Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkoistus ja irtisanoutuminen

Vierailija

Jos työntekijä ulkoistetaan toiseen firmaan johon työntekijä ei itse halua, ja työntekijä ei täten myöskään hyväksy uutta työsopimusta, niin onko se työkkärin kannalta irtisanominen (vanha työnantaja irtisanoo työsuhteen, ei karenssia) vai irtisanoutuminen (työntekijä irtisanoutuu itse uudelta työnantajalta, karenssi)?
En oikein hiffaa että miten tuo menee, eli katsotaanko se irtisanomiseksi kun vanha työnantaja ilmoittaa että sinut siirretään uuteen firmaan, vai irtisanoutumiseksi, kun työntekijä kuittaa että en siirry.

Kommentit (3)

Jos ehdot heikentyy niin työntekijällä on kai sillon oikeus irtisanoutua ilman karenssia, mutta oikeesti kai ei sais ehdot heikentyy tossa tilanteessa, vaan sut pitäs sinne siirtää vanhoilla ehdoilla. Mut siis miksi sä et haluu siirtyy uuteen firmaan?

Vierailija

Ymmärtääkseni noi ulkoistukset tapahtuu useinmiten (IT-alalla) vanhoin ehdoin, ja sitten uusi työnantaja hoitaa ne varsinaiset irtisanomiset joskus vuoden tms. päästä kun työt on siirrety Intiaan. Eli tässä tilanteessa ei varmaankaan voi vedota ehtojen heikentymiseen.

Jotenkin tuntuisi että jos ei hyväksy sitä siirtoa, niin työkkäri katsoo sen irtisanoutumisena ja sitten tulee se karenssi. Mikä on kyllä kurjaa jos näin on, koska eihän nuo ulkoistukset muuta ole kuin valkoista orjakauppaa.

Vierailija

En taida osata vastata, valitettavasti.

Mutta meillä on takana siirto vanhalta työnantajalta uudelle hiljattain.
Jos se tapahtuu liikkeenluovutuksena, siirrytään vanhoina työntekijöinä uudelle.
Silloin ei palkan kuuluisi alentua, jne, jos lain mukaan toimitaan.
Meille kävi kuitenkin niin, että osalla porukkaa palkat putosivat reippaasti, 400 e vaikkapa.
Sanotaan, että lähtöpalkka olisi ollut 1400 e, uusi oli sitten 1000 e.

Tämän tason palkkoja, ei huippupalkkoja alunperinkään. Tätä ei ymmärtääkseni ole edes riitautettu, vaikka uusi liitto uhosi niin tekevänsä.
Osa luottareista jatkaa "kenenkään palkka ei ole alentunut" mantran hokemista. Joku myöntää totuuden, ja puhuu asiasta sen oikealla nimellä.

Vuosi on kulunut tätä uutta touhua katsellessa. Jos nyt itse ottaa lopputilin, joutuu karenssille.
Rangaistuksen kesto vähint. 3 kk.
Raippaa tulee siis työntekijälle vaikka työnantaja alensi palkkoja kymmeniä prosentteja. Edellinen työnantaja teki massiiviset alet ennen kuin myi toiminnan seuraavalle.

Itse sanon tällaista pakkotilannetta orjuudeksi.

Syytä on siis varautua ihan kaikkeen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat