Onkohan minulla BED?

huolestunut

Nyt on tämä syöminen riistäytynyt pahasti käsistä. Tämä alkoi pari viikkoa sitten. Olen alkanut syömään joka päivä herkkuja ihan hirveät määrät. Päivääkään ei ole mennyt ilman herkkuja, ja normaalia kotiruokaa en osaa edes enää syödä. Olen käynyt tälläkin viikolla kolmena peräkkäisenä päivänä pizzalla, vaikka lupasin itselleni ensimmäisellä kerralla että enää en mene. Eilen lintsasin koulusta ja kävin hakemassa kaupasta jäätelöpurkin, menin syömään sen autooni salaa. 1200 kaloria yhdeltä istumalta.

Joka kerta kun ahmin, on todella huono olo ja maha kipeä. Joskus yritän oksentaa, mutta en onnistu siinä. Hävettää kertoa, mutta olen tehnyt äänitteitä ahmimisen jälkeen, joissa kiellän itseäni syömästä. Kuuntelen niitä ennen kuin olen aloittamassa taas ahmimista tai suunnittelen sitä, mutta ne eivät ole auttaneet mitään. Olen huomannut, että valehtelen jatkuvasti syömisistäni ja koulusta tulee lintsattua paljon tämän takia. Tänäänkin kieltäydyin viettämästä kaverin kanssa aikaa, koska menin muka lenkille. Todellisuudessa menin taas pizzalle. Minua pelottaa, mitä minulle on tapahtumassa. Olen niin nuorikin vielä. Epäilen että sairastan BED:iä, mutten ole varma. Mitä mieltä te olette? Mistä voisin saada apua?

Kommentit (8)

Vierailija

Jos vasta pari viikkoa tuota on ollut, niin voi liittyä tämänhetken elämäntilanteeseen eikä välttämättä ole varsinainen BED. Onko ollut huolia, stressiä, ahdistusta, unettomuutta? Oletko yrittänyt laihduttaa? Tuollaiset asiat usein laukaisee ahmimiskäytöstä sellaisillakin, joilla ei varsinaisat syömishäiriö-sairautta ole. 

Itselläni on kyllä diagnosoitu BED, joka on puhjennut vasta yli kolmekymppisenä rajun dieetin seurauksena. paska vaiva siitä, että apua ei käytännössä ole. Kyllä sitä voi käydä terapiassa lässyttämässä ja ravitsemusterapeutilla kuuntelemassa saarnaa siitä että kunhan syöt tarpeeksi kunnon ruokaa niin ei ahmituta, mutta ei se minua ainakaan mitään ole auttanut. Nykyisin olen päätynyt tasapainoon niin, että ahmin kyllä välillä, mutta sitten vastapainoksi paastoan, niin ettei paino nouse.

Vierailija

Minua on vaivannut sama asia jo monta kuukautta. Syön paljon herkkuja ja kulutan niihin todella paljon rahaa. Olen lihonut todella paljon ja olen ylipainoinen. Mielessäni on käynyt että voisiko kyseessä olla BED, mutta en ole varma. En tiedä miten voisin päästä tästä eroon. Olen yrittänyt lopettaa herkkujen oston ja syönnin, mutta tämä "herkkulakko" ei ole kestänyt kuin yhden tai kaksi päivää. Mielessäni on alkanut pyöriä itsetuhoisia ajatuksia, koska olen lihavampi kuin muut, enkä kykene laihduttamaan. Katselen aina laihoja ihmisiä ja ihailen heitä, samalla toivoen että olisin joskus itsekin hoikka. En jaksa tätä enää.. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Paljonko painat?

Itselläni diagnosoitu BED

En tiedä onko sillä niin väliä, mutta muutaman kilon ylipainoinen olen..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos vasta pari viikkoa tuota on ollut, niin voi liittyä tämänhetken elämäntilanteeseen eikä välttämättä ole varsinainen BED. Onko ollut huolia, stressiä, ahdistusta, unettomuutta? Oletko yrittänyt laihduttaa? Tuollaiset asiat usein laukaisee ahmimiskäytöstä sellaisillakin, joilla ei varsinaisat syömishäiriö-sairautta ole. 

Itselläni on kyllä diagnosoitu BED, joka on puhjennut vasta yli kolmekymppisenä rajun dieetin seurauksena. paska vaiva siitä, että apua ei käytännössä ole. Kyllä sitä voi käydä terapiassa lässyttämässä ja ravitsemusterapeutilla kuuntelemassa saarnaa siitä että kunhan syöt tarpeeksi kunnon ruokaa niin ei ahmituta, mutta ei se minua ainakaan mitään ole auttanut. Nykyisin olen päätynyt tasapainoon niin, että ahmin kyllä välillä, mutta sitten vastapainoksi paastoan, niin ettei paino nouse.

No olen ollut dieetillä ennen tätä parin kuukauden ajan ja muutaman kilon onnistuin pudottamaankin. Laihtuminen kuitenkin hidastui ja kiloja ei enää tahtonut lähteä millään. Se tietenkin turhautti ja ehkä vähän stressasikin. Voisikohan johtua siitä? Laihduttaessani olin kuitenkin onnellisempi ja oli mukava syödä terveellisesti. Pelottaa että tämän ahmimisen takia kaikki kilot tulevat tuplana takaisin, kaksi kiloa jo tullut takaisin tämän takia.. En olisi uskonut että näin tapahtuu, olin jo ihan varma että jouluun mennessä olen tavoitepainossa ja normaalipainoinen. En pysty lopettamaan tätä ja en jaksaisi enää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olen ollut dieetillä ennen tätä parin kuukauden ajan ja muutaman kilon onnistuin pudottamaankin. Laihtuminen kuitenkin hidastui ja kiloja ei enää tahtonut lähteä millään. Se tietenkin turhautti ja ehkä vähän stressasikin. Voisikohan johtua siitä? Laihduttaessani olin kuitenkin onnellisempi ja oli mukava syödä terveellisesti. Pelottaa että tämän ahmimisen takia kaikki kilot tulevat tuplana takaisin, kaksi kiloa jo tullut takaisin tämän takia.. En olisi uskonut että näin tapahtuu, olin jo ihan varma että jouluun mennessä olen tavoitepainossa ja normaalipainoinen. En pysty lopettamaan tätä ja en jaksaisi enää.

Valitettavasti on erittäin tavallista että dieettien seurauksena puhkeaa ahmimiskäytös. Sitä suurempi todennäköisyys siihen on, mitä tiukempi dieetti ja nopeampi painonpudotus. Elimistö ei pysty käsittämään sitä, että sinä tietoisesti laihdutat, vaan sille miinuskaloreilla olo on hätätilanne, nälänhätä. Se alkaa oikein huutaa äkkiä lisää ruokaa, ja sitten kun sitä alkaa syödä, se pistää syömään oikein kunnolla, koska uusi nälänhätä voi olla nurkan takana, tarvii vararavintoa kerätä! 

Jos et ole laihdutellut ja lihonut takaisin vielä monia kertoja, sinulla on toivoa että saat vielä ahmimiskäytöksen kuriin ihan sillä, kun et enää yritä laihduttaa vaan hyväksyt nyt sen, että jonkin aikaa kroppasi vaatii ruokaa liikaa, kunnes alkaa taas uskoa että nälänhätä ei enää uhkaa. Patrik Borgin kirja "Rentoa painonhallintaa" olisi hyvää luettavaa sinulle, siinä puhutaan juuri tällaisista syömisen sekoamisista laihduttamisen seurauksena, ja miten kierteestä pääsee eroon.

Sen sijaan ihmiset, jotka on esim. 10 vuotta vuoron perään laihtuneet merktitävästi ja lihoneet pikavauhtia takaisin, voivat olla jo käytännössä toivottomia tapauksia saada enää syömään normaalisti.

Vierailija

Kiitos vastauksista, mutta se tapahtui taas. Istun tällä hetkellä autossa yksin, jossa söin juuri hesen kerrosaterian. Tänään siis jo toinen kerta kun haen pikaruokaa. Kävi vielä mielessäkin, että hakisiko ben&jerry's jääätelöpurkin jälkiruoaksi. Mitä minuĺle tapahtuu? Ei tämä voi jatkua enää näin.. auttakaa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat