Ennakoiva ls-ilmoitus

Vierailija

Huomenta! Olen raskaana 26+4 ja kävin eilen neuvolassa. Minulla on jonkinlaista ahdistusta ajoittain ja siihen liittyvää pakko-oirehdintaa, jonka vuoksi olen muutama vuosi sitten ollut sairaalassa kuukauden. Pelkäsin noihin aikoihin skitsofreniaa sydämeni pohjasta.  No nyt eilen käydessäni neuvolassa kerroin tästä ahdistuksesta/pelosta, joka vieläkin nostaa joskus päätänsä ja sain lähetteen neuvolapsykologille. Neuvolassa oltiin luettu sairaskertomukseni sairaala-ajalta ja nyt pelkään kuollakseni, että neuvolasta tehdään ennakoiva ls-ilmoitus. Olen perfektionisti ja ylisuorittaja ja tunnen kovasti syyllisyyttä ahdistuksesta ja pakkoajatuksistani. En koe tarvitsevani sosiaaliviranomaisten apua, sillä minulla on hyvä tukiverkko. Kysymykseni kuuluu siis voiko neuvola tässä tapauksessa tehdä ennakoivan ls-ilmoituksen ja mikäli näin, niin informoitaisiinko minua siitä etukäteen? En saanut tämän asian takia nukuttua kunnolla, mietin vain että entä jos neuvolassa ajatellaan minun olevan täysin kykenemätön äidiksi ja lapsi viedään minulta?  Niin ja vielä sen verran, että jos esimerkiksi pelkää hulluutta niin voiko tälläisellä pelolla saada "hulluja" pakkoajatuksia? :(

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata neuvolassa avautua kaikista asioista.

No he olivat kuitenkin lukeneet sairaskertomukseni ja ajattelin, että haluan olla rehellinen asiasta. Nyt vain mietin tätä ls-asiaa, koska en koe olevani sosiaaliviranomaidten avun tarpeessa. Tunnen itseni lähinnä epäonnistuneeksi, jos kodissamme alka lapsen syntymän jälkeen käymään sossuja. -Av

Vierailija

Neuvolassa kerrotaan aina, jos aikovat tehdä ls-ilmoituksen. Ei kukaan tule yllättäen soittamaan ovikelloa ja viemään lasta pois.

Enemmän minua huolettaa oma jaksamisesi äitinä. Kerrot olevasi perfektionisti ja ylisuorittaja. Jokainen pienen lapsen äiti tuntee jossain vaiheessa epäonnistumista ja turhautumista omaan kykenemättömyyteensä. Osaatko ottaa nämä tunteet haltuun? Onko sinulla vielä hoitokontaktia mt-puolelle?

Vierailija

Vastaus ap:n kysymykseen, on, että kyllä ne voivat tehdä ennakoivan lastensuojeluilmoituksen, mutta jatkokysymys kuulee, että no mitä sitten? Ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta EI seuraa huostaanottoa tai "lapsen viemiestä". Sossujen käynti kotona ei ole merkki epäonnistumisesta, vaan siitä, että onnistuminen halutaan varmistaa. Se, että ap kuvittelee muuta taas kertoo vain ja ainoastaan ap:n heikkouksista - ja perfektionismi ON heikkous, vaikka siitä kärsivät lähes aina itse kuvittelevatkin toisin. (Sanon, koska olen joskus kuulunut joukkoon. Perfektionismi ei oikeasti johda täydelliseen suoritukseen, vaan epäonlennaisuuksien kanssa nysväämiseen ja sitä kautta epäonnistumiseen).

Relaa, ja keskity olennaiseen: lapseen sen sijasta että miettisit sosiaaliviranomaisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa kerrotaan aina, jos aikovat tehdä ls-ilmoituksen. Ei kukaan tule yllättäen soittamaan ovikelloa ja viemään lasta pois.

Enemmän minua huolettaa oma jaksamisesi äitinä. Kerrot olevasi perfektionisti ja ylisuorittaja. Jokainen pienen lapsen äiti tuntee jossain vaiheessa epäonnistumista ja turhautumista omaan kykenemättömyyteensä. Osaatko ottaa nämä tunteet haltuun? Onko sinulla vielä hoitokontaktia mt-puolelle?

Pääsääntöisesti jaksan hyvin, mutta stressaavina ajanjaksoina ahdistun helposti. Minulla on kuitenkin läheinen ja hyvä tukiverkosto, johon kuuluu perheeni ja ystäväni. Uskon, että pärjään äitinä. Sitä ovat sanoneet myös läheiseni. :) Hoitokontaktia mt-puolelle ei enää ole..
-Av

Martta

Olitko antanut suostumuksesi tiedon siirtoon neuvolahenkilökunnalle? He eivät saa käydä lukemassa omin lupine sinun tietojasi. Ovatko siis tässä toimineet lain puitteissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti jaksan hyvin, mutta stressaavina ajanjaksoina ahdistun helposti. Minulla on kuitenkin läheinen ja hyvä tukiverkosto, johon kuuluu perheeni ja ystäväni. Uskon, että pärjään äitinä. Sitä ovat sanoneet myös läheiseni. :) Hoitokontaktia mt-puolelle ei enää ole..
-Av

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olitko antanut suostumuksesi tiedon siirtoon neuvolahenkilökunnalle? He eivät saa käydä lukemassa omin lupine sinun tietojasi. Ovatko siis tässä toimineet lain puitteissa?

No en todellakaan ole antanut mitään lupia. Mitään kirjauksia ei ees sairaalasta suoraan näy vaan lähinnä mt-toimistolta ja niitäkään en ole pyytänyt kirjattavaksi omakantaan. -Ap

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat