Mies uhkailee luottotietojen menetyksellä
Olen joutunut umpikujaan mieheni kanssa. Hän on hankala ihminen, luultavasti persoonallisuushäiriöinen. Hän on ollut minua kohtaan väkivaltainen, mutta kiistää kaiken ja väittää minua väkivaltaiseksi. Olen menettänyt kykyni opiskella. Opintoni ovat aivan loppusuoralla, mutta jouduin masennuksen takia sairaslomalle, jota on kestänyt lähes vuoden. Voinkohan päästä seuraavaksi kuntoutustuelle, vai onko se vaikeaa?
Jouduin tähän suhteeseen alun perin siksi, että olin jäämässä asunnottomaksi opiskelija-asunnostani ja mies "pelasti" minut. Vuokra-asuntoa oli mahdoton saada, koska olin juuri jäänyt työttömäksi. Pk-seudulla on pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista.
Mies käyttää taloudellista valtaa minua kohtaan. Hän toisaalta auttaa välttämättömien kulujen maksussa, mutta samaan aikaan syyllistää minua siitä. Hän on itse todella menestynyt urallaan ja suuripalkkaisessa työssä. Olen todella voimaton enkä enää jaksa. Kun olen yrittänyt ottaa eron puheeksi, mies romahtaa täysin ja syyttää minua hänen satuttamisestaan. Itkee kuin pikku lapsi, tipahtaa tuolilta maahan makaamaan jne.
Viimeisimmäksi keinoksi hän on ottanut uhkailun luottotietojeni menettämisestä. Se olisi täydellinen katastrofi. Enhän luottotiedottomana voisi saada vuokra-asuntoa edes kaupungilta. Olen liiketalouden alalla, joten talouden ja hallinnon töihin olisi myös entistä vaikeampi päästä.
Miten selviän tästä umpikujasta? Minulla ei ole turvaverkostoa, ei ketää sukulaista, joka auttaisi tai välittäisi :(
Kommentit (26)
miten avioerosta tulisi hankala oikeusprosessi? Haet eroa ja sillä selvä. Ja tosiaan sen asunnon saa luottotiedottomanakin.
Eiköhän tuosta työkkariasiastakin saada sovittua, kun kerran olet sairaslomaa saanut. Vai onko sun sairaslomas ollu vaa lintsaamista, ilman lääkärilläkäyntiä? Ero ei ole sen kummoisempi, varsinkaan jos sinulla ei ole mitään asunnonpuolikasta omistuksessa.
Kaikki asiat on hoidettavissa. Mutta sun pitää vaan oikeasti alkaa hoitamaan niitä, eikä odottaa jotain hiton ihmettä taivaalta.
Turvakotiin tyttöseni, turvakotiin. Soluasunto pitäisi järjestyä? Ehdottamasi menisin nyt sinuna ja varaisin ajan sossuun, ja kertoisin tilanteesi. Sieltä voisi järjestyä myös aika kriisiterapiaan - siis sinne menet vain sinä.
Vaikka olen naimisissa, luottokorttini on lukollisessa laatikossa lukollisessa kaapissa, ja siihen on vain yksi avain, joka on mulla. Tunnusluku nettipankkiin on päässäni ja sitä ei kukaan saa.
Avioerosta ei voi tehdä hankalaa oikeusprosessia, jos et omista mitään. Siinä on miehen hankala riidellä. Se on hakemus käräjäoikeuteen, siitä menee maksu ja loppu menee sillään, kunhan muistat jättää lopullisen hakemuksen. Varattomana sulla on oikeus ilmaiseen oikeusapuun, jos sinut oikeuteen haastetaan. Jos olette naimisissa ilman avioehtoa, luultavasti käy niin, että miehellä on sen verran rahnaa ja omaisuutta tallessa, että saat niistä osituksessa puolet. Oma juristi kannattaa ottaa, koska voit maksaa hänelle sitten, kun ositus on selvä.
Onneksi teillä ei ole lapsia.
Ensinnäkin, eivät ne tuet mene ulosottoon kun tekee hyvissä ajoin maksusopimuksen Kelan kanssa. Vaikkei tekisikään, menee silti kuukausia, ellei peräti vuosia ennen kuin ovat ulosotossa.
Mitä tulee avioeroon niin siinähän mies uhkailee hankalalla avioerolla. Suomessa menee avioero tietyllä kaavalla, ei sitä voi pitkittää tai hankaloittaa. Vuoden päästä olet lain silmissä eronnut, halusi mies sitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut umpikujaan mieheni kanssa. Hän on hankala ihminen, luultavasti persoonallisuushäiriöinen. Hän on ollut minua kohtaan väkivaltainen, mutta kiistää kaiken ja väittää minua väkivaltaiseksi. Olen menettänyt kykyni opiskella. Opintoni ovat aivan loppusuoralla, mutta jouduin masennuksen takia sairaslomalle, jota on kestänyt lähes vuoden. Voinkohan päästä seuraavaksi kuntoutustuelle, vai onko se vaikeaa?
Jouduin tähän suhteeseen alun perin siksi, että olin jäämässä asunnottomaksi opiskelija-asunnostani ja mies "pelasti" minut. Vuokra-asuntoa oli mahdoton saada, koska olin juuri jäänyt työttömäksi. Pk-seudulla on pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista.
Mies käyttää taloudellista valtaa minua kohtaan. Hän toisaalta auttaa välttämättömien kulujen maksussa, mutta samaan aikaan syyllistää minua siitä. Hän on itse todella menestynyt urallaan ja suuripalkkaisessa työssä. Olen todella voimaton enkä enää jaksa. Kun olen yrittänyt ottaa eron puheeksi, mies romahtaa täysin ja syyttää minua hänen satuttamisestaan. Itkee kuin pikku lapsi, tipahtaa tuolilta maahan makaamaan jne.
Viimeisimmäksi keinoksi hän on ottanut uhkailun luottotietojeni menettämisestä. Se olisi täydellinen katastrofi. Enhän luottotiedottomana voisi saada vuokra-asuntoa edes kaupungilta. Olen liiketalouden alalla, joten talouden ja hallinnon töihin olisi myös entistä vaikeampi päästä.
Miten selviän tästä umpikujasta? Minulla ei ole turvaverkostoa, ei ketää sukulaista, joka auttaisi tai välittäisi :(
Oletko hälle velkaa niin että se on myös velkakirjana. Eli kirjallisesti todistettavissa. Muutenhan hän ei voi sinun luottotietoja viedä. On totta että luottotiedoton voi saada ainoastaan yksityiseltä asunnon tai sossun maksumääräyksellä. Ei voi ottaa autovakuutusta ym. Mutta silti mene ja hae turvakotiin ensihätään ja jätä se mies. Vaikka hän onkin sinut pelastanu joskus. Ehkä juuri siksi ettei muuten saa naista. Hae apua ja pian.
Oletko hakenut milloin kuntoutustukea? Minkä asteinen depressiosi on? Hoito? Miten usein käyt terapiassa?