Miksihän sairaalassa myös pappi, puheterapeutti ja sosiaalityöntekijä käyttävät lääkärintakkia?

Vierailija

Voi olla jotain muitakin ammattiryhmiä, en nyt muista. Mutta ihan sellaiset pitkät lääkärintakit heillä on, miksihän..?

Olen siis itsekin sairaalassa töissä mutta en ole kehdannut keneltäkään kysyä ;)

Kommentit (13)

Vierailija

Niin kuka sitte tietää. Suojaksi? Henkilökunnan erottumiseksi?

Itse olen kriisipsykologi, ja käyn sairaalan osastoilla. En vielä käytä takkia, mutta on se kyllä mielessä käynyt, että suojavaate olisi mukava, ettei tarvi omissa vaatteissaan kulkea milloin missäkin osastolla.

Vierailija

Se takki on työvaate, ei yksinomaan lääkäreille tarkoitettu. Kun tekee työtä, jossa ei mennä potilaiden iholle, riittää pelkkä takki. Sihteereillä on sairaalassa työasuna pelkkä liivi omien vaatteiden päällä. Logiikallasi esim. leikkaussalissa työskentelevät lääkärit pukeutuvat hoitajien työasuun. :)

Vierailija

Osoittaa, että on työntekijän asemassa eikä kuka tahansa vierailija, muttei kuitenkaan ole varsinainen suojapuku, versus esim. hoitajien työasut. 

Vierailija

Jos ne työskentelee sellaisessa paikassa, jossa tarvitsee suojatakkia? Sossut ja psykiatrit ei useinkaan käytä valkoista takkia. Toisaalta sh-opiskelijanakin joutui vetämään pitkän, valkoisen takin päälle, kun lähti leikkurista muualle sairaalaan. Syynä oli suojautuminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos ne työskentelee sellaisessa paikassa, jossa tarvitsee suojatakkia? Sossut ja psykiatrit ei useinkaan käytä valkoista takkia. Toisaalta sh-opiskelijanakin joutui vetämään pitkän, valkoisen takin päälle, kun lähti leikkurista muualle sairaalaan. Syynä oli suojautuminen.

Sossut ja psykiatrit psykiatrian puolella siis...

Vierailija

Osoittaa ilmeisestiakateemisuutta? Harvemmin olen kyllä sairaalassa törmännyt noihin takkeihin muutoin kuin lääkäreillä ja farmaseuteilla.

Meidän osastollamme on yksi ylimääräinen lääkärintakki. Sitä käytetään yleensä öisin, kun esitetään jollekin potilaalle lääkäriä, jotta olisi hiljaa eikä herättäisi koko osastoa.

t. lähihoitaja

Vierailija

Lääkärintakki on monissa paikoissa akateemisten ammattiryhmien tunnusmerkki kliinisessä työssä. Tyypillisesti sitä käyttävät siis esim. lääkärit ja sairaalafyysikot.

Harvemmin kuitenkaan esim. psykologit pitävät pitkähihaista valkotakkia, ellei työssä sitten erityisesti ole infektioriskiä ym.

Sairaanhoitajille pitkähihainen valkotakki ei selvästi kuulu. Olen joskus nähnyt terveydenhoitajan (amk) pitkähihaisessa valkotakissa ja se on kyllä selvä moka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti "akateemiset" ammattiryhmät pitää lääkärintakkia. Joissain paikoissa on kyllä toinen tapa. 

Tietämättömät alapeukuttaa. Asia on juurikin näin. Ja tietysti siksi pidetään työvaatteita, että näytetään henkilökunnalta ja työvaatteet myös suojaavat. Mutta perinteisesti juuri akateemiset ammattiryhmät pitävät sitä pitkää takkia. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat