Miten saisin selkäkivun pois

Vierailija

Seistessä tuntuu, että selkäranka notkuu kuin jousi, se ei jotenkin jaksa ollenkaan tukea selkärankaa, tuntuu kuin koko ajan kannattelisi haarniskaa, inhoan myös sitä kun työni on istumatyötä, joudun istumaan koneella ja selkä alkaa panna vastaan jo 2 h jälkeen, kotona pystyn paremmin tekemään kun saan välillä lepuuttaa sitä makuuasennossa, mutta koko viikkoa ei saa tehdä etänä.

Inhottaa, kun aina kun saan kivut pois, ne palaavat, kun palaan töihin. Siitä seuraa lisäksi hirveä niska hartiasärky kun työhuoneessa on jumalattoman kylmä.

Miten voisin parantaa selkääni ja saad sen kantamaan paremmin..Kaikki sanovat, että tuosta tulee vielä paha vaiva vanhana.

Kommentit (13)

Vierailija

Pilates + kuntosali voisi auttaa kun tukilihakset vahvistuvat. Joogasta liikkuvuutta. Uiminenkin ehkä ok, vesijuoksu voisi olla parempi.

Vierailija

Ei muuta kun lihaksia vahvistamaan. Eli punttisalille. Myös pilates ja jooga olisi erinomaisia lajeja selkäkipuiselle. Samoin uiminen. Lyhyesti, liikunta auttaa. Mitä monipuolisempaa, sen parempi. 

Vierailija

Olisko töihin mahdollista hommata seisomatyöpistettä tai säädettävä pöytää? Jos ei, niin yritä nousta seisomaan ja kävelemään edes kerran tunnissa. Puhu vaikka puhelut seisten tai käy työkaverin luona kävellen sähköpostittelun sijaan.

Akuuttiin kipuun särkylääkettä tai Tiger balmia (ihan ihme tuote, auttaa!), ehkäisyyn liikuntaa kivun antamissa puitteissa, kehonhuoltoa yms.

Vierailija

Kannattaa käydä pari kertaa fysioterapeutilta. Minä jouduin kuntouttamaan selkää ja lonkkaa pitkällisen virheasennossa kulkemisen (oli jalka sökönä likemmäs vuoden) jälkeen ja itse en kyllä olisi saanut kuin korkeintaan lihaskuntoa parannettua pilates-tyyppisellä harjoittelulla tms. Fysioterapeutti katsoi asentoni, sekä kävely-, seisomis- että istumisasennot ja teki harjoitusohjelmat ja antoi vinkkejä. Esim. istuessa katsoi millaiseen asentoon yleensä päädyn, miten virheasentoa voi ehkäistä ja miten voi tukea selkää istuessa (esim. rullattu pyyheliina tiettyyn kohtaan laitettuna). Mutta itse ei kannata lähteä säveltämään, voi saada vielä enemmän haittaa keholle. Minä kävin noin puolen vuoden ajan about kerran kuussa fysioterapeutilla ja olin ihan hemmetin paljon paremmassa kunnossa, kuin mitä olin itse saanut vuoden aikana aikaan. :)

Vierailija

Minkä ikäinen olet?

mulla on selkä ihan paska,välilevyn pullistuma ollut,keväällä välilevytyrä,hermosärkyä jaloissa,lihakset jatkuvasti jumissa selässä,tunnottomuutta jaloissa ym.

ikää vasta 40v.

t.m

Vierailija

Minulla on selkärankareuma. Sain näitä ketjussa lueteltuja puusilmäohjeita yleislääkäreiltä ja pillerireseptin kouraan. Milloin oli huonot selkälihakset, milloin huono ruokavalio ja niin edelleen. Urheilin tuolloin aktiivisesti.

Tuttavan suosituksesta pyysin lähetteen reumalääkärille, joka todensi taudin verikokeiden ja röntgenkuvien avulla. 

Nyt on lääkitys ja helpompi olla.

Vierailija

Vähän yli 30 v, tuota selkärankareumaa olen alkanut pelätä, jos se onkin sellainen, välillä on tosi vaikea kävellä ja tuntuu, että selkä ei mene sinne, mihin jalat haluavat, tai en osaa selittää, mutta tuntuu , että jäsenet eivät toimi yhteen. Ja selässä on tosi laattamainen ja kiristävä tunne. Miten selkäeankareuma todetaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 30 v, tuota selkärankareumaa olen alkanut pelätä, jos se onkin sellainen, välillä on tosi vaikea kävellä ja tuntuu, että selkä ei mene sinne, mihin jalat haluavat, tai en osaa selittää, mutta tuntuu , että jäsenet eivät toimi yhteen. Ja selässä on tosi laattamainen ja kiristävä tunne. Miten selkäeankareuma todetaan?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00076

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat