Mies valittaa kuumaa, minä ja lapset kylmää

Vierailija

Miehen mielestä täällä on edelleen kuuma vaikka on läpiveto ja parvekkeen lasit ja ovi sepposen selällään. Minä olen jäätymispisteessä. Minulla on päälläni mm. villapaita, villasukat ja hanskat. 

Tästä aiheesta ollaan riidelty aina. Talvipakkasillakin pitäisi parvekkeen ovi olla auki ja lasit raollaan.  Minä ja muksut tästä kärsitään (valittavat myös että on kylmä ja hakevat villavaatetta päälle). Jos menen laittamaan parvekkeen oven kiinni, alkaa armoton nalkutus siitä, että hänenkö tässä pitäisi läkähtyä kuumuuteen. 

Ihan normaali kerrostalon sisälämpötila täällä on jos ovet sun muut ovat kiinni (yleensä on esim. keittiön ikkuna raollaan että pääsee vähän raitista ilmaa sisään). Ja kun ei ole vielä edes patteritkaan lämpimät.

Oli pakko äsken käydä laittamassa muksujen huoneen ikkuna ja ovi kiinni ettei heidän tarvitse näin yöllä palella. Siitäkin kauhea valitus kun huoneessa kuuluu olla viileää. Joo, viileää mutta ei jäätävän kylmä (esikoisella kaksi peittoa tällä hetkellä käytössä....).

Ihan oikeasti, miten saan tuon ukon tajuamaan että täällä on kylmä? Äsken mittasin sisälämpötilan ja se näytti 16 astetta ja siihen päälle vielä "leppoisa" merituuli, joka puhaltaa läpi kämpän.

Kommentit (14)

Vierailija

Hyvänen aika, eihän tuo ole normaalia: eihän vaan olisi mitään sairautta taustalla? Mun miehellä on 1-tyypin diabetes ja valittaa aina silloin tällöin kuumuutta ja hikoilee muutenkin paljon.

Vierailija

Hyvä tuuletus muutama kerta päivässä säällä kuin säällä on hyväksi. Ei jatkuvasti kuulu kylmällä pitää ikkunaa edes raollaan.

Vierailija

Itsellekkin tuli mieleen joku aineenvaihduntahäiriö. Oli miten oli, sinä ja lapset olette enemmistö joten teidän tahdon mukaan mennään.

Vierailija

Huhhuh, mahtaa olla kivat lämmityskulut? Ja ei todellakaan kuulusi enää pitää jatkuvasti ikkunoita auki kun on näin viileä jo, tuuletus pari kertaa päivässä riittää. Passita mies lääkäriin! Onko mies itse ihan puolinakuna noissa lämpötiloissa? Jos ei, niin voisi itse kokeilla vähentää vaatetusta.

Vierailija

Herää kyllä epäilys, onko miehesi terve? Itse huomaan astman pahenemisvsiheen siitä, että alan aukoa ikkunoita ja ovia. Tuntuu niin tunkkaiselta, kun itsellä ei happi riitä. 

Lähetä mies lääkäriin. 

Vierailija

Ap taas

Juu, kyllä minä ihan normaalin tuuletuksen ymmärrän, johan sisäilma olisi hemmetin tunkkainen jos ei niin tehtäisiin. Tuo mies haluaa pitää koko ajan täyden vedon päällä ja tästä on tosiaan väännetty jo monta vuotta mutta alkaa todella nyppiä kun me muut joudumme palelemaan että miehellä ei olisi kuuma.

En tiedä, onko taustalla jotain sairautta tms. vai onko kyse ihan siitä että hän on se kuumaverinen. Juuri äskettäin kyllä ollut perusteellisessa lääkärintarkastuksesta. On viittä vaille kakkostyypin diabeteksen sairastaja ja verenpainelääkkeet eivät myöskään olisi lääkärin mukaan pahitteeksi. Ylipainoa ei kuitenkaan ole kauheasti, maksimissaan kymmenisen kiloa.

Tässä nyt odottelen että mies nukahtaa että saan nuo lävet kiinni ilman kauhean marmatusta. Aamulla tosin lyö ne taas auki. Onneksi minä ja muksut herätään ennen miestä. On kivempi pukea päälle ja lähteä kouluun kun kämppä ei ole jäätävän kylmä.

Vierailija

Kärsin tuollaisesta koko lapsuuteni. Sormet olivat niin kohmeessa, että läksyjen raapustaminen oli hankalaa ja illalla en saanut unta, kun jalat olivat kuin jääkalikat parin peitonkin alla.

Mitä ikävämmäksi oloni tuli sitä useammin kylmyydestä mainitsin ja sitä välinpitämättömämmäksi isäni valitustani kohtaan muuttui.

Teini-iässä kävin iltaisin höyryävän kuumassa suihkussa ja täytin muovipulloja kuumalla vedellä, otin ne peiton alle ja rukoilin nukahtavani ennen veden jäähtymistä.

Yritin koko lapsuuteni suhtautua jatkuvaan paleluun ärsyttävänä pikkujuttuna, mutta muutettuani omaan asuntoon itkin joka ilta parin kuukauden ajan, osittain onnesta, kun ei enää tarvitse palella, ja osittain siksi, että isäni oli niin välinpitämätön.

En osannut edes kuvitella miten paljon helpompaa ja mukavampaa elämä on, kun ei ole koko ajan kylmä. Toivon todella, että saatte tehtyä tuolle tilanteelle jotakin, oma äitini mahdollisti tuon touhun hiljenemällä isän "no vetäkää te palelevat lisää vaatetta niskaan, mulla on kuuma"-toitotuksen edessä.

Vierailija

Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut Terveydensuojelulakiin (763/94) 32$ perustuvan Asumisterveysohjeen joka on voimassa 1.5.2003 alkaen. Ohjeen mukaan hyvä huonelämpötila on 21 astetta ja terveydellinen haitta aiheutuu, jos huonelämpötila laskee alle 18 asteen. Alhaiset huonelämpötilat keräävät kosteutta, joista saattaa aiheutua kosteus- ja homevaurioita. Myös lattian alhainen pintalämpötila on pienille lapsille haitallinen. Ohjeen noudattamista valvovat kuntien terveystarkastajat tai ympäristötarkastajat. Motiva taas suosittaa sisälämpötiloikisi 20-22 astetta. Nyt miehelle faktat pöytään ja vahdit ettei lämpötila sisällä koskaan enää laske alle 18 tai aiheutat lapsillesi terveydellistä haittaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat