Ennenaikainen avautuminen ja supparit. Miten tutkitaan syy?
Minulle annettiin ohjeeksi lepoa ja runsasta veden juomista. Kuitenkin esim. helistin-sivuilta löytyy tietoa, että ennenaikainen avautuminen ja supistukset voivat johtua esim. jostain oireettomasta tulehduksesta (virtsatietulehdus, emätintulehdus, jne.). Huomasin, että Kiiperi-nimimerkki kyselee melkein samaa asiaa. Minulle ei tehty mitään erityisiä tutkimuksia, siis ei ylimääräisiä veri- tai virtsakokeita. Onko teitä muitakin vain kehoitettu lepäämään vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (4)
Aiheen aloittajaa ja Kiiperiä kehottaisin soittamaan äitipolille, jossa tilanne voidaan tutkia tarkemmin (bakteeriviljelyt ja kohdunsuun tilanteen tutkiminen ultralla). Jos eivät ota tosissaan, niin aina voi marssia paikan päälle näytille. Kiiperillä taisi olla ensi ma lääkäriaika, mutta en noilla viikoilla uskaltaisi sinne saakka odotella jos kerran kipeitä supistuksia on. Synnytys voi oikeasti käynnistyä nopeastikin jos tulehdus pääsee pahaksi. Parempi katsoa kuin katua..
Jos tutkimus tarkoittaa papa-koetta, niin pelkään pahoin, että se pahentaisi supistuksia. Jo pelkkä alatutkimus pahentaa hurjasti tilannetta. Muut testit olisivat helpompia, jos niillä asia selviäisi. Lepään sikäli kun voin isompien lasten hoidolta. Kotitöitä en tee, enkä kulje kaupoissa tai ulkoilemassa, mutta lapsille on lämmitettävä ruoka pöytään jne.
...ensiksi etta se emattimen bakteeritutkimus ei ole sama kuin papa, ei oteta kohdunsuulta vaan ihan emattimen seinamasta; eli ei pitaisi lisata supisteluja, ja voithan pyytaa erikseen etteivat koske kohdunsuulle jos ei ole ihan pakko, niin makin aina teen koska ma supistelen kaksi paivaa putkeen jos kohdunsuuta kosketaan...
virtsakoe on toinen standardikoe (pissatulehdus ehka yleisin suppareiden syy). verikokeita multa ei suppareiden suhteen ole koskaan otettu, ja tuo ematinkoekin vasta kun olen valittanut ematintulehduksen oireita ja pyytanyt ottamaan, pissakoe sen sijaan aina kun olen suppareiden vuoksi laakarissa kaynyt. jos on ripulin oireita nekin kannattaa mainita (voivat aiheuttaa suppareita nekin), voivat tutkia niitakin. muita ennenaikaisten suppareiden syita voivat olla liika lapsivesi (voidaan mitata ultralla) tai kohdun rakenteelliset ongelmant (esim. fibroomat, nakyvat kai nekin yleensa ultralla) tai placenta previa (eteisistukka). varmaan on paljon muitakin, nama on tulleet mulla itsellani vastaan (ts. on epailty/tutkittu/loydetty). ikava tosiasia kuitenkin on etta ennenaikaisille suppareille ei valttamatta loydy mitaan " testeissa nakyvaa" syyta. lepo (ja monelle riittaa vain ihan totaalivuodelepo, esim. mulle), veden juonti ja magnesium saattaa auttaa kotikonsteina. sitten on laakkeita jotka vahentaa supistelua joita laakari voi maarata, talla hetkella kai " kaypa hoito" suomessakin (asun itse ulkomailla) alkaa olla adalat (ts. nifidipine) joka blokkaa kohdun oksitosiinireseptoreita ja toimi ainakin mulla hyvin, mutta on muitakin kohtua rentouttavia laakkeita (esim. ritodrine, fenoterol, salbutamol jne...). ja jos synnytys ihan tosissaan kaynnistyy niin sairaalassa voidaan tipan kautta antaa viela naita tai joitain muitakin laakkeita suurempina annoksina, eli silloinkaan peli ei ole viela valttamatta menetetty. tsemppia, toivottavasti saat levata ja supparit loppuvat!
Eli sitä minäkin ihmettelen, miksi ei ole otettu mitään kokeita eikä tutkittu. Oma lääkärini suomessa helsingin Femedassa sanoi viime viikolla, että oireet (supistukset, kohdun ulkosuun avautuminen, kalalle haiseva valkovuoto) viittaavat niin selvästi emätintulehdukseen ja niitä on vain yhdenlaisia, ja sen takia kokeita ei tarvitse ottaa, vaan voi kirjoittaa antibiootin ilman kokeitakin. Kuitenkin olen lukenut juuri näiltä nettisivuilta esimerkiksi streptokokista, joka on myös vauvalle vaarallinen, jos tulehdus on syntymän aikaan. Mietin siis, vaikuttavatko samat antibiootit siihen? Minäkin olen siis aika ymmälläni lääkärikäynneistä. Asuinmaassani (asumme ulkomailla) lääkärini sanoi viimeksi, ettei kokeita oteta, koska jos oireita ei ole, ei tulehdusta hoidettaisi kuitenkaan. Mutta kuitenkin, onhan jopa oireettomia emätintulehduksia!
Millä raskausviikolla sinä olet? Onko sinulla muita oireita kuin supistukset ja avautumassa oleva kohdunsuu? Miten paljon lepäät?
Minulla supistukset siis palasivat antibiootista huolimatta, ja odotankin pelolla maanantaina olevaa lääkäriä, pelottaa kuinka paha tilanne on silloin.
Lepoa ja voimia sinulle, toivottavasti supistukset vähenevät!
Kiiperi 28+2