Mitä laittaisit köyhälle kaverille joulukoriin?
Kommentit (35)
Muutaman juuston, siis jotain Turunmaata jne., et ei mitään sentin kokoista palaa jotain Brietä! Leipomosta kunnollinen iso ruisleipä, punakoita tomaatteja ja vaikka karjalanpaistilihoja! Pari kuhafilettä, kahvipaketti, paketti oikeata voita, hyvää leikkelettä, omenoita, konvehtirasia.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman juuston, siis jotain Turunmaata jne., et ei mitään sentin kokoista palaa jotain Brietä! Leipomosta kunnollinen iso ruisleipä, punakoita tomaatteja ja vaikka karjalanpaistilihoja! Pari kuhafilettä, kahvipaketti, paketti oikeata voita, hyvää leikkelettä, omenoita, konvehtirasia.
Tähän mennessä paras!
Ystävä valitti koko joulukuun, ettei ole varaa järjestää lapsille joulua. Ei ole ruokaa eikä lahjoja. Soitin aatonaattona, että tuutko hakeen korillisen jouluruokia ja herkkuja. Eipä kelvannut, mutta pyysi 50e, että saa edes kaljaa ja tupakkia. On muuten entinen ystävä.
Laittaisin peruselintarvikkeita siten, että kaikki ne ovat jotain laadukkaita. Just esim. laadukasta kahvia, laadukasta pastaa, öljyä, juustoa.
Mutta: jos en yhtään tuntisi ystäväni makua, esim. en pystyisi ostamaan mitään lahjaksi sillä perusteella, että hän pitää siitä, silloin varmaan hankkisin ennemmin lahjakortin. Tarkoitan siis että jos en tiedä, pitääkö ystäväni juuri kaurapuurosta, niin miksi ostaa lahjaan luomukaurapuurohiutaleita.
Vaikea kysymys. Onko kaveri hyväksynyt "köyhyytensä" siinä määrin, että hän pystyy hyvillä mielin ottamaan vastaan jotain isompaakin ilman, että hän tuntee olonsa huonoksi ja kiitollisuudenvelkaiseksi?
Mä laittasin jouluisia perustarvikkeita. Kahvia, teetä, glögiä, keksejä, jotain säilykkeitä, suklaata, juustoja yms. perustylsää. Ehkä jos olisin satavarma, että hänen itsetuntonsa kestää niin laittasin noiden lisäksi kirjekuoreen joulukortin ja vaikka 50€ lahjakortin.
Juustoja, kahvia, suklaata, teetä, hyviä valmisruokia ja säilykkeitä, mausteita. Sellaisia "arjen luksus" -kategorian tuotteita, jotka ovat yhtä aikaa ravitsevia, mutta hintatasoltaan sen verran korkealla, että vähävarainen ei niitä itse pystyisi edes erityistilanteissa hankkimaan. Ja toisaalta sen verran taviksia, että ne tulee sitten syötyä myöskin. Juuri tuo erikoiskahviesimerkki on hyvä, että ei välttämättä mitään oudosti maustettua, mutta ehkä tavallisen kaupan hyllyltä vähän eri merkkinen, tai parilla erilaisella paahdolla. Vaikkei ihan saajan makuun olisikaan, niin todennäköisemmin tulee silti juotua.
Jos perheessä on lapsia, varsinkin teini-ikäisiä, niin jokin edullisen urheilukaupan tai Googlen playn lahjakortti voi pienemmälläkin summalla ilahduttaa.
Tai luomuruokapiirin jäsenyys muutamaksi kuukaudeksi, sellaisen, joka tuo kotiovelle aina kasan lähiruokaa? Olisi kiva varmaan ainakin sellaiselle, joka pitää leipomisesta tai ruuanlaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä vein kesällä pienituloiselle kaverille vastaavan kesäkorin. Oli iso kermajuusto, muutama paketti broileria ja jauhelihaa, kahvia ja teetä, tuoreita juureksia ja salaattia, tomaattia ja kurkkua. Kaveri oli ikionnellinen ja minä tyytyväinen kun sain auttaa.
Jos saisin korin niin, että tiedän jo etukäteen että saan sellaisen ja että se annetaan viimeistään jouluaattona aamupäivällä, niin mieluiten ottaisin tällaisen:
- (valmiiksi paistettua) kinkkua
- lanttu- ja porkkanalaatikkoa
- rosollia
- konvehtirasia
- kuohuviiniä (jollekin toiselle maistuu paremmin punaviini)
Jos taas kyseessä on kori, joka annetaan vasta aattoiltana lahjaksi eikä sisältökään ole tiedossa, niin ilahtua voisi vaikkapa tällaisesta:
- kahvipaketti (esim. tavallisen ruokakaupan valikoimista jokin hieman kalliimpi merkki)
- konvehtirasia tai levy tummaa suklaata
- kuohuviinipullo (tai punaviinipullo)
- tuoreita hedelmiä
t. Köyhä
Moi edellinen, olen se karjalanpaistin ja kuhan tuputtaja!
Olen täsmälleen samaa mieltä! Mitä helvettiä vähävarainen tekee pähkinöillä, manteleilla ja glögillä???
Vierailija kirjoitti:
Juustoja, kahvia, suklaata, teetä, hyviä valmisruokia ja säilykkeitä, mausteita. Sellaisia "arjen luksus" -kategorian tuotteita, jotka ovat yhtä aikaa ravitsevia, mutta hintatasoltaan sen verran korkealla, että vähävarainen ei niitä itse pystyisi edes erityistilanteissa hankkimaan. Ja toisaalta sen verran taviksia, että ne tulee sitten syötyä myöskin. Juuri tuo erikoiskahviesimerkki on hyvä, että ei välttämättä mitään oudosti maustettua, mutta ehkä tavallisen kaupan hyllyltä vähän eri merkkinen, tai parilla erilaisella paahdolla. Vaikkei ihan saajan makuun olisikaan, niin todennäköisemmin tulee silti juotua.
Jos perheessä on lapsia, varsinkin teini-ikäisiä, niin jokin edullisen urheilukaupan tai Googlen playn lahjakortti voi pienemmälläkin summalla ilahduttaa.
Tai luomuruokapiirin jäsenyys muutamaksi kuukaudeksi, sellaisen, joka tuo kotiovelle aina kasan lähiruokaa? Olisi kiva varmaan ainakin sellaiselle, joka pitää leipomisesta tai ruuanlaitosta.
mitä teet pienellälahjakortilla ?
itse sain 40 e lahjakortin intersporttiin, oli vaikea löytää mitään mitä sillä voisi ostaa, kaikki liian kallista. Ostin lopulta talvikengät, maksoivat 60 e plus posti. Tällä summalla olisin saanut vaikka mitä kirppikseltä.
kollega sai työkavereilta lahjakortin lastenvaatekauppaan. Kaikki hirveen kalliita. Itse olin mammiksella silloin ja kollega kysyi löytpisinkö minä jotain sieltä kun hän ei löydä.
mieheni veli sai 150 e lahjakortin aurinkomatkoille. Myihuutiksess.
lahjakortit voi mennä niin metsään
Vierailija kirjoitti:
Moi edellinen, olen se karjalanpaistin ja kuhan tuputtaja!
Olen täsmälleen samaa mieltä! Mitä helvettiä vähävarainen tekee pähkinöillä, manteleilla ja glögillä???
Tämä köyhä ainakin juo glögiä ja paljon joulun aikaan, joten todellakin olisin onnellinen glögipurkeista. Mutta noita kuha sun muita juttuja en tarvitsisi, sekä tomaatti, juusto ehdotukset olivat typeriä.
Minä saan joka joulu kuiva-ainepaketin + muita hyödyllisiä tarvikkeita, kuten suodatinpusseja, suihkusaippuaa, pyykinpesuainetta, käsitiskiainetta, ymv. Tykkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään liian "erikoista", ei siis mitään hyytelöitä/erikoissuoloja/erikoiskahveja, vaan hyvin säilyvää ihan perustavaraa, mutta sellaista, että kori silti olisi "herkkukori":
kahvia, teetä, keksejä, näkkileipää, mysliä tms., kuivattuja marjoja/hedelmiä, kuivattuja sieniä, pähkinöitä, suklaata, säilykkeitä (ananas/muut hedelmät, papu, herne, maissi, jne.), kestomakkaraa, parmesanraastetta, riisiä , penne-pastaa/tagliatellea tms. ei ihan perussarvimakaroneja jne jne.
Hyvin toimeentulevalle voi laittaa herkkukoriin erikoiskahvia, mutta köyhälle välttää Euro Shopper-suodatinjauhatus?
Vastauksesi on saivartelua - ymmärrät varmaan mitä edellinen lainattu tarkoitti. Jos sulla on puutetta jauhelihasta ja perunoista se erikoissuola tai -kahvi ei paljon ilahduta.
Mielummin itse ottaisin 500g vaikka tavallista Brazilia kuin 250g kardemummakahvia....
Mä itse olen muutamana vuonna saanut vastaavan lahjan ja siinä on ollut sellaisia juttuja, joita en itse raaski ostaa. Siis esim hienompaa pastaa, teetä, muroja ja vastaavia melko tavallisia juttuja.
Repesin :D