Rakennettiin, budjetti ylittyi 150t
Kyllä harmittaa. Hirveät lainat, joita sitten maksellaan 20 vuotta. Kaikki tulee menemään lainoihin pitkän aikaa. Onko muilla käynyt näin? Kellään kysymyksiä, jotta voisin neuvoa muita välttämään vastaavan.
Kommentit (25)
Helposti nuo kustannukset karkaa,meille tehtiin autotalli,kustannusarvio 30000€ ja maksoi 46000€.
urakoitsija teki kiinteällä hinnalla tiettyyn pisteeseen ja loput itse,urakoitsijalle tuosta tuskin mitään jäi kun tekivät viikon pitempään mitä oli laskettu.
en muista enää mistä kaikesta tuo ylitys kertyi,mutta lattia oli kallis,sähköhommiin meni yllättävän paljon rahaa,vaikka vedin kaikki johdot itse ja sähkäri vaan kytki ja teki mittauspöytäkirjat.
Monelle käy noin. Tietämättömyyttä ja sinisilmäisyyttä. Kipu hellittää jossain vaiheessa ja velasta tulee osa elämää, ei sitä enää parin vuoden jälkeen ajattele vaikka 150k€ onkin hirveän iso summa!
Jokaiseen taloon tehdään Suomessa kustannusarvio lupahakemukseen liitteeksi. Siihen pitää lisätä vähintään 10% - jo pelkästään rakentamisen tarvikkeiden hinnankorotusten takia! Tuon verran kamat kallistuu rakentamisen aikana. Toinen +10% tulee siitä koska jokainen talopakettifirma tekee mahdollisimman edullisen ja houkuttelevan tarjouksen rakennuttajalle saadakseen keikan. Eli vähintään 20% laskemme aina itse "turvaväliksi".
Olemme rakentaneet 2 taloa, ensimmäinen pysyi budjetissa. Ylitys itse päärakennuksessa ja tontissa oli 4%, autokatos tehtiin vasta myöhemmin (sen kanssa ylitys olisi ollut 10%).
Tällaisten tavisten on todella vaikea ymmärtää rakennusalaa ja sen kiemuroita - aina saadaan jotain "unohtumaan" tai yllättäin muuttamaan hintoja jolloin ylitystä tulee. Suomeksi - kusetusta kusetuksen perään. Siksi olemme tehneet pääosin talomme itse. Toki - jos matkan varrella keittiö vaihtuu Ikeasta HTH:ksi hintakin moninkertaistuu, tällaisista muutoksista myös hinta muuttuu yllättävän nopeasti.
t. 3. talostaan haaveileva
Vierailija kirjoitti:
Monelle käy noin. Tietämättömyyttä ja sinisilmäisyyttä. Kipu hellittää jossain vaiheessa ja velasta tulee osa elämää, ei sitä enää parin vuoden jälkeen ajattele vaikka 150k€ onkin hirveän iso summa!
Jokaiseen taloon tehdään Suomessa kustannusarvio lupahakemukseen liitteeksi. Siihen pitää lisätä vähintään 10% - jo pelkästään rakentamisen tarvikkeiden hinnankorotusten takia! Tuon verran kamat kallistuu rakentamisen aikana. Toinen +10% tulee siitä koska jokainen talopakettifirma tekee mahdollisimman edullisen ja houkuttelevan tarjouksen rakennuttajalle saadakseen keikan. Eli vähintään 20% laskemme aina itse "turvaväliksi".
Olemme rakentaneet 2 taloa, ensimmäinen pysyi budjetissa. Ylitys itse päärakennuksessa ja tontissa oli 4%, autokatos tehtiin vasta myöhemmin (sen kanssa ylitys olisi ollut 10%).
Tällaisten tavisten on todella vaikea ymmärtää rakennusalaa ja sen kiemuroita - aina saadaan jotain "unohtumaan" tai yllättäin muuttamaan hintoja jolloin ylitystä tulee. Suomeksi - kusetusta kusetuksen perään. Siksi olemme tehneet pääosin talomme itse. Toki - jos matkan varrella keittiö vaihtuu Ikeasta HTH:ksi hintakin moninkertaistuu, tällaisista muutoksista myös hinta muuttuu yllättävän nopeasti.
t. 3. talostaan haaveileva
Siis toisessa talossa tuli tuo ylitys 4%!
Ohis, mutta Suomessa rakennustarvikkeet on aika kalliita. Kun jokaiseen tavaraan tulee ALV 24% ja niiden myynti on keskittynyt parille isolle toimijalle, kuten Keskolle, niin tulee talolle hintaa.
Tuttu on rakentanut kolme omakotitaloa itselleen ja hakee rakennustarvikkeet siihen Virosta putkia ja sementtejä myöten. Sanoi että hintataso on siellä n. 65-70 prosenttia Suomen hinnoista. Tavara vastaavaa. Joten jos lähipiirissä riittää osaamista ja asuu Etelä-Suomessa niin tuo on yksi vaihtoehto karsia budjetista.
Rakennusala perustuu asiakkaan kusetukseen.