Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhainkodin työntekijät vain kahvilla

Vierailija

Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta? Aamulla tehtiin hetki töitä, vaihdettiin vaipat yms. Hoitotoimenpiteitä, kahvi annettiin, ruokailussa autettiin mut muuten vain kahvilla koko päivän, kaikki hoitajat. Ei mennä katsomaan edes kun hälytyskello soi. Pissavaivaiset istuu koko päivän vessassa jne. Tällainen kokemus dementiaosastolta. Onko muissa noin kamalaa?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Mulla ihan päinvastaiset kokemukset eli ei yleensä ehdi edes taukoa pitää. Moni päivä mennyt niin, että päivän ainoa hetki sille kahvikupposelle on vasta klo 13 jälkeen, kun vanhukset ovat päivälevolla ja keittiö on siistitty kuntoon. 

Tuolloin on vähän aikaa lopultakin istua ja lepuuttaa jalkoja. Ihmettelen kyllä, jos jossain on aikaa istuskella kahvilla pitkään. Meillä ainakin on harvassa ne päivät, jolloin istumaan ehtii.

Vierailija

On. Vessa oli lappu "olemme raportilla klo xx.oo-yy.30" eli yhteensä 1 1/2 tuntia, ja potilaita vain 12! Kun joku erehtyi koputtamaan ovelle siihen aikaan vaikkapa siksi, kun joku vanhus oli kaatunut tai pudonnut tuolilta, vastaus oli tyly "meitä ei saa häiritä".

Terveisiä teille, jotka tunnistatte. Samassa paikassa oli myös kerran 7 henkeä samaan aikaa töissä vuoronvaihdon aikaan, mutta yksikään ei ehtinyt ulkoiluttamaan ketään, vai istumaan vieressä.

Kun ihmettelin sitä, että eihän ulkoiluttamiseen sen enempää aikaa kulu kuin yhden levottoman dementikon vieressä istumiseen, selitys oli se, että "harjoittelija ei voi viedä ulos". Se vastuu ja vakuutukset ...

Tiedän kyllä, että toisenlaisiakin paikkoja on. Esimerkiksi laitos, jossa koko LAITOKSEN raportissa menee noin 1/2 tuntia eli kolmannes edellä mainitusta, vaikka potilaita on kolminkertainen määrä. Työtä myös tehdään kaiken aikaa ja hoitajat saavat enemmän kukkia omaisilta kuin haukkuja.

Tämä todistaa sen, että laatu on tärkeämpi kuin määrä tässä henkilökunta-asiassakin. Kaksi hyvää ja motivoitunutta hoitajaa  saa aikaan enemmän kuin kuusi keskenään juoruavaa.

Vierailija

Korjaus edelliseen: Ovessa , siis kanslian ovessa oli lappu ...

Vierailija kirjoitti:

On. Vessa oli lappu "olemme raportilla klo xx.oo-yy.30" eli yhteensä 1 1/2 tuntia, ja potilaita vain 12!

Vierailija

Porvoossa varmaan näin. Et ole hoitaja kun puhut VANHAINKODISTA - sellaisia kun ei Suomessa ole. On palveluasumista ja tehostettua palveluasumista sekä vuodeosastoja. Kun itse olin tehostetussa palveluasumisessa niin asukkaita oli 15, aamutoimet aloitettiin klo 7, klo 10 oli hoitajien pissatauko, sitten painettiin täysillä klo 14 asti ja sitten oli meidän lakisääteinen omalla ajalla pidettävä ruokatauko... Sen jälkeen raporttia vähän ja kotiin. Oli koitua kuolemaksi, vaihdoin työpistettä. Olen ollut kahden eri maakunnan alueella töissä ja useissa eri kunnissa ja missään hoitajilla ei ole ollut kahvitteluaikaa tehostetussa palveluasumisessa.

Vierailija

Eroja on vanhainkotien välillä. Yhdessä paikassa käännettiin ja kuiviteltiin vanhukset parin tunnin välein, vaatteet aina puhtaat ja hiukset kammattuina, ei haissut pissa ja ilmapiiri levollinen. Hoitajat eivät juorunneet toisistaan tai puhuneet ala-arvoisesti hoidettavista tai omaisista. Kukaan ei käynyt tupakalla työaikana ja tauot pidettiin porrastestusti ja sovitun ajan mukaan (20 min sekä 10 min).

Toisessa paikassa jatkuva narina henkilökunnalla työn raskaudesta, vaikka huoneissa kierretään harvemmin ja kahvi-ja tupakkataukoja näköjään pidetään oman mielen mukaan. Moni hoitaja lukee työajalla lehtiä tai jatkaa taukojaan kolminkertaisen ajan, juoruilu on vaan niin mukavaa. Vanhukset usein nuhruisissa vaatteissa, hiukset ylipitkät, kynnet leikkaamatta ja omaisia moititaan. Työkavereita parjataan myös opiskelijoitten kuullen. Jos työ kyllästyttää noin paljon tai ei enää ole voimavaroja siihen tai ajattele, miksi sinne tulee, olisi aika miettiä työpaikan vaihtoa. Hoitoalalla se onnistuu kyllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa varmaan näin. Et ole hoitaja kun puhut VANHAINKODISTA - sellaisia kun ei Suomessa ole. On palveluasumista ja tehostettua palveluasumista sekä vuodeosastoja. Kun itse olin tehostetussa palveluasumisessa niin asukkaita oli 15, aamutoimet aloitettiin klo 7, klo 10 oli hoitajien pissatauko, sitten painettiin täysillä klo 14 asti ja sitten oli meidän lakisääteinen omalla ajalla pidettävä ruokatauko... Sen jälkeen raporttia vähän ja kotiin. Oli koitua kuolemaksi, vaihdoin työpistettä. Olen ollut kahden eri maakunnan alueella töissä ja useissa eri kunnissa ja missään hoitajilla ei ole ollut kahvitteluaikaa tehostetussa palveluasumisessa.

Vanhainkoteja on edelleen Suomessa, tosin vähitellen muuttuvat palveluasumiseksi, kuten täälläkin yksikkö kerrallaan. Oma kustannuspaikkani on edelleen xxxxx vanhainkoti.

Vierailija

Isoäitini asui vanhainkodissa, tai palvelutalossa, mikä se oikea nimiitys nyt onkaan... Viimeiset 10 vuottaan.

Omaiset kävivät päivittäin katsomassa. Sukumme ei ole suuri, mutta kaikki asuivat lähistöllä. Muori kaipasi jo 24/7 hoivaa, joten pääsi pienen tappelun jälkeen 92 - vuotiaana hoitokotiin.

kun usean vuoden ajan päivittäin vieraili talossa, voi sanoa olevansa melko hyvin kärryillä mitä siellä tapahtuu henkilökunnan toimesta.

Kyllä henkilökunta tosiaan kahvitteli, eikä heitä saanut häiritä. Monesti jos etsin jotain, esim tyhjää vesilasia, sai kaivaa kivet ja kannot, ennenkuin löytyi hoitaja.

Onneksi isoäidilläni oli lapsensa perheineen, jotka eivät hylänneet häntä hoitokotiin, vaan hän sai olla lastensa kanssa tekemisissä päivittäin loppuun saakka. Ei hoitohenkilökunta ikinä korvaa tätä. He jakavat vain lääkkeet ja korjaavat pöydän ruuan jälkeen. Ei heistä ole vanhuksille ihmissuhteiksi. Harmittavan moni on tämän unohtanut.

Vierailija

oma isäni palvelukodissa. Ihmettelen työnjakoa. Osaston ainoa sairaanhoitaja viipottaa hiki otsalla paikasta toiseen lähi/perushoitajien istuskellessa ilman mitään kiirettä mihinkään. Säälittää se sh, olisi joskus kiva kahvitella ja jutella hänen kanssaan ihan exyempore nyt jos haluaa enemmän jutella on melkein varattava aika.

Vierailija

Onhan näitä. Äitini oli soittanut kelloa ja pyytänyt päästä vessaan. Vastaus oli että hetken kuluttua ja naurua päälle.

Odotteli ja odotteli kunnes oli kakka ( ripuli ) tullut vaippaan. Odotti 12 h ja arvaatkapa missä kunnossa iho oli sen jälkeen.

Suurin osa hoitajista taitaa olla sadisteja paskoja. Istutaan vaan ja kahvitellaan. Mistähän nekin sen palkkansa saavat.

Vierailija

Ei ole tullut vastaan tuollaista paikkaa. Eihän DEMENTIAosastoja ole ollut vuosikymmeneen. Ne ovat olleet jo todella kauan nimeltään muistisairaiden ryhmäkoteja. Kun valmistuin v. 2000, olin vielä hetken dementiakodissa. Ja ei siellä kahviteltu koskaan. Henkilöstöllä ei edes ollut kahvitilaa! Oli pieni toimisto, jossa kirjattiin ja pidettiin raportti. Kahvit ja ruuat piti syödä ihan siinä asukkaiden keskellä. Oma pukuhuone oli kellarissa, ja siellä pikkuruinen vessa.

Vierailija

On minullekin omainen tullut päin naamaa huutamaan, että istutaan kansliassa perseet hiessä kahvilla ja jätetään mummot hoitamatta. Meitä oli silloin vuorossa kolme. Minä yritin tunnin saada puhelimella kiinni lääkäriä, kun eräällä asukkaalla raju virtsatieinfektio ja kuumetta. Lääkäri voi ainoastaan kirjoittaa antibiootit ja vikkeliä muistisairaita harvoin lähetetään ambulanssilla sairaalaan karkaamaan, jos tila ei ehdottomasti lääkärin mielestä vaadi. Sairaanhoitaja vieressä jakoi lääkkeitä siellä kansliassa. Eli käytännössä silloin yksi Hoitsu oli yksin 12 asukkaan kanssa, ja hänkin varmaan osan ajasta huoneissa vessattamassa ja hoitotoimissa. Omaiset harvoin näkee, mikä se tilanne en. Eikä kenellekään edes kerrota, että olen tässä tunnin yrittänyt saada lääkäriä kiinni, kun yhdellä on vakava vti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On minullekin omainen tullut päin naamaa huutamaan, että istutaan kansliassa perseet hiessä kahvilla ja jätetään mummot hoitamatta. Meitä oli silloin vuorossa kolme. Minä yritin tunnin saada puhelimella kiinni lääkäriä, kun eräällä asukkaalla raju virtsatieinfektio ja kuumetta. Lääkäri voi ainoastaan kirjoittaa antibiootit ja vikkeliä muistisairaita harvoin lähetetään ambulanssilla sairaalaan karkaamaan, jos tila ei ehdottomasti lääkärin mielestä vaadi. Sairaanhoitaja vieressä jakoi lääkkeitä siellä kansliassa. Eli käytännössä silloin yksi Hoitsu oli yksin 12 asukkaan kanssa, ja hänkin varmaan osan ajasta huoneissa vessattamassa ja hoitotoimissa. Omaiset harvoin näkee, mikä se tilanne en. Eikä kenellekään edes kerrota, että olen tässä tunnin yrittänyt saada lääkäriä kiinni, kun yhdellä on vakava vti.

Tämä tieto ei yhtään lohduta sitä ripuleissaan makaavaa vanhusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset usein nuhruisissa vaatteissa, hiukset ylipitkät, kynnet leikkaamatta ja omaisia moititaan.  

Omaiset huolehtii vaateostokset, hiusten leikkaukset (kampaaja käy leikkaamassa). Ainakin täällä paikallisessa.

Eräs omainen ei halua ostaa äidilleen edes rintaliivejä, yhdet rikkinäiset mummulla on. Ja haluaa ne aina ylleen.

Jos omaiset ei ole luvanneet käyttää kampaamopalveluita, niin minkäs teet. Voihan niitä tietty taloussaksilla hoitajat leikellä, mutta taitaisi tulla meteliä siitäkin. Kynnet leikataan saunapäivänä.

En tiedä miksi jotkut omaiset pihtaa vanhusten hyvinvoinnissa, tietysti siinä kuluu perintörahat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat