Meidän lapset on suorastaan kusipäitä - onko ok alkaa esittää köyhää lapsille?

Vierailija

Eli meille 12v, 9v ja 6v lapset. Kaikki ovat hyvin tietoisia että ollaan keskituloisia, ehkä vähän ylikin. Nuorin on toisaalta ihan hellyyttävä ja haluaa auttaa niitä kavereita joilla ei tätä kaikkea ole.. Vanhemmat taas alkaa olla siinä iässä että tietysti meillä on varaa, käyvät ylimieliseksi. 12-v sanoi tässä yksi päivä ettei halua olla yhden vanhan hyvän kaverin kanssa tekemisissä koska hän on köyhä.

Muuten kyllä iha kivoja lapsia ovat, vanhemmilla menee koulussa hyvin ja ovat tunnollisia. Mutta nöyryyttä ei ole osattu opettaa.

Nyt sitten ollaan miehen kanssa havahduttu tähän, ollaan koitettu puhumalla saada lapsille viestiä perille että ihmisiä tulee eri lähtökohdista ja se on ihan ok, ei määritä ihmisarvoa jne. Ei mene perille.

Joten nyt on mietitty hieman että alettasiin tässä pikkuhiljaa voivoittelemaan kun on mennyt huonommin, väitetään että kummaltakin lasketaan palkkaa ja sitten muutettais joksikin aikaa meidän toiseen asuntoon, joka on neliö. Eli kaksi lapsista pääsisi jakamaan huoneen. Asunto on aiemmin ollut vuokralla mutta on kovasti rempan tarpeessa. Että josko asuttais siellä jonkin aikaa. Meillä myös eräällä tuttavaperheellä on tulossa mittava remontti omaan kotiin, joten voitais nimellistä vuokraa vastaan vuokrata tätä meidän nykyistä kotia heille. 

Onko liian kieroa lapsia kohtaan? Ovat siis tottuneet aika yleelliseen elämään, meillä on nyt jokaisella omat huoneet, on työhuone, leikkihuone ja takkahuone, olkkari, keittiö, iso piha. Toi meidän omistama kerrostalo sen verta lähellä että lasten ei tarvitsisi koulua vaihtaa lainkaan.

Mielipiteitä, onko liian julmaa? 

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Niin ja tosiaan autoistakin luovuttais toisesta (mies haluaisi muutenkin vaihtaa kun ei siitä pidä) ja pidettäisiin vain tätä mun "vanhempaa" kotteroa joka meillä on ollut kakkosautona. Tätä olisi tarkoitus jatkaa n.vuosi.

Vierailija

Ei tuo olisi liian julmaa, koska mitään kamalaahan lapsille ei tapahdu. 

Minun mielestäni vastaavaa ei tapahtunut minun ollessani tuon ikäinen. Olen nyt 24. 

Vierailija

Kuulostaa hyvälle idealle. Ehkä se menee noin perille. Tosi hienoa. En vain usko että toteutat. Kaikista ääliöimpiä on ne jotka ilman omaa työtä on saaneet jotain ja pitävät sen takia itseään muita parempina.

Vierailija

Vähän ääliöltä kuulostaa. Vähän kuin se että mun piti kesätöistä maksaa ruokarahaa kotiin vain siksi että opin ettei raha kasva puissa. Ja opintolainaa piti ottaa, vanhemmat ei auttaneet. Mutta nyt kun olen hyväpalkkaisessa työssä, äiti anta sen 3999e/3v jonka verottomana voi antaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvälle idealle. Ehkä se menee noin perille. Tosi hienoa. En vain usko että toteutat. Kaikista ääliöimpiä on ne jotka ilman omaa työtä on saaneet jotain ja pitävät sen takia itseään muita parempina.

Onpa kiva ettei heti tyrmätty!

Kyllä me on jo alustavasti puhuttu tän toisen perheen kanssa että muuttaisivat meidän tähän meidän aiemmin vuokrattavana olleeseen asuntoon - mutta nytpä kun miehen kanssa tätä eilen mietittiin niin tultiin siihen tulokseen että muutetaan me mielummin siihen. Me ollaan kumpikin miehen kanssa työläisperheestä, kovasti ollaan tehty töitä asemamme eteen. Minä olen korkeakoulutettu, mies on yrittäjä, niin voisi sanoa että yrityksellä menee huonosti eikä voi nostaa yhtä hyvää palkkaa kuin aiemmin. 

Ja tosiaan tämä meidän vanhempi auto on sellainen jonka kyydissä lapset suunnilleen häpeää silmät päästään, ei ole edes kymmentä vuotta vanha. Jos me ei tehdä tätä nyt niin noista lapsista tulee aivan kamalia ihmisiä, just niitä joiden vuoksi mullakin on ollut lapsena hankalaa.

ap

Vierailija

Jos viitsit tuon toteuttaa, nostan todellakin hattua. Yrität opettaa lapsillesi jotain hyvin tärkeää. Parempi myöhäänkin kuin milloinkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vähän ääliöltä kuulostaa. Vähän kuin se että mun piti kesätöistä maksaa ruokarahaa kotiin vain siksi että opin ettei raha kasva puissa. Ja opintolainaa piti ottaa, vanhemmat ei auttaneet. Mutta nyt kun olen hyväpalkkaisessa työssä, äiti anta sen 3999e/3v jonka verottomana voi antaa.

Joo ei, lapset ei tästä mitään MAKSA, he eivät vain saa niin paljoa kuin aiemmin. Ainakin itse näen asian näin. 

Vierailija

Jonkunlainen herätys on teillä varmaan ihan paikallaan, mutta itse muistan 90-l lama-ajan lapsena/teininä miten pelotti kun vanhemmat puhuivat rahojen loppumisesta ja murehdin kamalasti miten perheemme pärjää. Pelkäsin että ruoka loppuu yms, en kuitenkaan koskaan kertonut peloistani vanhemmilleni. Älä vedä roolia yli, et varmaan halua että lapsesi ahdistuvat tilanteesta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ääliöimpiä on ne jotka ilman omaa työtä on saaneet jotain ja pitävät sen takia itseään muita parempina.

Loistavasti sanottu. Voisiko aloittaja sanoa lapsilleen saman?

Mutta kokeile vain ideaasi, olisi varmaan lapsille terveellistä.

Vierailija

Outoa, että olette valmiita menemään noin pitkälle "kasvatuksen" nimissä. Saa miettimään, onko aloitus totta ollenkaan...? 

Mutta jos on, itse lähtisi miettimään mistä/kuinka paljon lapset saa käyttörahaa. Onko se vastikkeellista, vai tuleeko lapsille raha käteen kuin puissa kasvaen (ja sitäkään ei tarvi itse kerätä..)? Ostetaanko aina uutta, kalleinta, parasta? 

Vierailija

Hölmö idea, mielestäni, koska perustuu lasten huijaamiselle. Aikuisena saavat kuitenkin tietää.

Miten olisi kuitenkin esimerkin voima? Onko teillä vanhemmilla ystäviä vain omasta luokasta? Vai löytyykö laidasta laitaan, tapaatteko niitä "köyhempiäkin" heidän kodissaan? Meillä on ystävinä eri ikäisiä, eri lähtökohdista, lapsettomia, lapsellisia, uraihmisiä, urattomia. Lapset oppivat suvaitsevaisuutta automaattisesti, ilman erillistä opettamista, eikä raha-asioista meillä puhuta. Monet ystävämme ovat siis meitä varakkaampia, mutta eivät määrittele itseään taloudellisen tilanteensa kautta.

Ne, jotka näitä miettivät tuntuvat pikkumaisilta. Meillä ei mene mieheni kanssa taloudellisesti hyvin, mutta minä olen alunperin varakkaasta ja tunnetusta suvusta, mitä eivät kaikki ystävätkään tiedä. Nämä lasten koulukavereiden varakkaat vanhemmat, jotka nöyristelevät ja ottavat meidät niin kauniisti huomioon köyhyytemme takia, ja pyrkivät opettamaan lapsilleen suvaitsevaisuutta meidän avullamme ovat hauskoja. Ihan oikeasti, kasvakaa aikuisiksi ja opetelkaa aidosti kunnioittamaan ihmisiä.

Ihmisten arvostamisen opettaminen lähtee omista asenteista, omista teoista. Nöyryyden sijaan opettakaa tasavertaisuutta. Olemme kaikki yhtä arvokkaita. Rahan palvonta välittyy rivien välistä Ap. Kokeile keskittyä muuhun, ja asiat menevät kyllä painollaan.

Vierailija

Helposti lapsista tulee kuitenkin ylimielisiä jos on hienot puitteet. Alkavat pitää normina omia puitteitaan. Tunnen pari tällaista "ai eikö teillä ole kuin kaksi suihkua, meillä on kaikille omat" jne. Kannatan!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat