Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuletko ääniä tai näetkö harhoja?

Vierailija

Milloin ja missä kuulet ääniä? Mitä ne sanovat? Onko sinulla diagnosoitu psykiatrinen sairaus?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ei ole diagnosoitua sairautta, enkä ole sairas.
Näen välillä hahmoja, heitä en kuule, mutta joskus harvoin näen.

En ole sairas, olen vain opettelemassa kommunikoimaan henkimaailman kanssa.

Vierailija

Eräs tuttuni kommunikoi henkien kanssa, itseni on sitä vaikea käsittää ja kertomukset saa karvani pystyyn. Kerro lisää kokemuksestasi?

Vierailija

Minulla oli masentuneena kuulo-, näkö- ja tuntoharhojakin. Diagnostisoitiin synnytyksen jälkeinen psykoottinen masennus, Ihmettelin, kun harhat jatkuivat vaikka olin jo täysin toipunut masennuksesta. Sitten kerran päätin lopulta lopettaa masennukseen käyttämäni Ixel-lääkityksen. Harhat loppuivat siihen paikkaan. Siinä vaiheessa katsoin Pharmacasta, ja kuinkas ollakaan, lääkkeen melko harvinaisena haittavaikutuksena mainittiin harhaisuus ja hallusinaatiot. 

Tietyt migreenin täsmälääkkeet tekevät myös minulle harhoja. 

Vierailija

Mä kuulen sellaista vähän epävireistä tai "keskeneräistä" kellojen ja huilun soittoa. En siis puhetta, vaan vain ääniä. EI ole mitään diagnoosia, paitsi vähän stressiä.

Näen vihreitä, sinisiä ja punaisia valopalloja näkökentän laitamilla, oli silmät auki tai kiinni. Ne ikäänkuin valuu, niinkuin se mönjä takavuosien laavalampuissa. Oon joskus miettinyt, onko se normaalia.

Vierailija

Osaatteko kuvailla ääniä tai harhoja? erotatteko ne todellisuudesta? miltä ne teistä tuntuu ja mitä ajatuksia herättää?

Olen siis hoitoalanopiskelija, siksi kyselen mielenkiinnosta :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko kuvailla ääniä tai harhoja? erotatteko ne todellisuudesta? miltä ne teistä tuntuu ja mitä ajatuksia herättää?

äänet ovat kuin mitkä tahansa muutkin äänet, kuin joku puhuisi tai kuiskaisi vieressäsi. niillä ei vain ole yleensä lähdettä eivätkä ne peity melun alle tai vaimene korvat sulkemalla. näköharhat ovat myös täysin aidon näköisiä, eikä niitä erota todellisuudesta kuin selkeinä hetkinä tajuamalla niiden olevan epärationaalisia. useimmiten ne kuitenkin menevät täysin todellisuudesta, koska eivät eroa siitä mitenkään.

Vierailija

Usein kuulen kuiskauksia tai sellaista puhelimen värinää, jos kuulen jotakin. Tai sitä kuinka minua kutsutaan nimeltä. Harhoja näen harvoin ja niitäkin vain väsyneenä, mutta usein haistan harhoja. Tupakansavua tms esimerkiksi omassa kodissani tai paikoissa missä ei saa polttaa. Mitään minulla ei ole kuitenkaan diagnosoitu.

Vierailija

Kun lapset olivat pieniä ja opiskelin yliopistossa yh-äitinä, jouduin joskus valvomaan. Univelka ja valvominen aiheutti ääniharhan. Kuulin ABBA yhtyeen musiikkia kun menin nukkumaan. :D

Tilanne ei oĺlut pelottava ja korjaantui, kun sai taas vähän nukuttua. :)

Vierailija

Kuulen  välillä koiran askelia ja miten se hyppää sohvalle nukkuun. Koira kuoli kesäkuussa, eli taidan olla hulluks tulossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äänet ovat kuin mitkä tahansa muutkin äänet, kuin joku puhuisi tai kuiskaisi vieressäsi. niillä ei vain ole yleensä lähdettä eivätkä ne peity melun alle tai vaimene korvat sulkemalla. näköharhat ovat myös täysin aidon näköisiä, eikä niitä erota todellisuudesta kuin selkeinä hetkinä tajuamalla niiden olevan epärationaalisia. useimmiten ne kuitenkin menevät täysin todellisuudesta, koska eivät eroa siitä mitenkään.

Minkälaisessa yhteydessä/mielentilassa näet ja kuulet näitä harhoja? Oletko huomannut mitään yhteyttä mihinkään tapahtuneeseen, paikkaan tai ihmiseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisessa yhteydessä/mielentilassa näet ja kuulet näitä harhoja? Oletko huomannut mitään yhteyttä mihinkään tapahtuneeseen, paikkaan tai ihmiseen?

ei, ne ovat tavanomaisia paranoidisen skitsofrenian oireita ja niitä on ilman lääkkeitä parhaimmillaan päivittäin ja lähes jatkuvastikkin kaikissa tilanteissa. ruoassa hyvin usein. harhojen todentuntuisuudesta vielä voin antaa esimerkin, että vaikka tavallaan jonain hetkenä tiedostat tilasi ja näkeväsi olemattomia ja että hanasta tulee puhdasta vettä, näet lasin täyttyvän paksusta sammakonkutumaisesta limasta. samalla ääni saattaa kertoa päässäsi että se on myrkkyä ja sinut yritetään myrkyttää. jos saatkin otettua tahdonvoimalla kulauksen vesilasista, se myös tuntuu suussa sammakonkudulta ja maistuu myrkyltä. vaikka hetken tiedät että olet sairas ja lasissasi on vettä, kaikki aistisi todistavat aivan toista ja et voi enää taistella niitä vastaan, koska ihminen havannoi ympäristöään ja todellisuutta vain aisteillaan ja jos mikään ei puhu sen puolesta että lasissa olisi vettä, siellä ei ole vettä vaan paksua myrkkyä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat