Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennakoiva ls-ilmoitus

Vierailija
16.10.2015 |

Huomenta! Olen raskaana 26+4 ja kävin eilen neuvolassa. Minulla on jonkinlaista ahdistusta ajoittain ja siihen liittyvää pakko-oirehdintaa, jonka vuoksi olen muutama vuosi sitten ollut sairaalassa kuukauden. Pelkäsin noihin aikoihin skitsofreniaa sydämeni pohjasta.  No nyt eilen käydessäni neuvolassa kerroin tästä ahdistuksesta/pelosta, joka vieläkin nostaa joskus päätänsä ja sain lähetteen neuvolapsykologille. Neuvolassa oltiin luettu sairaskertomukseni sairaala-ajalta ja nyt pelkään kuollakseni, että neuvolasta tehdään ennakoiva ls-ilmoitus. Olen perfektionisti ja ylisuorittaja ja tunnen kovasti syyllisyyttä ahdistuksesta ja pakkoajatuksistani. En koe tarvitsevani sosiaaliviranomaisten apua, sillä minulla on hyvä tukiverkko. Kysymykseni kuuluu siis voiko neuvola tässä tapauksessa tehdä ennakoivan ls-ilmoituksen ja mikäli näin, niin informoitaisiinko minua siitä etukäteen? En saanut tämän asian takia nukuttua kunnolla, mietin vain että entä jos neuvolassa ajatellaan minun olevan täysin kykenemätön äidiksi ja lapsi viedään minulta?  Niin ja vielä sen verran, että jos esimerkiksi pelkää hulluutta niin voiko tälläisellä pelolla saada "hulluja" pakkoajatuksia? :(

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että miten he ovat sinun sairauskertomuksesi saaneet käsiinsä ja lukeneet ne? Nostaisin kyllä metelin tuosta asiasta, jos et kerta itse ole mitään lupaa antanut. Eivät ne neuvolassa saa muutoinkaan sinun kaikkia tietojasi ja sairaushistoriaasi käydä koneella niin vain lukemassa..

Sitä itsekin ihmettelin, koska sairaalassa ollessani minulta kysyttiin haluanko tietoni luovutettqvaksi? Vastasin siihen kieltävästi. Sairaalan jälkeen kävin keskustelemassa psykiatrin luona ja hän on nämä kaikki kirjannut omakantaan ilman minun suostumustani. Mitä ihmettä? Onko tää ihan normaalia? Mitään kirjauksia sairaalasta ei siis löydy ja saako noi neuvolan tyypit noin vain lukea mun sairastietoja?

Kukaan ei todennäköisesti ole lukenut psyk.puolen varsinaisia tekstejä, joita on kuukauden sairaalahoidon aikana satoja. Sen sijaann psyk-puolen psykiatri on tehnyt sinusta yhteenvedon hoion loputtua ja tämä näkyy kaikille. Vaikka se ei näkyisi, on sinua hoitanut lääkäri sen todennäköisesti nähnyt ja esim, neuvolalääkärille tällainen tieto on oleellinen. Hän on sen sitten kirjoittanut omaan tekstiinsä.

Niin lapsellista alkaa rääkyä, että terveydenhuollossa tiedot pitäisivät olla salattuja, kun ei asiasta ole tietoa itselläsi. Tiedothan ovat salattuja, mutta se, että sinulla on ollut hoitojakso siellä, se ei ole. Hoida nyt vain itsesi kuntoon. Vastuullinen äiti olisi iloinen saamastaan avusta ja tuesta eikä miettisi kasvojen menetystä.

Vierailija
22/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelussa itse työskentelevänä voin sinulle kertoa, että huolesi on ihan turha. Jos meille ilmoitus tulee, olemme toki velvollisia tarkistamaan tilanne, mikä hoituu varmastikin kertatapaamisella. Ei meille ehdottomasti oteta asiakkuuteen kaikkia, jotka ovat joskus olleet hoidossa tai ovat tällä hetkelläkin :) Heitäkään ei välttämättä oteta, jos äitiys kuitenkin sujuu. Jos tulisitte asiakkuuteen, saisitte hyvän tuen eri palveluiden kautta eikä sinua lapsestasi erotettaisi. Jos sinulla olisi siis pulmia jaksamisen suhteen pienen vauvan kanssa, niin tukitoimia tarjottaisiin, siinä kaikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että miten he ovat sinun sairauskertomuksesi saaneet käsiinsä ja lukeneet ne? Nostaisin kyllä metelin tuosta asiasta, jos et kerta itse ole mitään lupaa antanut. Eivät ne neuvolassa saa muutoinkaan sinun kaikkia tietojasi ja sairaushistoriaasi käydä koneella niin vain lukemassa..

Sitä itsekin ihmettelin, koska sairaalassa ollessani minulta kysyttiin haluanko tietoni luovutettqvaksi? Vastasin siihen kieltävästi. Sairaalan jälkeen kävin keskustelemassa psykiatrin luona ja hän on nämä kaikki kirjannut omakantaan ilman minun suostumustani. Mitä ihmettä? Onko tää ihan normaalia? Mitään kirjauksia sairaalasta ei siis löydy ja saako noi neuvolan tyypit noin vain lukea mun sairastietoja?

Kukaan ei todennäköisesti ole lukenut psyk.puolen varsinaisia tekstejä, joita on kuukauden sairaalahoidon aikana satoja. Sen sijaann psyk-puolen psykiatri on tehnyt sinusta yhteenvedon hoion loputtua ja tämä näkyy kaikille. Vaikka se ei näkyisi, on sinua hoitanut lääkäri sen todennäköisesti nähnyt ja esim, neuvolalääkärille tällainen tieto on oleellinen. Hän on sen sitten kirjoittanut omaan tekstiinsä.

Niin lapsellista alkaa rääkyä, että terveydenhuollossa tiedot pitäisivät olla salattuja, kun ei asiasta ole tietoa itselläsi. Tiedothan ovat salattuja, mutta se, että sinulla on ollut hoitojakso siellä, se ei ole. Hoida nyt vain itsesi kuntoon. Vastuullinen äiti olisi iloinen saamastaan avusta ja tuesta eikä miettisi kasvojen menetystä.

Mietin vain miksi ne sairaalan kirjaukset eivät näy omakanta-palvelussa? Senkö takia, että erikseen kielsin tietojen luovutuksen? Minulla ei ole mitään slattavaa, mietin vain voiko minut tuomita äitinä heti kättelyssä, jos tälläisiä tietoja neuvolassa? Kerroin ahdistuksestani sekä pakkoajatuksista itse heille. -Ap

Vierailija
24/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa itse työskentelevänä voin sinulle kertoa, että huolesi on ihan turha. Jos meille ilmoitus tulee, olemme toki velvollisia tarkistamaan tilanne, mikä hoituu varmastikin kertatapaamisella. Ei meille ehdottomasti oteta asiakkuuteen kaikkia, jotka ovat joskus olleet hoidossa tai ovat tällä hetkelläkin :) Heitäkään ei välttämättä oteta, jos äitiys kuitenkin sujuu. Jos tulisitte asiakkuuteen, saisitte hyvän tuen eri palveluiden kautta eikä sinua lapsestasi erotettaisi. Jos sinulla olisi siis pulmia jaksamisen suhteen pienen vauvan kanssa, niin tukitoimia tarjottaisiin, siinä kaikki. 

Kiitos :) näin mä ajattelinkin, mutta stressaan kaikkia kauhukuvia päässäni! -Ap

Vierailija
25/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko antanut suostumuksesi tiedon siirtoon neuvolahenkilökunnalle? He eivät saa käydä lukemassa omin lupine sinun tietojasi. Ovatko siis tässä toimineet lain puitteissa?

No en todellakaan ole antanut mitään lupia. Mitään kirjauksia ei ees sairaalasta suoraan näy vaan lähinnä mt-toimistolta ja niitäkään en ole pyytänyt kirjattavaksi omakantaan. -Ap

Viranomainen on siis rikkonut lakia kohdallasi. Sinulla on yksityisyydensuoja, niin kuin kaikilla muillakin sosiaali- ja terveyshuollossa. Ota selvää tästä laista ja tee kantelu. Käytä oikeuksiasi. Voisit myös pyytää nähdä kaikki dokumentit, mitä sinusta on kirjoitettu. Myös se on oikeutesi.

Olen sitä mieltä, että suomalaiset ovat tässä suhteessa liian lepsuja, eivätkä tunne lakia ja oikeuksiaan.

Vierailija
26/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, jos tilanteesi nyt on tasainen sekä itsesi että neuvolan näkökulmasta ja olet vain huolistasi/ajatuksistasi puhunut neuvolassa, niin tuskin th pitää tarpeellisena ennakoivan ls-ilmoituksen tekoa, niitä tulisi noilla perusteilla tosi paljon...  Ja vaikka tekisikin, niin se tarkoittaisi yhteydenottoa sosiaalityöntekijältä ja mahdollisten tukitoimien ja palveluiden miettimistä. 

Sen sijaan että stressaisit mahdollisesta ls-ilmoituksesta, selvittelepä itse tai neuvolasta kysellen (ne ei kyllä aina tiedä kaikista palveluista) olisiko kaupungissasi jotain äitiryhmää, jossa voisit vauvan kanssa sitten käydä. Ainakin esim. Tampereella löytyy useitakin äitiryhmiä, eri tahojen pitämiä, sekä avoimia että suljettuja, joista moni äitiydessään epävarma/ylisuorittaja/ekan lapsen vanhempi voi löytää sopivaa vertais- ja ammattitukea itselleen ja vanhemmuuteen.

Vierailija
27/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että neuvola on nähnyt sinun mt-historian? Mitä sitten, jos neuvola tekee lasun? Kukaan (neuvola tässä tapauksessa) ei ilmeisesti tietäisi sinun perfektionismi-ongelmistasi jollet niistä puhuisi? Useimmilla meistä on kaikelaisia roska-ajatuksia stressin, hormonien ja ties mistä syistä, niitä vain ei levitellä jokaiselle vastaantulijalle koska niiden tiedostetaan olevan suhteettomia. Jos todella koet ajatuksesi toimintakykyäsi häiritseviksi, niin niistä tulee ja pitää silloin puhua. Silloin on hyvä, että saat apua vaikka sitten lasun kautta, jos omat paukut ei riitä. Jokaisella on oikeus saada apua ja enemmän on niitä jotka sitä eivät saa kuin niitä, jotka sitä saavat väkisin. Nämä jotka valittavat suureen ääneen lasun tekemistä vääryyksistä ovat menettäneet suhteellisuudentajun aikoja sitten eivätkä näe omassa toiminnassaan mitään väärää.

Vierailija
28/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rauhoitut.

Ja rentoudut.

Ajat itsesi ylikierroksille aivan turhaan. Sinun täytyy päästä tuosta kierteestä eroon ja sallia "riman alituksia" välillä koska teet taatusti parhaasi, ja osaat. Mutta et osaa vielä rentoutua, joten sen taidon tarvitset ehdottomasti jos meinaat äitinä pärjätä ja olla lapsellesi tukena. Voi nimittäin käydä niin ikävästi, että lapsesi alkaa kannatella sinua kun huomaa että et pärjää/ olet epävarma ja pelkäät. Kiertämällä samaa ajatusrataa, tulet varmasti sairaaksi jossain vaiheessa vauva-ajan ja lapsen haasteiden keskellä.

Joten, nyt rauhoitut ja rentoudut.

Vierailija
29/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että neuvola on nähnyt sinun mt-historian? Mitä sitten, jos neuvola tekee lasun? Kukaan (neuvola tässä tapauksessa) ei ilmeisesti tietäisi sinun perfektionismi-ongelmistasi jollet niistä puhuisi? Useimmilla meistä on kaikelaisia roska-ajatuksia stressin, hormonien ja ties mistä syistä, niitä vain ei levitellä jokaiselle vastaantulijalle koska niiden tiedostetaan olevan suhteettomia. Jos todella koet ajatuksesi toimintakykyäsi häiritseviksi, niin niistä tulee ja pitää silloin puhua. Silloin on hyvä, että saat apua vaikka sitten lasun kautta, jos omat paukut ei riitä. Jokaisella on oikeus saada apua ja enemmän on niitä jotka sitä eivät saa kuin niitä, jotka sitä saavat väkisin. Nämä jotka valittavat suureen ääneen lasun tekemistä vääryyksistä ovat menettäneet suhteellisuudentajun aikoja sitten eivätkä näe omassa toiminnassaan mitään väärää.

No kerroin ahdistuksestani ja pakko-oireista ja neuvolatäti sanoi lukeneensa tiedot. En koe ajatuksiani toimintakykyäni rajoittavaksi siinä määrin, että pystyn esimerkiksi normaalisti käymään töissä. Ajatukset eivät tee minua siis toimintkyvyttömäksi.

Vierailija
30/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kävin pikkulapsi psykiatrisella. Ei tehty lasua, eikä perhetyötä ole koskaan tarvittu. Tukivat vain,mutta ota kaikki apu vastaan. Siitä on vain hyötyä. Pärjään vallan mainiosti lapseni kanssa, mutta tiedän mihin soittaa, jos jonain päivänä en pärjäisikään. Polilla myös kuunnellaan ja otetaan asiat vakavammin kuin neuvolassa esim. tilanteet joissa tarvitset lapselle lähetteen allergiatutkimuksiin ym. ei kuitata vain koliikkina niinkuin neuvolassa. Psykiatrinen oli pelastuksemme, mutta ei siksi, etten pärjännyt, vaan siksi kun neuvola ei uskonut allergiaan, vaikka sen heille todistin. Allerginen lapseni ei enää huuda tuntitolkulla saadessaan itselleen sopivaa ruokaa ja allergiapolin asiakkaana saamme parasra mahdollista hoitoa :)
neuvolassa on tädillä usein mt-äideistä käsitys, että he olisivat ylihuolehtivaisia, vaikka lapsen hätä olisi todellinen. Psykiatrian polilta he tulevat kotiin ja näkevät kipua huutavan lapsen. Auttavat asian eteen viemisessä.
tsemppiä ei ne lasta vie, jos huolehdit lapsesi perustarpeista hyvin!

Vierailija
31/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyk. Polin käynnit ovat meiltä siis jo loppuneet ja ne voi lopettaa, jos kokee sen turhaksi. Älä silti epäile pyytää apua.
-33

Vierailija
32/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on olla täysin rehellinen itselleen ja hoitohenkilökunnalle. Kaikkien ykkösprioriteetti on kuitenkin lapsen hyvinvointi, eikö niin? Kuten edellä sanottiin, tuollainen pelko ja hermoilu tarttuu herkästi myös lapseen. On parempi käydä näitä asioita läpi avoimesti ammattilaisten kanssa. On myös äärettömän tärkeää että alat opetella olemaan armollisempi itsellesi. Yksikään äiti ei ole täydellinen.

Vierailija
33/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata neuvolassa avautua kaikista asioista.

Mä olen nauvolassa kyllä avautunut rehellisesti kaikesta. Itselläni on diagnoosi pakko-oireista ja yleistä ahdistuneisuutta. Tapasin odotusaikana psykologia sekä ramppasin sype-keskusteluissa. Synnytyksen jälkeen masensi ja hain aoua uudelleen. Ylimääräisiä neuvolakäyntejä ja tällähetkellä tapaan psykologia viikoittain. Psykiatrinkin olen tavannut. Ei meistä kuitenkaan näiden perusteella ole vielä ilmoitusta tehty. Ja vaikka tehtäisiinkin niin ei huolettaisi, koska loppujen lopuksi meillä on homma hallussa, kun apua saadaan ja oma olokin on parantunut. ...Ehdottomasti kannattaa ottaa kaikki apu vastaan, mitä kokee tarvitsevansa. Ei ainakaan ole lapsen edun mukaista olla puhumatta ongelmista. Avoimuus on aina paras! Itse ainakin koin, että lapsen takia mun täytyy saada mielenterveyteni kuntoon. Ihan sama ottaako oman ylpeyden päälle tai miten leimaavaa noiden psykologien ym. tapaaminen on. 

Vierailija
34/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata neuvolassa avautua kaikista asioista.

Mä olen nauvolassa kyllä avautunut rehellisesti kaikesta. Itselläni on diagnoosi pakko-oireista ja yleistä ahdistuneisuutta. Tapasin odotusaikana psykologia sekä ramppasin sype-keskusteluissa. Synnytyksen jälkeen masensi ja hain aoua uudelleen. Ylimääräisiä neuvolakäyntejä ja tällähetkellä tapaan psykologia viikoittain. Psykiatrinkin olen tavannut. Ei meistä kuitenkaan näiden perusteella ole vielä ilmoitusta tehty. Ja vaikka tehtäisiinkin niin ei huolettaisi, koska loppujen lopuksi meillä on homma hallussa, kun apua saadaan ja oma olokin on parantunut. ...Ehdottomasti kannattaa ottaa kaikki apu vastaan, mitä kokee tarvitsevansa. Ei ainakaan ole lapsen edun mukaista olla puhumatta ongelmista. Avoimuus on aina paras! Itse ainakin koin, että lapsen takia mun täytyy saada mielenterveyteni kuntoon. Ihan sama ottaako oman ylpeyden päälle tai miten leimaavaa noiden psykologien ym. tapaaminen on. 

... Ja jatkan vielä, että olin vuosia ollut kunnossa, mutta raskaus herätti vanhan pakko-oireisen häiriön uuteen kukoistukseensa. Äidiksitulo on melkoista myllerrystä! Tsemppiä ap:lle ja turha murheet pois! Älä pelkää ottaa apua vastaa!

Vierailija
35/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, en kiireessä ehtinyt lukea vastauksia, vaan pelkän aloituksen ja halusin oman kokemukseni perusteella vastata.

Kyllä, he voivat tehdä ja todennäköisesti tekevätkin ennakoivan lasu-ilmoituksen tuosta, ainakin minun lapsesta tehtiin hiukan samoilla mutta lievemmillä syillä mitä ap kerroit. Kuitenkin mulle ilmoitettiin etukäteen neuvolasta että ilmoitus on tehty, minusta se oli reilua, myöhemmin opin, etteivät kaikki tosiaankaan toimi näin. Eli saatat joutua kuulemaan ilmoituksesta vasta kun sossu soittaa.

Mutta. Se toinen pointti. Ilmoitus itsessään ei tarkoita vielä yhtään mitään, saati huostaanottoa! Korkeintaan ja parhaimmassa tilanteessa saatte apua. Jos kaipaat sellaista. Itse olin alkuun sitä mieltä ei tosiaan tarvita mitään apua mutta saatiin perhetyöntekijä joka nyt myöhemmin ajateltuna oli tosi ihana ja korvaamaton apu ja helpotus arkeen!

Voimia ap! Ja ole avoimin mielin sossujen edessä, yleensä ne oikeasti haluaa vaan vilpittömästi auttaa :)

Vierailija
36/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tiedot menevät kantaan, voit kuitenkin rajata asian niin etteivät tietyt käynnit ja kirjaukset näy, mutta sitä pitää erikseen pyytää tai itse netissä omakannassa suostumuksen muokkaamalla. Saman sairaanhoitopiirin alueella voi käydä kannasta tietoja lukemassa ilman erillistä suostumusta, jos sinulle on informointi kanta-arkistosta annettu. Toki mitä tahansa ei saa lukea, mutta periaatteessa hoitosuhde potilaaseen periaatteessa riittää. Omakannasta voit myös katsoa itse kuka tietojasi on sieltä lukenut.

Vierailija
37/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös äiti, jolla mielenterveysongelmataustaa ennen raskautta ja raskauden aikana. Koen saaneeni itselleni ja perheelleni parhaan mahdollisen avun, koska jo odotusaikana puhuin neuvolassa ongelmistani. Neuvolan avulla pääsin terapiaan, joka jatkui lapsen syntymän jälkeenkin ja päättyi kun tulimme terapeutin kanssa siihen tulokseen, että olin päässyt perfektionismini kanssa sille tasolle, ettei se rasita arkeani ja vanhemmuuttani. Koko aikana en lastensuojelupuolelta kuullut pihaustakaan, vaikka avoimesti terapiassa kerroin myös ajoittaisista negatiivisista tunteista vauvaa kohtaan. Eli ota apu vastaan ap, sinä ja perheesi varmasti hyödytte siitä. Ei avun vastaanottaminen ole epäonnistuminen!

Vierailija
38/45 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ennakoiva lastensuojeluilmoitus tehdään, jos ollaan huolissaan syntyvän vauvan hyvinvoinnista. Tämä ei tarkoita huostaanottoa tai pitkäaikaista lastensuojelun asiakkuutta.

Ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tarkoitus on ennaltaehkäistä niitä ongelmia, joita saattaa ilmaantua vauvan synnyttyä. Nämä voivat liittyä esimerkiksi vanhempien jaksamiseen, jos vauva on kovin itkuinen. Ennakoivan lastensuojelutyön tarkoituksena on tukea vanhempia, ei suinkaan rasittaa heitä. Lastensuojelun asiakkuus ei tarkoita, että olisit huono tai riittämätön äitinä!

Yleensä terveydenhoitaja keskustelee äidin kanssa ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ennenkuin sitä laitetaan eteenpäin. Terveydenhoitaja kertoo sinulle syistä, miksi on huolissaan ja mitä apua voisit mahdollisesti saada.

On hienoa, että sinulla on turvaverkkoa, jossa sinulla on luotettavia läheisiä. On tärkeää, että perheellä on olemassa ihmisiä, joiden puoleen voi kääntyä.

Psykiatrian puolen paperit eivät yleensä näy muun terveydenhuollon puolelle. Olen siis hieman hämmentynyt siitä, mistä terveydenhoitajasi on saanut mt-puolen tietosi. 

Vierailija
39/45 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Neuvolan työntekijällä ei ole mitään lupaa lukea ilman sinun suostumustasi mt-asioista, on eri asia jos neuvolan lääkäri niitä lukee, mutta hänelläkin pitää olla lupa, mitä hyötyä on kieltää omien tietojen katsominen jos utelias terkka niitä lueskelee. Minun tietojani luki juurikin tällainen terkkari ja hän sai muistutuksen ja ja huomauksen toiminnastaan esimieheltä joten älkääpä tietämättömät luulko, että se on itsestään selvyys ja kuten joku aiemmin kirjoitti niin kylä nämä tädit tekee niitä ls-ilmoja, josta tulee lisää stressiä raskausajalle, mieti mitä kerrot neuvolassa. Käy vaikka yksityisellä psykan hoitajallla, he eivät saa antaa tietojasi julkiselle puolelle.

En pidä terveydenhoitajien ammattitaitoa muutenkaan kovin korkeatasoisena kun seuraa heidän touhujaan vaikkapa tarkastuksissa.

Mia Terveydenhoitaja kirjoitti:

Hei,

ennakoiva lastensuojeluilmoitus tehdään, jos ollaan huolissaan syntyvän vauvan hyvinvoinnista. Tämä ei tarkoita huostaanottoa tai pitkäaikaista lastensuojelun asiakkuutta.

Ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tarkoitus on ennaltaehkäistä niitä ongelmia, joita saattaa ilmaantua vauvan synnyttyä. Nämä voivat liittyä esimerkiksi vanhempien jaksamiseen, jos vauva on kovin itkuinen. Ennakoivan lastensuojelutyön tarkoituksena on tukea vanhempia, ei suinkaan rasittaa heitä. Lastensuojelun asiakkuus ei tarkoita, että olisit huono tai riittämätön äitinä!

Yleensä terveydenhoitaja keskustelee äidin kanssa ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ennenkuin sitä laitetaan eteenpäin. Terveydenhoitaja kertoo sinulle syistä, miksi on huolissaan ja mitä apua voisit mahdollisesti saada.

On hienoa, että sinulla on turvaverkkoa, jossa sinulla on luotettavia läheisiä. On tärkeää, että perheellä on olemassa ihmisiä, joiden puoleen voi kääntyä.

Psykiatrian puolen paperit eivät yleensä näy muun terveydenhuollon puolelle. Olen siis hieman hämmentynyt siitä, mistä terveydenhoitajasi on saanut mt-puolen tietosi. 

Vierailija
40/45 |
17.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstin luettuani huomaan ja toivon, että tekevät ilmoituksen JA SELVÄSTI AIHETTA ON!

Ketju on lukittu.