siis löydy ja saako noi neuvolan tyypit noin vain lukea mun sairastietoja?
Kaikki tiedot menevät kantaan, voit kuitenkin rajata asian niin etteivät tietyt käynnit ja kirjaukset näy, mutta sitä pitää erikseen pyytää tai itse netissä omakannassa suostumuksen muokkaamalla. Saman sairaanhoitopiirin alueella voi käydä kannasta tietoja lukemassa ilman erillistä suostumusta, jos sinulle on informointi kanta-arkistosta annettu. Toki mitä tahansa ei saa lukea, mutta periaatteessa hoitosuhde potilaaseen periaatteessa riittää. Omakannasta voit myös katsoa itse kuka tietojasi on sieltä lukenut.
Miksi omakammassa ei sitten lukenut mitään tietoa sairaala-ajasta? Ainoastaan psyk. polin kirjaukset?
Omakannassa siis..
Joku joka täällä kirjoitti lasun nimissä ni puhuu täyttä potaskaa! Ärsyttää tollanen mukamas autetaan "tukitoimilla " vaikka niitä ei edes tarjota ! Tiedän useammankin tapauksen jossa on vain lapsi otettu kiireesti huostaan ja ei vieläkään takas saatu ja minkään laista syytä tai perustetta ei irtoa ! Ja kyllä on oikeudessa juostu asian takia ! Mua niin pistää vihaksi toi nyky ajan toiminta sossuilla! Maalaisjärki käteen kiitos ! Ja se että jos pyytää/vaatii perusteluita niin niihin ei osata edes vastata !
Ei tuosta mitenkään automaattisesti ilmoitusta tehdä. Ensisijaisia ovat sosiaalihuollon palvelut eivätkä lastensuojelun palvelut. Kannattaa miettiä millä tavalla vanhemmaksi tuleminen vaikuttaa ja mitkä voimavarasi ovat ja olisiko hyvä käydä keskustelemassa ja miettimässä asioita ennen vauvan syntymää.
Lukitsen ketjun, koska tämä menee nyt etäälle palstan aiheesta. Tällä palstalla voi kysyä neuvoa terveydenhoitajalta.
Miksi omakammassa ei sitten lukenut mitään tietoa sairaala-ajasta? Ainoastaan psyk. polin kirjaukset?