Työnhaku, nuori lapseton nainen vs. pienten lasten äiti

Vierailija

Kumpaan suhtaudutaan myötämielisemmin työnhakumarkkinoilla, nuoreen lapsettomaan vai naiseen, joka on jo lapset tehnyt? Kummassakin on varmaan puolensa - toisaalta on olemassa riski, että nuori lapseton nainen jää mammalomille, mutta toisaalta lapsellisella on suuri riski, että poissaoloja ja joustamattomuutta ilmenee enemmän kuin lapsettomalla naisella.

Nyt kaipailisin henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Oma tilanteeni olisi se, että jos lapsen saisimme, mies olisi valmis käyttämään puolet vanhempainvapaista ja ottamaan yhtä suuren vastuun esim. sairaiden lasten hoidosta, mutta tätähän potentiaalinen työnantaja ei voi mitenkään tietää, ja koska tilastollinen todennäköisyys tällaiselle ei ole kovin suuri, arvioi potentiaalinen työnantaja minun palkkaamiseni olevan suurempi riski kuin vaikkapa mieheni palkkaamisen. Olen jo pidemmän aikaa haaveillut lapsista ja ajatellut, että sopiva hetki on opintojen valmistumisen ja parin työvuoden jälkeen. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, olisiko urakehityksen kannalta suurta merkitystä, vaikka yrittäisinkin paria lasta jo tässä välissä, suorittaisin yliopisto-opinnot loppuun (n. kolmannes jäljellä) siinä mammaloman ohessa ja sitten yrittäisin siirtyä työelämään. Osittain ajatuksiini on vaikuttanut myös tämänhetkinen työttömyystilanne ja toive siitä, että joidenkin vuosien kuluttua ajat olisivat mahdollisesti paremmat. Alani on miesvaltainen, mutta kaikentyyppisiltä aloilta kokemuksia kuulen mielelläni.

Kommentit (3)

Vierailija

IT-firmassa (miesvaltaisella alalla siis) palkattiin aikoinaan jopa raskaana oleva nainen. Yksi mammalomailija nyt ei tehnyt mitään 500 hengen yrityksessä. Siinä firmassa ei siis ollut merkitystä.

Taloushallinnon puolen rekrytointeja hoitaessani taas kumpikaan noista hakijoista ei olisi ollut ykkösenä, jos vain oli mahdollisuus valita toisin. Naisvaltaisessa työyhteisössä todella näkyi, että nainen pitää vanhempainvapaat ja jää kotiin hoitamaan sairasta lasta. Aina. Joten rekrytoinneissa etusijalla oli miehet, juuri valmistuneet naiset (vailla vakinaista suhdetta, jos tämä siis kävi ilmi) tai neljänkympin päälle olevat naiset. Ja tämä ei siis ollut minun päätökseni vaan johdon toive.

Vierailija

Itselleni ei ole merkitystä. Ihan muut asiat ratkaisevat. Kaikki lapsettomatkaan eivät ole valmiita joustamaan.

Moni perheenäiti haluaa oikein mulle korostaa että nyt on lapset tehty. Oman kokemuksen mukaan nämä jotka asian erikseen tuovat esille ovat niitä jotka lapsia todennäköisesti hankkivat (lisää).

Vierailija

Meillä muuten kävi haastattelussa yksi nainen joka totesi jossain vaiheessa että yrittää lasta miehensä kanssa para-aikaa, mutta ei aio jäädä kotiin; mies oli aloittamassa opintoja ja hän olisi jäänyt kotiin.

Tiukasti jäi toiseksi haussa, muista syistä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat