Finnairin muuttunut lippuhinnoittelu ja matkatavarat!

Vierailija

Finskihän myy nykyään edullisempia light-lippuja, joihin ei sisälly ruumaan meneviä matkatavaroita. Kalliimmalla lipulla saa mukaan ottaa yhden 23kg laukun.

Entä jos finskiläisen lipun ostaa esim Ebookersin, Supersaverin tai Travellinkin kautta? Myyvätkö he automaattisesti noita kalliimpia lippuja, joihin jo sisältyy matkatavara? Vai pitääkö siihen lisäksi maksaa vielä matkatavaroista?

Olen bongannut "välittäjien" kautta edullisemmat lennot, kuin suoraan Finskiltä ostettuna. Huolestuttaa kuitenkin, että kentällä tulee sitten ylläri ja matkatavaroista joutuukin maksamaan törkyhinnan vielä jo maksettujen lippujen päälle...

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Niihin ei kuulu yleensä matkatavaraa. Lisäksi moniin noihin erilaisiin nettisivustoihin on tullut jokin maksutapamaksu tms. jonka jälkeen lento alkoi ollakin samaa hintaluokkaa kuin Finnairin sivuilla. Jos ostaa light-lipun, siihen voi myös lisätä matkatavaran, joka maksaa suomen sisäisillä lennoilla 10€ ja Euroopan välisillä lennoilla 15€. Tällä lailla hinta voi olla halvempi kuin se Finnairin toiseksi halvin lipputyyppi, johon kuuluu matkatavarat.

Vierailija

Lisäys vielä ensimmäiseen, tuo 10€ ja 15€ on siis vain netistä etukäteen ostettuna! Jos menee kentälle ja vasta siellä aikoo maksaa, on paljon kalliimpi.

Vierailija

Välittäjät yleensä myyvät halvempia lippuja, ja niihin pitää lisätä ne maksulliset laukut.

Joskus välittäjiltä voi saada edullisemman hinnan, jos eivät ole vielä myyneet heille Esim. Fimnairilta "annettuja" paikkoja (allocated seats) ja Finnairin oma palvelu on jo myynyt halvimmat.

Vierailija

Minun mielestä ihan väärä suunta. Ennemin pitäisi periä pienempi maksu niiltä, joilla ei ole matkatavarota matkustamoon. Suoraan sanottuna vituttaa ne jotka "salakuljettaa" matkastomoon ylisuuria ja ylimääräisiä laukkuja tai pusseja ja laatikoita. Säilytystilat loppuu kesken ja sitten on hirveä härdelli tavaroiden tunkemisessa ja purkamisessa säilytystiloihin ja kesken lennonkin pitää olla tonkimassa niitä laukkujaan.

Vierailija

Ok, kiitos vastauksesta!

Tarvitsen lennot, joissa meno on eri kaupunkiin kuin mistä paluu takaisin on. Tästä syystä suoraan finskiltä ostettujen lentojen hinnat näyttää hipovan pilviä, kun puolestaan välittäjä myy lippuja edullisemmin.

Ja onko tosi, että  maksaa 10e light-lippuihin jälkikäteen lisätty laukku kotimaan lennoilla? Mulla laukusta veloitettiin 30e (meno-paluu kotimaan lento)! Tosin lisäsin laukun kentällä, eli siitä ehkä perittiin vielä lisää extraa?

Hirveetä säätämistä nykyään tää lentojen ostaminen >:(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksesta!

Tarvitsen lennot, joissa meno on eri kaupunkiin kuin mistä paluu takaisin on. Tästä syystä suoraan finskiltä ostettujen lentojen hinnat näyttää hipovan pilviä, kun puolestaan välittäjä myy lippuja edullisemmin.

Ja onko tosi, että  maksaa 10e light-lippuihin jälkikäteen lisätty laukku kotimaan lennoilla? Mulla laukusta veloitettiin 30e (meno-paluu kotimaan lento)! Tosin lisäsin laukun kentällä, eli siitä ehkä perittiin vielä lisää extraa?

Hirveetä säätämistä nykyään tää lentojen ostaminen >:(

Ai, selvitys tohon laukkujen jälkikäteen lisäämisen hintaeroon tulikin jo :)

Vierailija

Matkalaukun hinta on tod.näk. yhteen suuntaan, mutta tarkista varatessa. Lennän itse useimmiten Norwegianilla ja siellä maksetaan laukut aina erikseen. Kätevää, jos tietää vaikka tulevansa kotiin uuden laukun kanssa... Hintavertailu on syytä tehdä aina kokonaishinnoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttaa kuitenkin, että kentällä tulee sitten ylläri ja matkatavaroista joutuukin maksamaan törkyhinnan vielä jo maksettujen lippujen päälle...

No kyllähän se viimeistään lipusta selviää että kuuluuko matkalaukku hintaan vai ei ja ehtii vielä maksaa matkalaukun etukäteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Matkalaukun hinta on tod.näk. yhteen suuntaan, mutta tarkista varatessa. Lennän itse useimmiten Norwegianilla ja siellä maksetaan laukut aina erikseen. Kätevää, jos tietää vaikka tulevansa kotiin uuden laukun kanssa... Hintavertailu on syytä tehdä aina kokonaishinnoista.

Joo Norskilla on nykyään selkeämmät systeemit kuin Finskillä. Liput myös yleensä edullisemmat, mikäli ostaa ne hyvissä ajoin. Harmillisesti norjalainen lentää mulle huonosti sopiviin aikoihin, joutuisin maksamaan ns. ylimääräisestä yöstä Helsingissä. Finski lentää näppärästi lyhyehköllä Hki-Vantaa vaihdolla ja lopulliseen kohteeseen ennättää jo aamusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihan väärä suunta. Ennemin pitäisi periä pienempi maksu niiltä, joilla ei ole matkatavarota matkustamoon. Suoraan sanottuna vituttaa ne jotka "salakuljettaa" matkastomoon ylisuuria ja ylimääräisiä laukkuja tai pusseja ja laatikoita. Säilytystilat loppuu kesken ja sitten on hirveä härdelli tavaroiden tunkemisessa ja purkamisessa säilytystiloihin ja kesken lennonkin pitää olla tonkimassa niitä laukkujaan.

Samaa mieltä. Ihmiset yrittää säästää sen matkatavaran hinnassa, ja se kyllä näkyy. Nykyään vielä kun voi itse tehdä check-inin, ei ole mitään kontrollia, kuinka ison ja painavan laukun sinne ruumaan ottaa. Sen lisäksi kun on vielä kunnon kokoinen käsilaukku tai reppu ja pari muovikassillista rojua lentokentän myymälöistä, niin on todella hattuhyllyt täynnä. Sitten niitä runtataan sinne hyllyille ja rikotaan toisten kassit ja takit, kun revitään niitä ylipainavia laukkuja edestakaisin. Todella pitäisi olla tiukempi kontrolli, mitä sinne koneeseen saa ottaa sisälle. Kylmästi vain alettaisiin käännyttää portilta takaisin, jos on yhtään ylimääräistä tai liian painavaa. 

Vierailija

Joo mä varasin Finnairin liput juuri jonkun internetti yhtiön kautta. En tiennyt hädästä mitään ennenkuin luin Facebookista että Finnairilta on noita light lippuja. No tietenkin se minun ostamani lippu oli juuri light. Se selvisi kun menin Finnairin sivustolle varausnumeron kera. Sieltä sitten selvisi ettei matkalaukkuja kuulunut mukaan. Samalta sivulta sain ostettua sitten matkatavalisän molempiin suuntiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ihmiset yrittää säästää sen matkatavaran hinnassa, ja se kyllä näkyy. Nykyään vielä kun voi itse tehdä check-inin, ei ole mitään kontrollia, kuinka ison ja painavan laukun sinne ruumaan ottaa. Sen lisäksi kun on vielä kunnon kokoinen käsilaukku tai reppu ja pari muovikassillista rojua lentokentän myymälöistä, niin on todella hattuhyllyt täynnä. Sitten niitä runtataan sinne hyllyille ja rikotaan toisten kassit ja takit, kun revitään niitä ylipainavia laukkuja edestakaisin. Todella pitäisi olla tiukempi kontrolli, mitä sinne koneeseen saa ottaa sisälle. Kylmästi vain alettaisiin käännyttää portilta takaisin, jos on yhtään ylimääräistä tai liian painavaa. 

Juurikin näin. Käsimatkatavarat pitäisi saada parempaan kontrolliin. Raivostuttavaa on kun monet raahaavat ylikokoisia ja ylipainoisia, selvästi ruumaan kuuluvia matkalaukkujaan kabiiniin. Sitten tuskailevat niiden kanssa kun eivät hyllylle mahdu, ja murjovat muiden vaatteet ja tavarat yrittäessään murjoa ylisuuria pakaasejaan sisään.

Itsestäni on mukavinta kun käsimatkatavarana on mahdollisimman vähän.

Vierailija

Usein liput on kuitenkin halvempia välittäjän kautta.

Hassua.

Sama koskee myös Tukholman risteilyjä. Matkapojilla sama reissu paljon halvempi kuin laivayhtiön varauksessa

Vierailija

Mä en oikein tajua, miten lentoyhtiöt ovat laskeneet että kuinka saadaan kaikki käsimatkatavarat mahtumaan koneeseen. Siis jos oletuksena olisi että jokaisella matkustajalla onkin täyteen buukatulla lennolla mukana suurin sallittu cabins size-laukku. Se kun ei todellakaan mahdu edessä istuvan penkin alle ja ne matkatavarahyllyt täyttyvät vähemmästäkin.

Itse olen törmännyt tiukimpiin käsimatkatavaroiden seulontoihin brittiyhtiöiden operoimilla lennoilla, jolloin kentällä käydään jokaisen lennolle tulevan laukku erikseen läpi, mahtuuko esim. siihen laukkukehikkoon mikä määrittää käsimatkatavaran enimmäiskoon. Hidastaa toki siirtymisiä mutta kontrolloi ylilyöntejä käsimatkatavaroiden suhteen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat